شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

پرداخت عوارض توسط صنایع آلاینده

سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 394301
مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست کشور گفت: بر اساس مصوبه سال ۹۲ واحدهای صنعتی بزرگ موظف به خود اظهاری در زمینه انتشار آلاینده‌ از سوی واحدهای خود هستند.
به گزارش جهان؛ شینا انصاری مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت:‌در کشورهای پیشرفته فرهنگ تا جایی گسترش یافته است که صنایع همان گونه در مورد مالیات خود اظهاری انجام می دهد و در رابطه بال پایش انتشار آلودگی صنایع خود در محیط زیست اقدام به خود اظهاری می کنند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر نظارت کافی بر صنایع وجود ندارد، اظهار داشت: ۱۸۵ آزمایشگاه معتبر تحت نظارت سازمان محیط زیست کشور ناظر بر فعالیت واحدهای صنعتی هستند، اگر چه به برخی از آن‌ها باید اعتماد کافی وجود دارد.

انصاری در ادامه افزود: بر اساس مصوبه سال ۹۲ واحدهای صنعتی بزرگ موظف به خود اظهاری در زمینه انتشار آلاینده از سوی واحدهای خود هستند و صنایعی که در لیست صنایع آلاینده قرار بگیرند شامل پرداخت عوارض می‌شوند.

وی با تاکید بر این که درحال حاضر صنایعی وجود دارند که این خود اظهاری را انجام می‌دهند، بیان داشت: برخی از صنایع برای به دست آوردن وجه مناسب و همچنین دریافت سند سبز اقدام به خود اظهاری در زمینه انتشار آلاینده ها می کنند و برای رفع مشکلات خود درخواست هم فکری دارند.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر تصریح کرد:‌ آمار مشخصی از تعداد واحدهای صنعتی تحت پوشش آزمایشگاه‌ها در دسترس وجود ندارد.

انصاری با تاکید بر این که باید برای واحدهای صنعتی بزرگ تعریف مشخصی تعیین شود تصریح کرد:‌در قانون مصوقب سال ۹۲تنها پایش واحدهای صنعتی بزرگ مطرح شده است در صورتی که در همین قانون تعریفی برای واحدهای صنعتی بزرگ وجود ندارد.

وی در پایان گفت:‌ در پاره‌ای از موارد یک واحد صنعتی کوچک مثل واحدهای آبکاری که فلزات سنگینی همچون نیکل، کبالت را وارد محیط زیست می‌کند، می تواند در انتشار آلودگی گسترده‌تر از واحدهای صنعتی بزرگ عمل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *