جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

توضیحات منطقی درباره‌سقوط هواپیمای ۱۴۰

يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 382775
رئیس سازمان صنایع هوایی در رابطه با سقوط هواپیمای ۱۴۰ گفت: انتقادات مطرح شده مستدل نیست و هواپیما کاملا مورد تأیید بوده است، نتایج بررسی‌ها اعلام می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ منوچهر منطقی رئیس سازمان صنایع هوایی در حاشیه نشست خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران در رابطه با انتقاد برخی از کارشناسان پیرامون موتور هواپیمای ۱۴۰ و سقوط آن، گفت: اینکه چه اتفاقی افتاده است را سازمان هواپیمایی کشور اعلام می‌کند ولی بحث‌ها و انتقاداتی که مطرح می‌شود مستدل نیست زیرا وقتی یک هواپیما طراحی می‌شود اصل اولیه این است که موتوری بر روی آن نصب می کنند که اگر یک موتور از کار افتاد موتور دیگر بتواند هواپیما را با تمام جمعیت سالم به زمین بنشاند.

وی افزود: زمانی که طراحی‌ها انجام می‌شود یک نهاد برای سوار شدن مسافران تعهد می‌دهد که آن هم یک نهاد بین‌المللی است.

به گفته منطقی چندین دانشمند دور هم جمع می‌شوند و شرایط یک هواپیما را تأیید می‌کنند و به طور کلی این مسئله یک فرایند است که هواپیمایی که برای دما و جمعیت خاص در نظر گرفته می‌شود مورد تأیید قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه افرادی که شناخت ندارند نباید اظهار نظر کنند، گفت: برخی اطلاعات کافی ندارند و اظهار نظر می‌کنند و می‌گویند موتور هلی‌کوپتر بر روی هواپیمای ۱۴۰ نصب بوده است، باید بگویم در موتور هواپیما یک هسته وجود دارد که توان آن را مشخص می‌کند و می تواند کاربری‌های مختلف داشته باشد. یعنی این هسته را می‌توان بر روی کشتی، هواپیما، پمپ فشار و ... نصب کرد.

وی افزود: مثلا در هواپیمای ۴ موتوره ماهان موتور هلی‌کوپتر استفاده شده است زیرا در مجموع فرقی نمی‌کند که موتور چگونه باشد، موتور را بر اساس شرایط هواپیما و کاربری خاص آن تصدیق می‌دهند.

وی ادامه داد: اینکه توان موتور در دما و ارتفاع بالا نیز افت می‌کند یک اصل است و این اصل نیز مورد تأیید قرار می‌گیرد به طوری که در دفترچه هواپیماها تعداد مسافران و میزان بنزین مشخص می‌شود.

منطقی گفت: دلایل سقوط این هواپیما در حال بررسی است ولی این بررسی کار پیچیده‌ای است و بر اساس استاندارد بین‌المللی ۴۰۰ روز طول می‌کشد.

منطقی اضافه کرد: تمام شرایط تحت کنترل بوده است بنابراین باید بررسی کنیم که کجا خطا اتفاق افتاده و نتیجه را به تمام مجموعه‌های طراح اعلام کنیم.

وی در پایان در رابطه با هواپیمای ۱۵۰ نفره نیز، گفت: مرحله یک (طراحی مفهومی) به اتمام رسیده و فاز دو (طراحی کلی) از سه‌شنبه آغاز می‌شود و در فاز سه نیز تک‌تک اجزا طراحی می‌شوند ولی اجرای تمام فازها ۵ سال به طول می‌انجامد.

وی گفت: برای ساخت این هواپیما با چند کشور نیز همکاری می‌کنیم که نام کشورها را اعلام نمی‌کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *