چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۲
۳
راز ماندگاری تفکر بسیجی؛

استقامت دیروز، کارآمدی امروز و چشم‌انداز جهانی برای فردا با تبعیت محض از ولایت

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 391902
برای شناخت تفکربسیجی وارائه پاسخ مناسب به این سؤال،بایدفرهنگ بسیجی راکه ریشه دراین تقکر داردرابشناسیم .فرهنگی که بسیجی بودن رایک افتخاروبالاترازآن،یک آرزو وآرمان می داند.
استقامت دیروز، کارآمدی امروز و چشم‌انداز جهانی برای فردا با تبعیت محض از ولایت
گروه سیاسی جهان نيوز -  نورالدین قدیمی:  رهبرکبیر انقلاب اسلامی ، حضرت امام خمینی(ره) در پنجم آذرماه سال ۱۳۵۸ و در جمع تعدادی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان قم فرمودند: «همه جاباید اینطور باشد که یک مملکت بعد از چند سالی بشود یک کشوری با بیست میلیون جوان که دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد.»

در آن روز تاریخی که این فرمان مقدس صادرشد شاید کمتر کسی تشکیل نهاد مقدسی به نام "بسیج " را پیش بینی می کرد . نهادی که محوری ترین نقش را در مقابله با دشمنان قسم خورده ایران اسلامی به عهده بگیرد و با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تلاش و مجاهدت، آگاهی و بصیرت، دلسوزی و خدمت و مدیریتی متعهدانه و حضوری عالمانه در همه صحنه ها و عرصه ها، ضمن دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای مقدس آن، در راه تعالی و پیشرفت همه جانبه کشور اقدامات اساسی و سرنوشت سازی را به انجام برساند.

عملکرد دیروز، کارآمدی امروز و چشم انداز فردای بسیج در زمینه های مختلف دفاعی، امنیتی، فرهنگی، علمی، سازندگی و خدمت رسانی به مردم، تفسیر عینی و عملی این جمله حضرت روح الله(ره) است که فرمودند: «تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیّه خداوند تعالی بود.»
امروز که سی و پنج سال از عمر پربرکت بسیج می گذرد، ضرورت تشکیل و وجود این تشکل مقدس و مبارک در جامعه انقلابی ایران اسلامی بیش از پیش به اثبات رسیده وبسج سرافراز ، به چنان جایگاهی رسیده است که با اطمینان می توان به عنوان نیرویی با انگیزه، آگاه، متعهد و متخصص و قابل اعتماد در همه زمینه ها به آن تکیه کرد.

این که حضرت امام خمینی(ره)فرمودند: «ارتش بیست میلیونی فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی است» و رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اله العظمی امام خامنه ای(مد ظله العالی) می فرمایند: «اگر بخواهیم انقلاب و کشور بیمه باشد و جمهوری اسلامی آسیب پذیر نباشد، باید این شور و شوق، این حرکت عمومی و این بسیج عظیم نیروهای ملت را روز به روز تقویت کنیم.» نقش محوری و بی بدیل بسیج را در عرصه های مختلف حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و دفاع از تمامیت ارضی ایران بیشتر روشن می کند.

در واقع و به اعتراف دوست و دشمن، یکی از مؤلفه های اصلی قدرت بازدارندگی ایران اسلامی ، وجودمبارک بسیج و نیروهای پرتوان، با انگیزه و ایثارگر بسیجی است. این که می بینیم استکبار و صهیونیسم جهانی و به تبع آن فتنه گران و ضد انقلاب داخلی، همواره بسیج را در فهرست دشمنان خود قرار داده وبا انواع توطئه ها به دنبال تضعیف جایگاه آن هستند، دلیلش کارآمدی بسیج در همه صحنه ها و عرصه های مورد نیاز انقلاب اسلامی و برخورداری این تشکل مردمی از ویژگی های منحصر به فردی است که آنها را فقط در بین بسیجیان می توان یافت.

نقش بسیج در دفاع از انقلاب اسلامی و دست آوردهای آن وکمک به رشد و تعالی کشور به قدری تعیین کننده است و بسیج از چنان جایگاهی در نظام اسلامی و نزد مردم شریف ایران برخورداراست که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به عنوان «تشکلی معجز گون» و «حقیقتی شبیه افسانه ها» نام می برند و بسیج را «مظهر عشق و ایمان و مجاهدت و آمادگی کامل برای سربلند کردن کشور و ملت» می دانند.

حضرت امام روح الله(ره)، بنیان گذارانقلاب اسلامی وبسیج در آخرین پیام قدسی خود خطاب به بسیج و بسیجیان می فرمایند: «...بسیج شجره طیبه ودرخت تناوروپرثمری است که شکوفه های آن بوی بهاروصل وطراوت یقین وحدیث عشق می دهد. بسیج مدرسه عشق ومکتب شاهدان وشهیدان گمنامی است که پیروانش برگلدسته های رفیع آن اذان شهادت ورشادت سرداده اند ...بسیج میقات پابرهنگان ومعراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام ونشان درگمنامی وبی نشانی گرفته اند ...من همواره به خلوص وصفای بسیجیان غبطه می خورم وازخدامی خواهم تابابسیجیانم محشورگرداند،چراکه دراین دنیاافتخارم این است که خودبسیجی ام ... اگربرکشوری ندای دلنشین تفکربسیجی طنین اندازشد،چشم طمع جهان خواران ازآن دورخواهدشد،وگرنه هرلحظه بایدمنتظرحادثه ای بود.»

با بازخوانی ودقت درمضمین بلندوعمیق هریک ازجملات این پیام الهی وبررسی نظرات رهبرفرزانه انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوادرباره بسیج،جایگاه رفیع وبی بدیل این نیروی الهی درجامعه اسلامی ورسالت سنگین این نهادمقدس بیشترمشخص می شود.

باگذشت زمان وافزوده شدن برعمرپربرکت بیسج،ضرورت وجودی این نیروی مردمی رابیشتردرک می کنیم وجایگاه رفیع بسیج درحرکت روبه رشدجمهوری اسلامی به سوی قله های رشدوترقی مشخص می شود.

در واقع، اینکه ایران اسلامی امروزجایگاه ممتازی درعرصه های بین المللی داردو دشمن نمی تواند به اهداف شوم خود درنابودی انقلاب اسلامی دست پیداکند ،دلیلش تبدیل به بسیج به قدرت بازدارندگی ایران اسلامی و «طنین اندازشدن تفکربسیجی» درکشور است. تفکری که ازعشق وایمان خالصانه بسیجیان نشأت گرفته ودرگستره ایران اسلامی فراگیرشده است.

تفکربسیجی چیست ، چه کارایی ونتایجی داردو چه رازورمزی دراین تفکرنهفته است که حضرت امام روح الله(ره)طنین اندازشدن آن درکشورراموجب دورشدن چشم طمع جهانخواران ازایران اسلامی می دانستند؟

برای شناخت تفکربسیجی وارائه پاسخ مناسب به این سؤال،بایدفرهنگ بسیجی راکه ریشه دراین تقکر داردرابشناسیم .فرهنگی که بسیجی بودن رایک افتخاروبالاترازآن،یک آرزو وآرمان می داند.

رازماندگاری وفراگیرشدن تفکربسیجی واعتلای فضیلت وشأن اجتماعی وانقلابی بسیجیان در ایران وحتی جهان اسلام وتبدیل شدن بسیج به عنوان سدی محکم ونفوذناپذیردرمقابل استبکارجهانی رابایددرویژگی هایی جستجو کردکه ازتفکربسیجی نشأت گرفته وبه یک فرهنگ ماندگارتبدیل شده است.

این ویژگی ها، بسیج رابه قدرت وجایگاهی رسانده است که طبق فرمایش رهبرعظیم الشأن انقلاباسلامی، «دوستان آرزوی رسیدن به آن رادارندودشمنان ازآن می هراسند.»

ویژگی هایی مانندولایی بودن(اطاعت محض ازولایت مطلقه فقیه) مکتبی بودن،اهل عمل بودن،ارزشی بودن، غیرت دینی داشتن ،کفرستیزی،حسن خلق،پویایی وبالندگی،مردمی بودن،آگاهی وبصیرت،امیدبه آینده،خدمت عاشقانه وخالصانه،تلاش همه جانبه برای پاسخگویی به نیازهای جمهوری اسلامی درهمه زمینه ها،اعتمادبه نفس وافتخاربه هویت دینی و ملی و...

شاید راز اصلی فرمایش امام عاشقان درباره تفکر بسیجی را بتوان در میان همین ویژگی ها یافت، زیرا اگر نیرویی مطیع ولایت شد، دیگر فریب دشمن نمی خورد و راه را گم نمی کند. اگر مکتبی شد و به ذات مقدس خداوند حکیم توکل کرد و به ائمه معصومین(ع) متوسل شد، از هیچ قدرتی نمی ترسد و آن گاه ماندن و رفتن را برای خدا می خواهد و بس. لذا چنین نیرویی تن به شمشیر می دهد اما ذلت نمی پذیرد. اگر اهل عمل شد، برای خدمت دنبال فرصت می گردد و همه توان جسمی و فکری خود را در اختیار جامعه و کشورش قرار می دهد.

اگر ارزشی شد، به اصول و ارزش های دینی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، آرمان شهدا، ایثارگران و جانبازان وفادار می ماند و می کوشد تا با استفاده از فرهنگ ناب اسلامی، روح خود را صیقل دهد و روح صیقل خورده نه تنها در دام شیاطین استکباری و شیطان نفس گرفتار نمی شود، بلکه برای راهنمایی و هدایت دیگران و مصون کردن جامعه از انواع آلودگی ها تلاش می کند.

اگر غیرت دینی و کفر ستیزی داشت، دیگرنه تنها در مقابل قدرت های مادی جهان سر خم نمی کند، که دشمن را به تعظیم در مقابل عظمت خود و مکتب خود وادار می کند.

اگر مردمی شد، هرگز قدمی بر خلاف مصالح مردم و کشورش بر نمی دارد و با هر کسی که بخواهد بر سر منافع ملی با قدرتی مصالحه وبه کشور وملت خیانت کند، به مقابله بر می خیزد .
اگر آگاهی و بصیرت داشت، در بازی جریان های منحرف سیاسی و فرهنگی فریب نمی خورد وعلاوه برآن ، می کوشد با روشنگری به موقع از انحراف و گرفتار شدن دیگران نیز جلوگیری می کند.

اگر حاضر در صحنه بود، دیگر جایی برای حضور دشمنان و بدخواهان باقی نمی گذارد و...
با نگاهی اجمالی به عملکردبسیج ومطالعه علل موفقیت آن دررسیدن به اهداف خود، نقش و ویژگی های ذکرشده را به روشنی می توان مشاهده کرد . بااین ویژگی ها وتفکر وفرهنگی است که بسیج به قدرتی تبدیل شده است که وجودش لرزه بر اندام بدخواهان انقلاب اسلامی می اندازد و دشمن را از رسیدن به اهداف خود وداشتن چشم طمع به کشور مقدس ایران اسلامی ناامیدکرده است .

خلوص وایثار وصفای بسیجیان وبررسی عملکرد گذشته بسیج درکنار آینده نگری این نیروی مخلص، چنان جایگاهی برای بسیج ترسیم کرده است که رهبرحکیم انقلاب اسلامی وفرمانده معظم کل قوا « زنده ماندن فضیلت های اصلی انقلاب را به حضور بسیجیان در وسط میدان مبارزه می دانند.» و این یعنی رسالتی بسیار سنگین و افتخاری جاوید برای بسیج و بسیجیان که امید است در انجام این رسالت سنگین ، توفیق روزافزون ، رفیق راهشان شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بسیجی خسته نباشی
میلاد
بسیجیان ادامه دهنده راه شهدا هستند
hamid.saifi
خون شهدارو زنده نگه دارید بچه ها