شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

تمامیت خواهی برخی‌باعث فنای وزیرقبلی علوم شد

وابستگی به «بودجه نفتی» اساسی‌ترین مشکل آموزش عالی
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 394149
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیه‌ای اساسی ترین مشکل آموزش عالی را وابستگی به «بودجه نفتی» اعلام کرد و خطاب به فرهادی گفت: تمامیت خواهی عده‌ای در وزارت علوم منجر به فنای وزیر قبلی شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل طب بیانیه‌ای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیه‌ای اساسی ترین مشکل آموزش عالی را وابستگی به «بودجه نفتی» اعلام کرد و خطاب به فرهادی گفت: تمامیت‌خواهی عده‌ای در وزارت علوم منجر به فنای وزیر قبلی شد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

« بالاخره پس از ماه‌ها انتظار سرنوشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص شد و امید است روند اصلاحی مطلوب در این وزارتخانه ادامه یابد اما در این باره گفتنی‌هایی است که در ذیل به آن اشاره می‌گردد.

در طول چند ماهه گذشته به سبب تاخیر در معرفی شخصی با صلاحیت برای وزارتخانه ای که با آموزش جوانان کشور سر و کار دارد، این وزارتخانه با یک بلاتکلیفی مواجه گردید و به نظر می رسد مهمترین وظیفه پیش روی آقای فرهادی، جبران عقب ماندگی به وجود آمده در طول چند ماه اخیر است. بیراه نیست -در دورانی که اقتصاد دانش بنیان، بایستی در پیشانی اقتصاد کشور قرار گیرد- بگوییم قوه پیشران کشور، دانشگاه ها است و این بخش مهم می تواند در شرایطی که «تکیه به توان داخل» - آنهم در برابر هجمه های مستکبران عالم- یک نیاز ضروری محسوب می شود، موثر واقع گردد.

از این رو خطاب به آقای فرهادی عرض می کنیم که اساسی ترین مشکل این روزهای آموزش عالی کشور، عدم پاسخ گویی و بی تفاوتی دانشگاه ها به نیازهای اصلی کشور است که این نیز ناشی از وابستگی بودجه دانشگاه ها به «بودجه نفتی» است. آسوده خاطری دانشگاه ها از اینکه منابع مالی شان از فروش نفت تامین می گردد، سبب شده تا این مراکز توجه و رغبت مناسبی به لزوم و اهمیت ارتباط دانشگاه با صنعت نداشته باشند؛ لذا مناسب است مبنای توجه وزارت علوم به دانشگاه ها – حتی در تخصیص بودجه به دانشگاه ها و اعضای هیئت های علمی- میزان میل دانشگاه ها در حل مشکلات داخل گردد.

یکی از مشکلاتی که در طی مدت تقریبا ۵۰۰ روزه عمر وزارت علوم در دولت جدید، این وزارتخانه را رنج می داد، حضور افرادی خاص در بدنه اصلی وزارت علوم بود که منجر به ایجاد «وزارتِ علومِ در سایه» شده بود. جهت گیری نامناسب این حلقه، همان نگرانی بود که تعبیر «دانشگاه به مثابه باشگاه سیاسی احزاب» را در اذهان تداعی می کرد. اصرار به حضور و بقای این افراد در وزارت علوم، منجر به هزینه شدن یک سوم عمر دولت در کسب رای اعتماد مجلس گردید.

وزارت علوم در سایه سم مهلکی برای حیات آموزش عالی است؛ از این جهت خواستاریم به وعده های خود در تصفیه جریان یاد شده عمل نمایید چرا که تمامیت خواهی همین جریان سبب فنای وزیر قبلی گردید.

جناب آقای فرهادی حتما مستحضرید که نظام جمهوری اسلامی همواره مورد غضب و کینه مستکبران عالم و ایادی داخلی شان بوده است که در سالهای اخیر کینه ورزی شان در قالب «فتنه» به نمایش در آمد؛ متاسفانه این روزها برخی به سبب رودربایستی های سیاسی حتی حاضر به استفاده از لفظ «فتنه» برای وقایع سال ۸۸ نیستند و از این جهت از جنابعالی به سبب مرزبندی با ایادی فتنه به خصوص در دانشگاه ها در جایی که گزینه های پیش از آن حتی در همین حد نیز حاضر به برائت از فتنه گران نبودند، تشکر می کنیم اما برائت از فتنه تنها در لفظ کافی نیست و انتظار داریم در فعل نیز این مسئله عینیت یابد.

حضور شما در وزارت علوم مغتنم است اما بدلیل تخصص شما در حوزه بهداشت و درمان و تحویل جایگاه وزارت علوم که حوزه علوم پایه، فنی و مهندسی و از همه مهمتر علوم انسانی را در خود جای داده است پیشنهاد ما به شما این است در اسرع وقت مشاورین متخصص بدین حوزه ها را به خدمت گیرید تا مشکلات وزارت علوم در اسرع وقت حل شود و البته تشکیل جلسات و تبادل آراء با تشکلهای دانشجویی قطعا در این مسیر یاری گر شما خواهد بود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *