چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

اخلاق، تقوی و عظمت کار علامه امینی

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب: 390474
در سال 1380 به هندوستان سفر کرد و مدت چهارماه بیشتر ساعات شب و روز خود را بدون توجه به تغذیه و استراحت کافی در کتابخانه‌ها سپری کرد. ایشان در این سفر علاوه بر پژوهش و تحقیقات علمی به ایراد خطابه و وعظ نیز اهتمام داشت و مسلمانان را به تمسک «حبل‌الله» و پیروی از سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) فرامی‌خواند.
 علامه امینی برای گردآوری گنجینه ارزشمند «الغدیر» سفرهای داخلی و خارجی بسیاری انجام داد. 
 
وی برای دست‌یابی به مصادر و منابع بزرگ و نادر علمی به شهرهای کربلا، بغداد، کاظمین، سامرا و کشورهای ایران و هندوستان و ترکیه و سوریه سفر کرد. زیرا هرگز به مطالب نقل شده از کتاب‌های خطی گذشتگان اعتماد نمی‌کرد و مقید بود که خودش آن کتاب‌های را ببیند.
 
در سال 1380 به هندوستان سفر کرد و مدت چهارماه بیشتر ساعات شب و روز خود را بدون توجه به تغذیه و استراحت کافی در کتابخانه‌ها سپری کرد. ایشان در این سفر علاوه بر پژوهش و تحقیقات علمی به ایراد خطابه و وعظ نیز اهتمام داشت و مسلمانان را به تمسک «حبل‌الله» و پیروی از سنت پیامبر گرامی اسلام(ص)  فرامی‌خواند.
 
آری مرحوم علامه شخصیتی محدث، مفسر،  متکلم و فقیه بود و تحقیقات دامنه‌داری را آغاز کرد. اولین اثر علمی ایشان کتاب «شهداءالفضیله» بود. در این کتاب، شرح حال 130 عالم شهید، از قرن چهارم تا چهاردهم که در دفاع از حریم حق و ولایت مظلومانه به‌دست دشمنان دین ولایت در خون خود غوطه‌ور شدند به رشته تحریر درآورد. حضرات آیات: سیدابوالحسن اصفهانی، حاج آقا حسین قمی، غروی اصفهانی و شیخ آغابزرگ تهرانی با تقریض‌های خود این اثر جاودانه را ستودند. دیگر آثار علامه عبارت‌اند از «سیرتنا و سنتنا»، «کامل الزیارات» و «ریاض الانس».
 
بزرگ‌ترین اثر علمی علامه امینی که نیم قرن از عمر مبارک خود را صرف گردآوری و تدوین آن کرد، کتاب شریف الغدیر است. از ایشان نقل شده که: «برای تألیف کتاب الغدیر ده هزار کتاب خوانده‌ام و به صد هزار کتاب مراجعات مکرر داشته‌ام» مصادر و منابعی که در کتاب الغدیر مورد استناد قرار گرفته، همه مورد وفاق شیعه و سنی بوده و از مسلمات تاریخی می‌باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *