کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیداری که انگلیس را گستاخ‌تر کرد؛

اتهام‌زنی جدید کامرون بعد از دیدار با روحانی

3 مهر 1393 ساعت 14:37

دیوید کامرون، گستاخانه ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده و همچنین به خود اجازه داد که در امور داخلی ایران دخالت کند.


به گزارش جهان، دیوید کامرون روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی داشت. این سخنرانی که پس از دیدار روحانی با کامرون انجام می شد، نکات جالب توجهی درباره ایران داشت.

دیوید کامرون، گستاخانه ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرده و همچنین به خود اجازه داد که در امور داخلی ایران دخالت کند. کامرون در سخنانی درباره ایران این چنین گفت: " ایران باید فرصت داشته باشد تا نشان دهد می تواند بخشی از راه حل منطقه (در مبارزه با داعش) باشد و نه بخشی از مشکل. صبح امروز من با رئیس جمهور روحانی دیدار کردم، ما اختلاف نظرهای شدیدی داریم. ایران از گروه های ترویستی حمایت می‌کند، برنامه هسته ای اش، رفتارش با مردمش، همه اینها باید تغییر کند."

البته کامرون هنوز به خیال خود از سیاست نخ نما شده چماق و هویج استفاده کرده و در ادامه سخنان خود درباره ایران گفته است: " با این حال رهبران ایران می توانند برای نابودی تهدید داعش کمک کنند. آنها می توانند برای عراقی امن تر و باثبات تر و نیز سوریه ای امن و فراگیر کمک کنند. اگر آنها آماده این کار هستند، ما بایستی از همراهی آنها استقبال کنیم."

این سخنان با واکنش تند و سریع دستگاه دیپلماسی ایران روبرو شد. افخم در واکنش به سخنان روز گذشته کامرون گفت: سخنرانی نخست وزیر انگلیس در مجمع عمومی ملل متحد نشان دهنده تداوم دیدگاه خود محورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما دارد و بسیاری از مشکلات این منطقه به دلیل سیاست‌های نادرست آن دولت است.

وی افزود: " باعث تاسف است که دولتی که با اقدامات و حمایت های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است به خود اجازه می دهد که در باره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابجا بنماید."

این لحن سخن گفتن کامرون، آن هم پس از دیدار با رئیس جمهور روحانی و اولین دیدار مسئولان دو کشور در این سطح، معنادار است. تشدید مواضع ضد ایرانی و تعیین تکلیف کردن برای ایران بعد از دیدار با روحانی نشان می دهد که انگلیس تمایلی برای ارتباط منطقی، درست و بر پایه منافع مشترک با ایران ندارد. اینکه کامرون به خود اجازه می دهد درباره رفتار دولت ایران با مردمش نظر بدهد و در امور داخلی ما دخالت کند، این پیام را برای ایران دارد که باید در برقراری رابطه با انگلیس محتاطانه عمل کند. انگلیس ایرانی را می خواهد که در راستای منافع آن گام بردارد و خیلی دقیق پس از دیدار با روحانی این نکته را یادآوری می کند.

گرچه سخنگوی وزارت خارجه ایران با لحنی خوب و محکم به سخنان کامرون پاسخ داده است. اما انتظار می رود که پاسخ به کامرون در سخنرانی امروز روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل نیز داده شود. تمام جهان باید بداند که رابطه با انگلیس برای دولت و ملت ما یک رویای شیرین نیست که حاضر باشد برای رسیدن به آن تن به زیاده خواهی های انگلیس و هم پیمانانش بدهد. باید این تصوری که در میان دولتمردان غربی پیش آمده است که دولت ایران برای برقراری رابطه با این کشورها لحظه شماری می کند و از سر ناچاری و استیصال حاضر است برای این رابطه، امتیاز بدهد، شکسته شود و این مهم با سخنان امروز روحانی قابل دستیابی است.
منبع: رویش


کد مطلب: 382324

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/382324/اتهام-زنی-جدید-کامرون-بعد-دیدار-روحانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com