پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

جنتی: آمادگی گفتگو با آمریکا را نداریم

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب: 382588
وزیر ارشاد گفت: امروز یکی از آرزوهای آمریکا این است که با ایران بتواند کنار بیاید و سر یک میز با آنها صحبت کند. ولی علیرغم علاقه مندی آنها این ایران است که آمادگی ندارد که با آنها مذاکره کند چون آمریکا یک کشوری سلطه طلب و متجاوز است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، صبح امروز مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور معاونان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همت مرکز مقاومت بسیج در سالن همایش این وزارت برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در این مراسم گفت: حماسه هشت ساله دفاع مقدس، بزرگترین حماسه در چند قرن گذشته ایران است که نظیری ندارد. ملتی که بعد از چند سال دوران سیاه دیکتاتوری رژیمی که از سوی غرب حمایت می شد را سرنگون کرد، درهمان آغاز مورد هجوم دشمن قرار گرفت. دشمنی که آمده بود در وهله‌ی اول نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کند و بعد از آن بخشی از سرزمین ایران یعنی خوزستان را جدا کند.

وی با اشاره به این که سرنوشت جنگ را بسیجیان تعیین کردند، گفت: روزهای بسیاری سختی بر این ملت گذشت در شرایطی که ارتش متلاشی شده و سپاه پاسداران یک نهاد نوپایی بود برای اینکه بتوانند آرایش جنگی بگیرند. در چنین شرایطی با فرمان امام، مردم به جبهه ها می روند و آنچه که سرنوشت جنگ را تعیین کرد حضور بسیجیانی بود که با امواج انسانی خود توانستند دشمن را از ایران بیرون کنند. ما در کشور نارسایی ‌های اقتصادی زیادی داریم بخصوص در توسعه اقتصادی مشکلات ناشی از جنگ و برخی زیاده خواهی های دیگران این مشکلات را زیاد کرده است. ولی نباید این را فراموش کنیم که همه دشمنان ما، ایران امروز قدرت اول منطقه می دانند.

جنتی با بیان این که اگر جمهوری اسلامی نبود، بغداد در تصرف داعش بود، گفت: کشوری را سراغ نداریم که به اندازه ایران در عراق نفوذ داشته باشد. همه سیاستمدارانی که در عراق هستند به نوعی تحت نفوذ جمهوری اسلامی ایران هستند. اگر جمهوری اسلامی ایران نبود امروز بغداد در تصرف گروه های تروریستی داعش بود. همه قدرتها از همه امکانات استفاده کردند که بشار اسد برکنار کنند و از همه کشورها کمک گرفتند ولی این تصور خامی بود که بشار اسد ظرف دو ماه سقوط می کند. ولی نه تنها بشار اسد سقوط نکرده است بلکه سرجای خودش ایستاده است و دشمنانش هم پشیمان شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که آمریکا یک کشور متجاوز است، خاطر نشان کرد: حزب الله و شیعه در لبنان در اوایل انقلاب اصلا حضور نداشتند ولی امروز می بینیم که حزب الله حرف اول را در لبنان می زند. همه‌اینها از نشانه های نفوذ جمهوری اسلامی ایران است. امروز یکی از آرزوهایی آمریکا این است که با ایران بتواند کنار بیاید و سر یک میز با آنها صحبت کند. ولی علیرغم علاقه مندی آنها این ایران است که آمادگی ندارد که با آنها مذاکره کند چون آمریکا یک کشوری سلطه طلب و متجاوز است.

جنتی در بخش دیگری از گفته‌هایش ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهای دفاع مقدس، گفت: ما باید به خاطر دستاوردهایی که از دوران دفاع مقدس باقی مانده است تلاش کنیم که رشادتهایی آن دوره نیز حفظ شود برای اینکه این روحیه معنوی که در دوران جنگ بود به نسل آینده منتقل شود. آثار سینمایی باید به نوعی یادآور حماسه باشد و کارهای خوبی در این زمینه انجام شود. کتابهای خوبی در این زمینه با موضوع خاطرات رزمندگان و جانبازان نوشته شده است.نمایشگاه دفاع مقدس که هرسال برگزار می‌شود کتابهایی را عرضه می کند که خاطرات همه مردم ایران در موضوع جنگ را بیان می کند.

جنتی ادامه داد: امسال در نمایشگاه کتاب غرفه ای تحت عنوان دلنوشته های مردم برای دفاع مقدس بود که این دلنوشته ها جمع آوری شده و منتشر خواهد شد.وظیفه ما است که فرهنگ ایثار و شهادت تکریم و ترویج دهیم. زیرا راه ما راه مقاومت در مقابل سلطه گران است و این تنها با نگهداری فرهنگ ایثار و شهادت امکان پذیر است.

جنتی با ذکر این نکته که نباید هیچ تحریفی در خاطرات دفاع مقدس صورت بگیرد، یادآور شد: برخی از خاطراتی که اخیرا از شهدا و جانبازان نوشته شده است گاهی غلو آمیز است. مسائل و داستان‌هایی نقل می شود که دچار اشکال است. بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزشهای دفاع مقدس وظیفه نظارت بر این آثار را دارند و در مقابل این تحریفات را بگیرد. ما هم باید این خاطرات را به گونه ای نقل کنیم که هیچ تحریفی در آن صورت نگیرد. جنگ را آنگونه که هست باید ثبت شود تا آیندگان بتوانند استفاده کنند. در نقل خاطرات جنگ نباید به خاطر اختلافات سیاسی که داریم حضور جناح یا فردی را کمرنگ کنیم یا اینکه بخواهیم حضور کسی را به دلایلی پررنگ تر نشان دهیم. دفاع مقدس به هیچ گروه وجناح و فرد وابسته نبوده و نیست. می بایست که تاریخ درخشان دفاع مقدس از آغاز تاکنون با دقت و ظرافت و خارج از سلایق سیاسی ثبت شود.

به گزارش فارس در این مراسم از گروه‌های مقاومت فلسطین، جنبش جهاد اسلامی و حماس تقدیر شد و به نمایندگان این گروه‌های مقاومت لوح‌هایی اهداشد. همچنین لوح تقدیری به احسان عبدی‌پور کارگردان سینما، محمد علی باشه آهنگر کاگردان سینما، مصطفی رزاق کریمی مستندساز، محمد تقی روغنی ها، فعال حوزه رسانه، مصیب نعیمی تحلیلگر سیاسی، سعید علامیان فعال حوزه رسانه، علی فریدونی عکاس دفاع مقدس، محبوبه معراجی‌پور نویسنده کتاب عباس دست طلا، رضا اسماعیلی شاعر، اهدا شد.

در پایان این مراسم از بابک حمیدیان و مریلا زارعی بازیگران فیلم سینمایی «چ»،جمشید جم خواننده یار دبستانی من وپرویز پرستویی بازیگر سینما تقدیر شد که برای اهدای لوح تقدیر حضور نداشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *