چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

ارتفاع سطح دریاچه ارومیه بالا آمد

يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب: 393985
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: امروز سطح تراز دریاچه ارومیه برابر با ۱۲۷۰/۵۰ سانتی متر است و دیروز نیز برابر با ۱۲۷۰/۴۷ سانتی متر بود که از دیروز تا کنون سه سانتی متر افزایش ارتفاع سطح داشته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، هادی بهادری امروز در جلسه هم اندیشی استفاده از ظرفیت و توان علمی و اجرایی سازمان های مردم نهاد در فرآیند احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: در میان ۵ کمیته ای که در رابطه با احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی تشکیل شده است کمیته فرهنگی احیای دریاچه ارومیه فعالتر از دیگر کمیته ها بوده است.

وی گفت: امروز سطح تراز دریاچه ارومیه برابر با ۱۲۷۰/۵۰ سانتی متر است و دیروز نیز برابر با ۱۲۷۰/۴۷ سانتی متر بود که از دیروز تا کنون سه سانتی متر افزایش سطح داشته است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: چنانچه مساحت دریاچه ارومیه را ۱۲ هزار کیلومتر مربع فرض کنیم که به همین میزان است از دیروز تا کنون ۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است.

بهادری افزود: از اول مهر ماه تا امروز ۳۵ سانتی متر سطح دریاچه ارومیه بالا آمده است که در ۷۰ روز گذشته هر روز نیم سانتی متر سطح دریاچه ارومیه افزایش داشته است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: این اتفاق در ۱۸ سال گذشته بی نظیر بوده است چرا که در در طول این مدت ما شاهد کاهش سطح آب دریاچه ارومیه بوده ایم و به طور تقریبی هر سال ۳۰ سانتی متر از ارتفاع سطح دریاچه ارومیه کاسته می‌شد.

وی با بیان اینکه روز به روز امید به احیای دریاچه ارومیه در دل دوستداران آن زنده می‌شود گفت: نباید از توجه و عنایت پرودگار متعال غافل بود که تا کنون همه آبهایی که سبب افزایش سطح آب دریاچه ارومیه شده به برکت رحمت الهی است که بر این استان نازل شده است.

بهادری گفت: تا کنون بیشتر از میزان آبی که مقرر بود از سد ارس و زاب به این دریاچه سرازیر شود توسط باران به دریاچه ارومیه ریخته شده است که این جای شکرگذاری و قدردانی دارد.

معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی اظهار کرد: چنانچه ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه به آبیاری پیشرفته مجهز شود نزدیک بر ۵۰ تا ۸۵ درصد کاهش مصرف آب اتفاق می‌افتد که این رقم بسیار خوبی است.

بهادری نقش سازمان‌های مردم نهاد را در نقش آفرینی فرهنگسازی استفاده بهینه آب موثر خواند و گفت: تا کنون دولت بیش از حد وارد عمل شده و انتظار نمی‌رفت که بودجه‌ای امسال برای احیای دریاچه ارومیه تصویب و تخصیص داده شود و اکنون فرصت آن است که سازمان‌های مردم نهاد وارد عمل شده و ایفای نقش کنند.

وی افزود: از آنجایی که مصرف آب در روستاها سه برابر مصرف آب در شهرهاست نیاز است سازمان‌های مردم نهاد در روستاها بیش از هر جای دیگر فعال باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *