کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیاتی از پشت پرده ناامنی‌های اخیر در جنوب شرق/ نتیجه نمایش «نیاز» به مذاکره با آمریکا

26 مهر 1393 ساعت 15:08

برخی علائم نشان می دهد که استفاده از گزینه "اقدام نظامی علیه ایران" تنها به ادبیات سیاسی مقامات آمریکایی محدود نبوده و در یکسال اخیر آمریکایی ها با تقویت گروه های تروریستی معاند ایران عملا در حوزه نظامی و امنیتی نیز اقدامات خود را افزایش داده اند.


گروه سیاسی جهان نیوز ـ از زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم و اصرار تیم سیاست خارجه حجت الاسلام حسن روحانی برای مذاکرات مستقیم با مقامات آمریکایی و ایجاد برخی تعاملات با این کشور به طرز محسوسی ادبیات تهدیدآمیز از طرف آمریکا نسبت به ایران افزایش یافت.

به گواه آمار، پر رنگ تر از گذشته از گزینه تهدید نظامی علیه ایران در ادبیات مقامات آمریکایی استفاده شد. به اعتقاد تحلیلگران برخی نرمش های دولت روحانی و نشان دادن نیاز به مذاکره با آمریکا از طرف برخی مقامات دولت تدبیر و امید، اصلی ترین دلیل افزایش ادبیات تهدیدآمیز آمریکایی ها علیه ایران بوده است.

اما به اعتقاد برخی تحلیلگران امنیتی برخی علائم نشان می دهد که استفاده از گزینه "اقدام نظامی علیه ایران" تنها به ادبیات سیاسی مقامات آمریکایی محدود نبوده و در یکسال اخیر آمریکایی ها با تقویت گروه های تروریستی معاند ایران عملا در حوزه نظامی و امنیتی نیز اقدامات خود را افزایش داده اند.

ارزیابی های اطلاعاتی متعددی نشان می دهد که در یک سال اخیر تقویت مالی و تسلیحاتی برخی گروه های تروریستی در جنوب شرق در همین راستا افزایش چشمگیری داشته است. این تقویت مالی به قدری گسترده بوده که موجب ایجاد برخی اختلافات مالی میان این گروه ها شد تا آنجا که عبدالرئوف ریگی بر سر همین اختلافات توسط سرکرده گروهک جیش العدل ترور شد.

به اعتقاد تحلیلگران حوادث تروریستی چند روز اخیر در شهر مرزی سراوان و برخی حوادث مشابه در جنوب سیستان و بلوچستان نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

در این میان یک تحلیلگر مسائل امنیتی در جنوب شرق در این باره به جهان خبر داد: اخیرا همزمان با هفته نیروی انتظامی به یکی از گروه های شرق کشور یک مبلغ کلان جهت سلسله اقدامات زنجیره ای برای خرابکاری در این هفته به خصوص، داده می شود.

وی تاکید کرد: این اقدامات کور تروریستی فاقد ارزش نظامی گری بوده و تنها جهت ایجاد بار روانی در هفته نیروی انتظامی و اقتدارزدایی از این نیرو در جنوب شرق انجام شده است.

وی تصریح کرد: این گروه پس از قتل عبدالرئوف ریگی تلاش می کند که پول های دریافتی را از برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به سمت خود کانالیزه کند.


کد مطلب: 386415

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/386415/جزئیاتی-پشت-پرده-ناامنی-های-اخیر-جنوب-شرق-نتیجه-نمایش-نیاز-مذاکره-آمریکا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com