کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایجاد شکاف در ۵+۱ در نتیجه مقاومت/ پوتین خطاب‌به روحانی:

نمی‌گذاریم مذاکرات تا بی‌نهایت طول بکشد/ آماده‌ایم یک طرفه تحریم ها را برداریم

5 آذر 1393 ساعت 11:32

منابع آگاه هم به شبکه ی المیادین اطلاع گفته اند که رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به همتای ایرانی اش روحانی اعلام کرده که مسکو اجازه نخواهد داد که زمان مذاکرات تا «بی نهایت» طول بکشد و در برداشتن تحریم های ایران «این پا و آن پا» شود.


به گزارش جهان، المیادین نوشت:

مذاکرات سختی که دولت آمریکا اصرار دارد از «شکست»اش سخن نگوید، ظاهرا به یک «نیمه توافق» دست یافته است. اما سیر مذاکرات به گونه ای بوده که به روسیه و چین این جسارت را می دهد که تحریم های ایران را به صورت یک طرفه پشت سر بگذارند.

این نیمه توافق، به تعبیر کارشناسان نزدیک به کاخ سفید «انتخاب بین بد و بدتر» است، چرا که آمریکا نه توان آن را دارد که شکست مذاکرات را اعلام کرده و به جوّ تقابلی پیش از مذاکرات (که حتی تا آستانه ی جنگ پیش رفته بود) بازگردد؛ و نه توان آن را دارد که توافقنامه ای نهایی امضا کرده و خود را در مقابل فشارهای کنگره ی جمهوری خواه و اسرائیل و فرانسه و کشورهای حاشیه ی خلیج فارس بی دفاع بگذارد.

به نوشته ی پایگاه اینترنتی شبکه ی المیادین، در نتیجه ی پافشاری ایران بر کوتاه نیامدن از هیچ یک از فعالیت های هسته ای اش و همچنین کوتاه نیامدنش از ضرورت تعیین جدول زمانی مشخص و صریح برای رفع تحریم ها، رئیس جمهور آمریکا گزینه ای پیش رو نداشت جز تمدید مذاکرات طبق توافق ژنو.

در نتیجه ی اصرار آمریکا به ادامه ی مذاکرات، ایران ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از اموال بلوکه شده اش را دریافت خواهد کرد. این تلاشی است از سوی اوباما برای جلوگیری از گام های «بالاگیرنده»ی ایران در برنامه ی هسته ای و جلوگیری از ورود کنگره به موضوع توافق نهایی هسته ای.

ایران که به امید برداشته شدن تحریم ها و حفظ حقوق هسته ای اش با جدیت مذاکره کرده بود، در مقابل کشورهای غربی به هیچ عنوان کوتاه نیامد و در عین حال، توانست در روسیه و چین این آمادگی را ایجاد کند که تحریم های بین المللی وضع شده (که خودشان هم آن را تأیید کرده بودند) را کنار بگذارند.

وزیر خارجه روسیه لاوروف اعلام کرده که ایران به اندازه ی کافی برای صلح آمیز بودن برنامه ی هسته اش تضمین ارائه داده و این، روسیه را از ادامه ی پایبندی به تحریم های بین المللی معاف می کند.

برخی منابع آگاه هم به شبکه ی المیادین اطلاع داده اند که رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین به همتای ایرانی اش روحانی اعلام کرده که مسکو اجازه نخواهد داد زمان مذاکرات تا «بی نهایت» طول بکشد و در برداشتن تحریم های ایران «این پا و آن پا» شود.

این منابع آگاه می گویند: «مسکو تلاش دارد با ایران وارد مشارکتی راهبردی شود، فارغ از اینکه سیر مذاکرات هسته ای به کجا می انجامد. در همین چارچوب مسکو آماده است که به صورت تدریجی و یک طرفه، تحریم هایش ضد ایران را بردارد و این چیزی است که پکن را هم به برداشتن چنین گامی تشویق می نماید.»

از طرف دیگر، مشاور رئیس جمهور روسیه هم اعلام کرده است که «غرب، اساسا در پی حل پرونده ی هسته ای ایران نیست» و «تلاش دارد که ثبات و استقرار ایران را بر هم بزند» و ادامه داده «غرب خواهان امتیازات سنگینی از ایران است، ولی ایران برای این مسئله سقف معینی گذاشته و موسکو هم با او موافق است و البته پکن هم این مسئله را تأیید می کند.»

در این بین، چین بیشتر به بخش انرژی ایران توجه دارد و بخش های زیرساختی که فرانسه (به دلیل همراهی با واشنگتن در تحریم ها) آن ها را از دست داده است.

در این چارچوب، ایران کماکان بر ادامه ی مذاکرات برای برداشته شدن تحریم ها و دریافت پول های بلوکه شده اش از کشورهای غربی اصرار دارد، اما تحریم هایی که روسیه و چین در آن مشارکت داشتند را باید دیگر «پشت سر گذاشته شده» دانست.


کد مطلب: 393279

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/393279/نمی-گذاریم-مذاکرات-بی-نهایت-طول-بکشد-آماده-ایم-یک-طرفه-تحریم-برداریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com