کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تقاضای تلویحی مشاور ظریف برای دلجویی از آمریکایی‌ها

11 آبان 1393 ساعت 16:40

مشاور وزیر خارجه در آستانه ۱۳ آبان و بدون اشاره به جنایات آمریکا علیه مردم ایران در طول سی و شش سال از انقلاب می‌گوید گروگان‌گیری غرور مردم آمریکا را خدشه‌دار کرده است و باید برای از بین بردن زخم کهنه آمریکایی‌ها مسئله ۱۳ آبان حل و فصل شود.


به گزارش جهان، علی خرم مشاور وزیر خارجه در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره رابطه ایران آمریکا می‌گوید: به نظر من همه رفتارهای ایالات‌متحده پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری دگرگون شد و امروز می‌توان چرخشی جدید در نوع نگاه آمریکا به ایجاد رابطه بین دو کشور دید. به‌صورت ویژه، رفتار آمریکا در قبال پرونده هسته‌ای ایران تغییر کرده است. آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند که روابط آن‌ها و ایران پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، وارد کارزاری جدید شود. این در حالی است که شخص رییس‌جمهور و وزیرامورخارجه دولت یازدهم طی ۱۴ ماه گذشته در اداره سیاست خارجی کشور بر اساس روش متداول دیپلماتیک در جهان عمل کرده‌اند. هردو آن‌ها برای حل مسائل فی‌مابین ایران و آمریکا حاضر شدند با این کشور مذاکره حضوری و رودررو داشته باشند و قفل روابط بین دو کشور را بشکنند. به‌این‌ترتیب امروز رابطه ایران و ایالات‌متحده از حالت خصمانه خارج‌شده و حالت دوستانه به خود گرفته است. البته روابط دوستانه‌ای که بر اساس اعتماد نیست. امروز بیش از یک سال است که مذاکرات به‌صورت رودررو پیش رفته است. به نظر من تفاهم ژنو نیز بیشتر مرهون نگاه دوستانه آمریکا بود.

خرم همچنین بدون اشاره به جنایات آمریکا در طول ۳۶ سال از انقلاب به‌خصوص دشمنی این کشور در پرونده هسته‌ای، درباره ماجرای گروگان‌گیری حق را به آمریکا داده و می‌گوید: "به‌هرحال باید توجه داشت که در ماجرای گروگان‌گیری غرور ملی مردم آمریکا خدشه‌دار شده و آن‌ها نمی‌توانند از این مسئله چشم‌پوشی کنند. به نظر من، وقت آن رسیده که این دو کشور درباره این رابطه به جمع‌بندی برسند و این رنجیدگی را از میان بردارند. ماجرای ویزا ندادن به آقای ابوطالبی به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل به بهانه حضور ایشان در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا، نشان می‌دهد که آن‌ها هنوز نسبت به این مسئله حساس هستند و تا زمانی که این مسئله مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار نگیرد این زخم کهنه می‌تواند از اعتمادسازی بین دو کشور جلوگیری کند. من فکر می‌کنم مراسم ۱۳ آبان با نگاهی به داخل برگزار می‌شود اما به نظر من در برگزاری این مراسم باید نگاه به خارج را نیز مدنظر قرار دهیم. دیر یا زود؛ روزی مجبور خواهیم شد این کار را انجام دهیم. اگر می‌خواهیم در جامعه بین‌المللی به همکاری‌های مشترک بیندیشیم باید این موضوع را در دستور کار خود بگذاریم. این کار به‌هیچ‌وجه کار سختی نیست. اندیشمندان باید در این زمینه بحث و این مسئله را برای همیشه حل‌وفصل کنند. تا زمانی که این کار را نکرده‌ایم آن‌ها به ما بی‌اعتماد هستند و این زخم کهنه همچنان سرباز باقی خواهد ماند. به نظر من نمی‌توان این نگاه و روش را همچنان ادامه داد. ما منافع دیگری داریم که باید به آن‌ها نیز توجه کنیم. نگاه دولتمردان نیز باید رو به آینده باشد."

سال گذشته، صادق زیباکلام با توجه به سیاست دولت برای مذاکره و رابطه با آمریکا در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی درباره مراسم ۱۳ آبان نوشت: از آنجا که این رفتار (مراسم ۱۳ آبان) مغایر با سیاست‌های آشتی‌جویانه آن دولت است و از آنجا که کسر قابل‌توجهی از هم‌میهنانمان با این حرکات همراه نیستند اما مجالی و امکانی برای ابراز و نشان‌دادن مخالفتشان ندارند، جنابعالی هم به‌واسطه پاسداری از منافع ملی کشور و هم ادای احترام به همه ایرانیانی که با این رفتارها مخالف هستند، رسما اعلام بفرمایید که اعضای دولت فخیمه در هیچ مراسمی به‌مناسبت ۱۳ آبان شرکت نخواهند کرد. به‌علاوه اعلام شود که هرگونه توهین به پرچم و شؤونات ملی کشورها و ملت‌های دیگر از نظر آن دولت در همه جا محکوم است.
منبع: مشرق


کد مطلب: 389405

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/389405/تقاضای-تلویحی-مشاور-ظریف-دلجویی-آمریکایی-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com