يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

آنچه گران‌ترین جایزه را از سکه انداخت

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 391939
جایزه جلال آل احمد با ۱۱۰ سکه تاکنون گران‌ترین جایزه ادبی کشور شمرده می‌شد اما از روز گذشته با اعلام ارشاد این جایزه از سکه افتاد و ارزان شد و میزان جوایزش به ۳۰ سکه تقلیل یافت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شب گذشته حدود ساعت ۱۸ بود که خبر کاهش میزان جوایز جایزه ادبی جلال آل احمد از سوی وزارت ارشاد منتشر شد.

این خبر از این قرار بود که؛ در هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به هر یک از برگزیدگان ۳۰ سکه بهار آزادی و به تقدیر شوندگان این جایزه ۱۰ سکه اعطاء می شود .

* خبر ارشاد جرقه کاهش سکه‌ها را زد

امیرزاده مشاور معاون وزیر ارشاد این خبر را اعلام کرده و گفته بود، همایون امیرزاده هدف از تعیین این میزان جایزه را همسان سازی جوایز ادبی کشور و جلوگیری از آسیب به جایگاه این جایزه مهم ادبی کشور دانست و افزود : متوازن نبودن میزان جایزه این رویداد مهم فرهنگی با سایر جوایز باعث ایجاد تردید و گمانه زنی های مختلف در چگونگی انتخاب اثر برگزیده شده بود .به گونه ای که در شش دوره گذشته این جایزه تنها یک اثر بعنوان اثر برگزیده انتخاب شده بود .

وی ادامه داد : در هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به هر یک از برگزیدگان ۳۰سکه و تقدیر شوندگان این جایزه ۱۰ سکه بهار آزادی اهدا می شود.

مشاور معاون وزیر ارشاد گفت : ادامه مسیر چگونگی انتخاب اثر برگزیده در دوره های گذشته با توجه به ظرفیت بالقوه و بالفعل کشور که می توانست ناشی از میزان جوایز باشد ضرورت باز نگری در این امر را تقویت کرد .

امیرزاده یادآور شد : از یکسال گذشته با تشکیل کارگروه بازنگری جوایز ادبی با حضور افراد صاحب نظر طرح همسان سازی جوایز ادبی و تعیین مجریان برگزاری این جوایز در دستور کار قرار گرفت .

وی خاطر نشان کرد : بر اساس مصوبات این کارگروه برگزاری جوایز ادبی پروین اعتصامی و جلال آل احمد به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و جوایز مرتبط با حوزه کتاب به موسسه خانه کتاب واگذار شد .

مشاور علمی فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی با اشاره به یکی دیگر از مصوبات این کارگروه گفت : پیشنهاد همسان سازی جوایز ادبی و اختصاص ۳۰ سکه به هر یک از برگزیدگان و ۱۰ سکه به تقدیرشوندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه و مورد موافقت قرار گرفت.

* جنتی: ۱۱۰ سکه زیاد بود/ مگر تغییرات در جایزه جلال نیاز به مصوبه شورا دارد؟

اما امروز واکنش‌ها به این خبر جالب و بعضا در نوع خود جای تامل داشت، وزیر ارشاد در حاشیه تقدیر و تجلیل از کتابداران در تالار وحدت عنوان کرده است؛ چون می‌خواستیم در این دوره به برگزیدگان جایزه بدهیم و رقم ۱۱۰ سکه رقم بالایی بود و اگر می‌خواستیم به وجه مطلوبی حق این جایزه را ادا کنیم نمی‌توانستیم و برای اینکه تعداد بیشتری بتوانند این جایزه را دریافت کنند باید این تعداد را کاهش می‌دادیم و تصمیم گرفتیم سی سکه بدهیم.

وی ضمن بی‌اطلاعی از نیازمند بودن تغییرات جایزه جلال به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مگر تغییرات در این جایزه نیاز به مصوبه شورا دارد که بعد از تأئید خبرنگار فارس، گفت: موافقت شورا را می‌گیریم.

جنتی همچنین در پاسخ به خبرنگار فارس در ارتباط با کارگروهی که این جایزه را تغییر دادند، گفت: در مورد این جایزه از آقای صالحی که معاون فرهنگی ما هستند و مسئولیت این کار را برعهده دارند بپرسید تا توضیح دهد در ضمن ما سخنگو گذاشته‌ایم که حرف دقیق بزنیم و سخن غیردقیق نگوییم.

* نوش آبادی: کاهش جوایز جلال آل‌احمد با تشخیص وزیر ارشاد صورت گرفت

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر دلایل کاهش جوایز ادبی جلال آل‌احمد از ۱۱۰ سکه بهار آزادی به ۳۰ سکه گفت: هدایای مربوط به جایزه جلال آل‌احمد طبق مصوبه شورای عالی فرهنگ عمومی تصویب شد، منتها چون در گذشته به دلیل حجم بالای جوایز، نفرات اول و دوم معرفی نمی شدند، تصمیم گرفتیم ضمن معرفی نفرات اول این جایزه ادبی تعداد سکه‌ها را نیز کاهش دهیم.

این مقام مسئول در ادامه افزود: ایجاد عدالت در اهدای جوایز ادبی باعث شد به این جمع بندی برسیم که تعداد ۱۱۰ سکه بهار آزادی برای جایزه جلال آل‌احمد زیاد است و هیچ تناسبی با مقدار دیگر جوایز ادبی ندارد.

وی ادامه داد: امیدوارم اتخاذ چنین تصمیمی بتواند اختلاف فاحش بین رقم جوایز ادبی را از بین ببرد، در واقع کاهش جوایز ادبی جلال آل‌احمد به تشخیص شخص وزیر ارشاد اتفاق افتاد.

* قزلی: هیات علمی هم از کاهش جوایز خرسند نیست

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در خصوص خبری که غروب روز گذشته از سوی مشاور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مبنی بر کاهش تعداد سکه های جایزه ادبی جلال آل‌احمد اعلام شد، گفت: قبل از حضور من در بنیاد شعر و ادبیات داستانی، کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف بازنگری در جوایز حوزه کتاب شکل گرفته بود که در مورد ابقاء یا حذف جوایز و یا انتقال آنها به مرکزی دیگر و تعیین مجری آنها و همچنین در خصوص میزان و گستره جوایزف تصمیم گیری می کرد.

وی افزود: همین کارگروه بود که تصمیم گرفت جایزه ادبی جلال ال احمد به همراه جایزه پروین و جشنواره شعر فجر به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان واگذار شود. در همین کارگروه بحث‌هایی هم در مورد تعداد سکه‌های جایزه جلال مطرح شده بود که بخشی از آن هم جمع‌بندی شد و به تصویب رسیده بود، اما بخشی دیگر هم، ریشه در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت و ما فکر می کردیم تعیین تکلیف در این مورد حالا که جایزه به قسمت گرم خود رسیده است، صورت نگیرد.

سخنگوی هیات علمی هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد در ادامه با بیان اینکه من حامل پیام هیات علمی در این خصوص هستم، گفت: اعضای هیات علمی جایزه جلال از من خواستند که نارضایتی آنها را از اعلام این خبر ابراز کنم. به هر حال ما رایزنی هایی را با آقای صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد و دبیر هیات امنای جایزه جلال) شروع کرده‌ایم و امیدواریم در پایان هفته جاری، یک جلسه مشترک بین اعضای هیات علمی و آقای صالحی به عنوان دبیر هیات امنای جایزه جلال برگزار کنیم.

قزلی بار دیگر تاکید کرد: هیات علمی چندان خرسند نبوده و نیست که در این دوره از جایزه ادبی جلال آل‌احمد، رقم مالی جوایز کاهش پیدا کند و با ۳۰ سکه برای افراد برگزیده برگزار شود.

وی با بیان اینکه ما تمام تلاش مان را برای اطلاع رسانی شفاف و در فضایی صمیمی با خبرنگاران در خصوص جایزه جلال انجام داده ایم، ضمن معرفی داوران هفتمین دوره این جایزه، از نمایندگان رسانه‌های گروهی خواست برای کسب اطلاع از اسامی منتخبین این دوره از جایزه یاد شده، با داوران تماس نگیرند و به گفته خود، آنها را تحت فشار قرار ندهند.

دبیر جایزه ادبی جلال آل‎‌احمد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مطابق اساسنامه این جایزه، وزارت ارشاد اختیار تغییر در سطح مالی جایزه جلال آل‌احمد را دارد؟، ضمن اشاره به اظهارات همایون امیرزاده، مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جایزه ادبی جلال آل‌احمد یک هیات امنا، یک هیات علمی و یک هیات داوران دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس هیات امنای جایزه جلال هم هست و از طرفی هیات امنا، برگزاری این جایزه را به وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی آن محول کرده است.

قزلی با بیان اینکه هم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی، شأنیت آن را دارند که در خصوص نحوه برگزاری جایزه جلال تصمیم بگیرند، در عین حال گفت: اما اینکه کارگروه بازنگری در جوایز حوزه کتاب معاونت فرهنگی می تواند یا نمی تواند در تغییر رقم مالی جایزه جلال تصمیم بگیرد من این را نمی دانم و لذا این مساله باید دقیق‌تر بررسی شود.

* آنچه گرانترین جایزه را ارزان کرد

بر اساس این گزارش، تماس‌ها با روابط عمومی شورای انقلاب فرهنگی هم حاصلی نداشت چراکه اگر قرار باشد مصوبه کاهش جوایز به این دوره برسد باید حداقل در دستور کار این شورا برای بررسی قرار می‌گرفت، از سوی دیگر اعضای هیات علمی جایزه جلال آل احمد در تدارک برگزاری جلسه‌ای با سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد هستند تا در مورد این کاهش شگفت‌انگیز رایزنی کنند.

اما مورد تاکید اینکه آنچه باعث ارزانی و از سکه افتادنش شده نباید تعداد بالای سکه‌ها و عدم تامین بودجه برای آن باشد، چرا که کاهش میزان یک جایزه از ۱۱۰ سکه به ۳۰ سکه و آنهم میزانی کمتر از جوایز کتاب سال شاید با منطقی که اعلام شده منطبق نباشد.

و درست‌تر اینکه پیش از اعلام باید این موضوع و مصوبه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسید تا در مورد میزان آن و چرایی و چگونگی تغییر اعمال نظر کنند.

امروز اما نشست خبری این جایزه تحت الشعاع کاهش تعداد سکه‌ها بود اما بازهم توجیه قانع کننده از سوی اظهار نظر کنندگان اعلام نشد. چه این که همه امید داشتند تا در دوره هفتم بالاخره این ۱۱۰سکه نصیب نویسنده ای شود که ظاهرا با اقدام فوق این خواب هم تعبیر نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *