پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۲۶
۴۳

درباره گفتمان فردوسي‌پور در ۹۰/ وزارت و سیما دست بکار شوند

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 382167
در گفتمان فردوسي‌پور، غرب درست مي‌گويد. اسپانيايي ها، بريتانيايي ها و حتي ايتاليايي ها درست مي گويند. مهم نيست ما چه مي‌گوئيم. مهم اين است كه آدمي كه از غرب آمده درست مي‌گويد. آرمان عادل، مانند «رنگو»، جايي است بعد از افق! در اين جهانبيني، واليبال ايران رشد كرده، چون مربي خارجي دارد، حالا برنامه‌ريزي ۲۰سال پيش يزداني خرم هم قابل احترام است اما «ولاسكو»، واليبال ايران را واليبال كرد! در اين طرز فكر، افشين قطبي اگر ببرد، يك جوري به سابقه‌اش در كاليفرنيا ربط داده مي‌شود و اگر ببازد، به ني‌ريز و جهرم!
درباره گفتمان فردوسي‌پور در ۹۰/ وزارت و سیما دست بکار شوند
به گزارش جهان، الف نوشت:
گفتمان از آن مفاهيمي است كه اغلب تلقي نادرستي از آن وجود دارد و نابجا بكار برده مي شود. گفتمان را مي‌توان «بازنشر و تاثير گفته اعم از بيان و متن در جامعه» دانست. يعني كسي حرفي يا تعبيري يا مفهومي را بگويد يا بنويسد و ديگران آن را بازگو كنند، درباره‌اش حرف بزنند و گفتار و رفتار و بينش‌شان را تحت تاثير آن تنظيم كنند.

برخي شخصيت‌ها، دانشگاه‌ها، انديشكده‌ها يا حتي برنامه‌هاي تلويزيوني «گفتمان ساز» هستند يعني گفته‌هايشان، موضوع در جامعه موضوع بحث مي‌شود. گفتمان مي‌تواند در سطح فراگير بين‌المللي، ملي، بخشي، استاني، صنفي، و... توليد شود.

در سال‌هاي اخير برنامه تلويزيوني ۹۰ در حوزه فوتبال و گاهي فراتر از آن، به روشني «گفتمان ساز» بوده است به طوري كه محتواي برنامه ۹۰ حداقل دوشنبه‌ها در بسياري از سايت‌ها نقل مي‌شود، در طول هفته درباره‌اش مي‌نويسند و در برخي موارد، تصميم‌هاي كلان فوتبال و حتي ورزش كشور تحت تأثير آن قرار مي‌گيرد.

تحليل گفتمان برنامه‌اي با اين همه تاثير، شايد كار ساده‌اي نباشد اما تامل در مفاهيم كانوني ارايه شده در برنامه ۹۰نشان مي دهد:

۱- برنامه ۹۰ به حاشيه‌ها و جنجال‌هاي فوتبال به شدت اهميت مي‌دهد و مجري آن به روشني در بزرگنمايي حاشيه ها و دعوا انداختن بين چهره ها تلاش مي كند.

۲- يكي از مفاهيم كانوني در گفتمان برنامه ۹۰، فن سالاري است. آقاي فردوسي‌پور از فن سالاران دفاع مي‌كند حتي اگر از نظر نتيجه در فوتبال، وضع خوبي نداشته باشند. در گفتمان عادل فردوسي‌پور، تعصب و غيرت جايي ندارد و اين مفاهيم يكسره به فراموشي سپرده يا انكار مي‌شوند و در نتيجه، در فدراسيوني كه بكلي فاقد گفتمان است، غيرت و تعصب از دايره عناصر موثر در تصميم‌گيري‌هاي مهم، محو شده اند. تيم اميد ايران، نتايج افتضاحي مقابل تيم هاي ضعيف مي گيرد، اما كك كسي هم نمي‌گزد. انگار نه انگار!

۳- يكي ديگر از مفاهيم كليدي در گفتمان برنامه ۹۰، تعلق خاطر به مظاهر و زرق و برق فرهنگ غربي است. عادل فردوسي‌پور كلمات انگليسي را از خود انگليسي‌ها هم انگليسي‌تر تلفظ مي‌كند و با استفاده از استعداد بيان خود، عباراتي مثل بلوهوريزنته را چنان سريع و بانمك تلفظ مي‌كند كه قند در دل نوجوان ايراني پاي تلويزيون آب مي‌شود.

در فرهنگ و رسانه‌هاي غربي، سلبريتي‌ها جايگاه ويژه‌اي دارند. عادل فردوسي‌پور هم باكي ندارد كه حين گزارش فوتبال، گوشه‌اي هم به چشم و ابرو و تيپ بازيگران يا مربيان بزند. بخاطر آوريد گزارش‌هاي جام جهاني ۲۰۱۲ را كه چطور قربان صدقه جنتلمني «يواخيم لو» مي‌رفت يا بخاطر آوريد با لحن كنايه دارش در گزارش قرعه‌كشي جام‌جهاني ۲۰۱۴، چه بلايي بر سر «هاشم بيك‌زاده» بيچاره – كه چهره تو دل برويي ندارد- آورد.

تعلق خاطر به ارزش‌هاي غربي در گفتمان برنامه ۹۰ حتي از «فن‌سالاري» هم جايگاه بالاتري دارد. مجيد جلالي يكي از فن سالارترين چهره‌هاي فوتبال ايران است و از اين نظر در گفتمان برنامه ۹۰ قابل احترام، اما زماني كه مجيد جلالي ايراني مقابل يك فن سالار چشم آبي اروپايي(كارلوس كي روش) قرار گرفت؛ عادل خان به روشني طرف كي روش را گرفت، يكسره چشمش را روي ادله و مستندات مجيدخان بست و خيلي جدي در دفاع از كي روش با فن سالار برجسته فوتبال ايران، جر و بحث كرد.

در گفتمان فردوسي‌پور، غرب درست مي‌گويد. اسپانيايي ها، بريتانيايي ها و حتي ايتاليايي ها درست مي گويند. مهم نيست ما چه مي‌گوئيم. مهم اين است كه آدمي كه از غرب آمده درست مي‌گويد. آرمان عادل، مانند «رنگو»، جايي است بعد از افق! در اين جهانبيني، واليبال ايران رشد كرده، چون مربي خارجي دارد، حالا برنامه‌ريزي ۲۰سال پيش يزداني خرم هم قابل احترام است اما «ولاسكو»، واليبال ايران را واليبال كرد! در اين طرز فكر، افشين قطبي اگر ببرد، يك جوري به سابقه‌اش در كاليفرنيا ربط داده مي‌شود و اگر ببازد، به ني‌ريز و جهرم!

در اين گفتمان، از ايراني جماعت خيلي نبايد انتظار داشت. توقعات را نبايد از فوتبال ايران بالا برد چون بالاخره ايراني است! بياد آوريد نوع تحليل برنامه ۲۰۱۴ قبل و حين و بعد بازي با آرژانتين و شامورتي بازي دستيار عادل (محمد حسين) كه در پايان بازي بجاي خواندن آمار بازي، با بافتن پي‌درپي جملات احساسي، برخلاف همه بازي‌ها، آمار بازي را سانسور كرد و چنان جوي داد كه برخي به خيابان ريختند تا باخت از تيم مسي را جشن بگيرند!

فردوسی پور مثل غربي‌ها بلد است با رسانه بازي كند، او طوري كه مخاطب اش احساس نكند، عبارات نظرسنجي‌اش را طوري مي چيند كه نتيجه مورد نظرش را از «راي مردم» استخراج كند و گاهي هم يواشكي بخشي از حقيقت را سانسور مي كند. چه كسي فهميد آمار پاس در تيم كي روش چقدر بود؟ چه كسي فهميد رتبه ايران در اولين رنكينگ فيفا بعد از جام جهاني چند پله سقوط كرد؟ چه كسي نتايج تيم ملي ايران در جام جهاني ۲۰۱۴ را با دوره هاي قبلي حضور تيم ملي در جامهاي جهاني مقايسه و آناليز كرد؟ برنامه فردوسي پور چقدر به اين موارد پرداخت؟ تقريبا نپرداخت چون كارلوس كی روش هم فن سالار است و هم غربي.

كي‌روش هم فن سالار است هم غربي پس بايد سرمربي تيم ملي ايران بماند، تساوي‌هاي اعصاب خرد كن و غيرت خفه كن تيم ملي مقابل عرب‌هاي حاشيه خليج فارس در مقابل تيپ مكش مرگ ماي كي روش چه اهميتي دارد؟

حرف آخر:

آقاي عادل فردوسي‌پور با برنامه ۹۰‌اش، بدون ترديد يكي از بهترين، جذاب‌ترين و دوست داشتني‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني در سيماي جمهوري اسلامي را ارايه مي دهد، در بسياري از فنون و استفاده از ابزارهاي انتقال پيام پيشتاز است و استعدادي ناب و بعضاً استثنايي دارد. اين استعداد نبايد در خدمت ضد گفتمان «ما مي توانيم» باشد. اگر وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال توانايي مهار جنبه‌هاي ناهنجار گفتمان برنامه ۹۰ را ندارند، مديران سيما بايد اين مهم را به عهده بگيرند. البته با تدبير و هوشمندي و بدون اين كه سرگرمي دوست داشتني دوشنبه شبهاي مردم را خراب كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سجاد
Iran, Islamic Republic of
حالا یه کاری کنید همین برنامه 90 را هم تعطیل کنند تا جوانان و نوجوانان هم مجبور شوند به برنامه های ورزشی ماهواره که درباره لیگ ایران است سوق پیدا کنند.
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
اين انتقادات بعضا درست و بعضا غلط است ولي كلا از روي خشم است. بسياري از اين مشكلات را مي توانند مسئولان آقاي فردوسي پور را توجيه يا مديريت كنند. از اين ظرفيت و استعداد فردوسي پور بايد استفاده كرد و ايشان حائز نقاط مثبت فرهنگي نيز هستند
محمدجعفر راهنما
آفرین بر نویسنده این متن که این مجری را بخوبی شناخته و به مردم معرفی می نماید. اثرات مخرب حاشیه سازی در ورزش موجب پیدایش انحراف گسترده نه تنها در ورزش که در همه ارگانهای جامعه می گردد. تضعیف اخلاق عمومی و محاکمه کردن یکدیگر به راحتی رواج داده می شود و وقتی همه به جان هم می افتند و آب بخوبی گل آلود می شود مجری باهوش با قیافه ای حق به جانب وخیرخواه مردم ،در تشویق خود مردم که گویی سحر شده اند اقدام به صید ماهی خویش میکند. وبینندگان ،غافل از اینکه نقشه چیست به نفع مجری ،برافروخته وگلگون می شوند.
گروهبان
Iran, Islamic Republic of
اینه تمام نما وخروجی گوانگجو دقیقا نگرشی است که متاسفانه صدا وسیما هم دامن میزند.وعواملی چون فردوسی پور در این حیاط خلوت ودیگر عوامل باعث شده که از فوتبال یک مدینه فاضله بسازند وجوانان ما بجای رفتن بسوی دیگر رشته ها فقط بعنوان تماشاگر وطرفداری از رنگها ان می شود که به ویتنام چهار یک ببازیم اخلاق در میادین فوتبال ما به تاراج برود وفحشهای رکیک نثار این وان شود.واز ان طرف پول بیت المال صرف کالچو،بوندس لیگا ،لالیگا و فوتبال جزیره شود خوب خروجی اینها چی بوده که اقای صدر با نمایش وحرکات دستهایش شروع به تفسیر مسی ورونالدو ورونی وابراهاموویچ بکند اخرش چی جیب یک مشت دلال پر می شود ،جودوکار ما بیست وپنج ثانیه ضربه می شود و بهترین رتبه ما در ژیمناستیک هشتمی است واقعا ورزش ما بکجا میرود .بازم خوشا به غیرت والیبالیستهای ما.چرا عدالت در ورزش نیست وچرا فقط به فوتبال می پردازیم که اینهمه بیت المال صرفش میشود ؟متاسفم برای شبکه ورزش وشبکه سه که شدن دلال فوتبال.
عمر برنامه 90 داره خود به خود تموم میشه پس بهونه مظلوم نمایی دستش ندید که تعطیلم کردن!
کافیه روشنگری کنید که برای هر دقیقه از برنامه اش چقدر از بیت المال میگره میگره و همینطور از مخابرات و البته حق دلالی از بعضی فوتبالیست ها. اینجوری بهتره
شما و سايت الف كاملا غلط گفتيد! ببخشيداا
United States
آخه بنده خدا عملکرد جلالی با کیروش یکیه کیروش رو هم بردارید اصلا فردوسی پور رو هم بردارید بجاش جلالی رو بگذارید اگه تیم ملی از جاش تکون خرد جایزه دارید حالا خواهید دید ...
Iran, Islamic Republic of
آقا دیگه خیلی مته به خشخاش زدین!من خودم منتقد جدی بعضی از رفتارهای فردوسی پور هستم ولی برنامش من حیث مجموع برنامه بدی نیست شما هم انصاف رو یه کم بیشتر رعایت کنید
با فردوسی پور به شدت مخالفم اما اون نمادی از کل جامعه ایران.
از مجلس ما از دولت ما و از بازار ما و از مردم ما
چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم که متاسفانه سیاستمداران ما و ایشان با هم در حال طی کردن این پلکانند با این فرق که ایشان هر هفته این کلمات را بزبان می آورد و شما سیاستمدران انرا مخفی میکنید.
پس بجای شماتت ایشان ببینید که شما با فرهنگ و منش مردم چه کردید که به اینجا رسیدیم.
عزیز من مدیران سیما بهتر از ما و شما از ناهنجاری های این برنامه مطلع هستند ولی از کجا می دانید که با فردوسی پور همفکر نیستند که از آنها انتظار دارید جنبه های ناهنجار گفتمان ایشان را مهار کنند؟!
فعلا که ایشان می تازد و چشم آبی ها را بر داخلی ها مسلط می کند و هیچ احدی هم جلودارش نیست
همه حرفتان درست است جز انتقاد از فن سالاري .
آيا جز اين است كه واليبال رشد كرد چ.ن سه مربي به نام هاي پارك ، ولاسكو و كواچ با تسلط به علم روز دنيا توانستند از تيم ايران طي اين سالها يك تيم حرفه اي بسازند ؟

فن سالاري در فوتبال مانند بروكراسي در سياست است .
طبق اين تعريف ، مشاغل تحصصي بايد به افرادي واگذار شود كه با علم كار مي كنند و نه تعصب .

جدال بين تكنيك و تعصب را در همين جام جهاني ديديم ، ديديم كه بازيكنان متعصب برزيل چطور توسط تكنيك آلماني تحقير شدند
خودم
سلام طوری سخن می گید انگار فقط تلویزیون دست فردوسی پور هست....شما هم سعی نکنید به افراد افکارتون را دیکته کنید شما فقط گزارش خودتان را بدهید واضح و بی طرف!!!!!!!!!!!!
عالی بود!
حرف دل من رو زدید!
ممنونم ازتون!
رضوانی
جانا سخن از زبان ما می گویی. احسنت
shahriar
با سلام
محسن
جهان این شانتاژهارو بذار کنار و از کاه کوه نساز. تا کی میخوای توی حاشیه بمونی؟
اینارو با بزرگنمایی گفتی ولی ای کاش انصاف و مردونگی می داشتی یه ذره از خوبی هارو هم می گفتی.
ولی در کل وجدان عمومی هست که در باره این مسائل قضاوت می کنه و جوسازی مغرضانه شما محکوم به شکسته.
هادی
Latvia
جهان نیوز ،قربون چشات برم من،آخه خودت قضاوت کن کسی که بزرگترین تیمی که دستش بوده یه تیم دسته سومی بوده حق داره راجع به کسی که مربی منچستر و بارسلونا بوده اضهار نظر کنه؟؟؟؟؟؟
یه دونه از این مربیای ما تونستن خارج از کشور موفق باشن؟؟؟یا فقط بلدن ایراد بگیرن؟قلعه نویی با بهترین تیم ده سال اخیر ایران چه گلی به سر ما زد تو جام ملتها؟ولی کروش با یه تیم بدون ستاره آبرومون رو خرید
علیرضا
نقد منصفانه ای بود
ممنون
رضا
نویسنده محترم مطلب فوق شما که به این شیوایی 90 رو نقد کردید!بفرمائید برنامه ای حداقل همسطح برنامه فوق الذکر تهیه کنید!
Iran, Islamic Republic of
رسانه ملی قدرت می دهد و قدرت فسادآور است.
علی
فردوسی پور مدتیه که خیلی مغرور و بی اخلاق شده. نظرات شخصیه خودشو کاملا درست میدونه.من دیگه ازش خوشم نمیاد
اسی
یه خورده تذکرباید بهش بدن هم در مورد این موضوع و
موضوعهای دیگر
ازاد
منطقی بود ، بدون این که به مخاطبین این برنامه پر طرفدار توهین شود اما راه حل ان را بیش تر از متن ان پسندیدم
در توانمندی غرب در برنامه ریزی، زمانبندی و شایسته سالاری آیا شک دارید. به خدا قسم که در مقابل ما جای تمجید داره کارهای اونها. حتی اگر در جهت باطل باشند.
تا حدود زیادی با نگارنده موافقم.
رضا
Iran, Islamic Republic of
متن درست وزیبایی بود .او هم گفتمان جدید ونامانوسی ایجاد کرده وهم ادبیان مخصوص به خود که بعضا غیر مودبانه وناسازگار با فرهنگ ایراتنی است
محمد
حالايك نفرباسواد درصداوسيما هست شما ديگه زورتان نياد
حقیقتا" جان کلام و بخش عمده ای از درد ما را گفتید
امیدوارم این گفتمان محتوا طلبی و نقد خاله زنک بازی رسانه ای همه گیر شود تا این مطالبه عمومی پدرخوانده های این برنامه (که ظاهرا" نفوذ زیادی در رسانه ملی دارند) را مجبور به اصلاح کند
فقیهی
Iran, Islamic Republic of
مقاله کاملا درست نوشته این جمله آقای فردوسی پور که در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نمی افتد بارها و بارها از زبان آقای فردوسی پور شنیده می شود
من دوست داشتم چند سال پیش که خبر تبانی باشگاههای معروف ایتالیا با داورها پخش شد و منجر به پردخت جریمه و کسر امتیاز و ... شدند ببینم نظر آقای فردوسی چیه؟ هنوز هم می گه این اتفاقات فقط در فوتبال ما می افتد.
زیادی تند نروید. عادل به دلیل ساده زیستی و بی طرفی محبوب جوانان شده نه چیز دیگری. ایشان با واقعیات سر و کار دارد نه توهمات و شعارهای ظاهری اگرچه مشکلاتی هم دارد اما فعلا محبوب مردم بویژه جوانان است. در خانه اگر کس است یک حرف بس است. والسلام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شما ها خوبین. یه مشت جوگیر .
mosalman
سلام
چطوري مي گه پيغمبر ما علم رو بريد بياموزيد ولو در چين . چرا ؟؟؟ بابا به خدا قيامتي هست حسابي هست
مهدی
سلام
گزارش جالبی بود ازنظر موضوع
واقعا براش متاسفم
غرب زده
احسان
الف عزيز:
هيچكسي نميتونه در مقابل نتيجه خوب موضع بگيره حالا هرچه قدر كه فن بيان داشته باشه. مردم هم كه معطل حرف عادل فردوسي پور نيستن، ملت هموشون فهم عالي دارن. تيم واليبال خوب نتيجه ميگيره داداش تعريف هم داره. فوتبال هم متاسفانه پر از همين حاشيه هاست كه اگه يكي بخواد بهش بپردازه ناچار به حاشيه هم كشيده ميشه.
Turkey
اون وقت نتیجه های مزخرف کی روش کجای این منظومه شما قرار میگیره؟
danial
جالب بود-و قابل تامل-
دقیقا بنده با هر بار دیدن گوشه هایی از این برنامه این حرفای شما در ذهنم مرور میشد.
و خوشحالم که یه نفر این حرفارو نوشت.
البته یکمی تند نوشتید....میشد کمی ملایم تر این ها رو بیان کنید و امن تیکه تلفظ کلمه انگلیسی و قند در دل جوان اب شدن رو اصلا خوشم نیومد.
و حرف اخر رو باید اول کلام میاوردید.
بنظرم یکم مقالتتون تنده من شخصا خوندم یه احساسی تو مایه های توطئه بزرگ و جاسوسی بهم دست داد!!!!1
جهان نیوز و نگارنده عزیز از مطلب بسیار خوبتان باید تشکر کنم کاملا دقیق و به جا و موشکافانه است شخصیت عادل فردوسی پور را به خوبی بیان کردید کسی که در رسانه ملی هر کاری که بخواهد می کند کیروش مدیون فردوسی پور است آمار و آنالیز فنی فیفا فاجعه فتی کیروش را نشان می داد ولی عادل فوتبال ما که باید روشنگری کند باشیوه خاص و حیله , عوام فریبی خیلی راحت از فاجعه فوتبلی جام جهانی آن هم با هزینه سر سام آور کیروش به راحت گذشت در بازی در برابر آرژانتین مردم را باسخنانش که گفت با احترام این تیم و میروش به ایستید و کلاهتان را به احترام این تیم بسیار عالی بردارید و بعد از آن بازی مردم را وادار کرد به خیابانها بریزند!؟!؟ در کجای دنیا دیده اید و شنیده اید تیم نلی اش ببازد و مردمش برای شادی کردن به خیابانها بریزند !؟!؟ اما کیروش کارش را خوب می داند و کیروش را با افکار عموی خود ساخته اش دوباره سرمربی تیم ملی می کند در نتیجه باید به مایلی کهن با وجدان و مرد و جسور و چاک حق داد مربی ارزشی و پاک فوتبال ما به خوبی و آگاهانه نام مانده گاری روی فردوسی پور می گذارد آن هم در خود برنامه عادل فردوسی پور (کیروشی پور بله کیروشی پور )که مردم وی را عادل صدایش می زنند اما عادل دیگر برای مردم و مدیران و مربیان و فوتبالیها دیگر نمی تواند بگوید که من عادلم فضا دادن به کیروش و اس ,ام ,اس حمایتی آن هم در سه برنامه که بیش از ده ساعت در سه برنامه به طول کشید فضا دادن به دایی هر گاه که دایی اراده کرد حتی زمانی که دایی قلدوره و پول پرست گفت ساکت و حرف نزن ووو اما حمایت از داید همچنان ادامه دارد عادل کاش این کامنت را اگر جهان نیوز ارزشی کار کرد ببین و در برنامه ات تج دیدنظر بده شما در سخنانتان تیکه ها خاص خود را بیان نکنید جناب ضرغامی عادل ترمزش بریده به بیراه رفته و هدایت شده کار می کند عادل نکند کم کم منشوری
احسنت به نگارنده محترم
مافیای فوتبال فردوسی پور را هدایت می کنند مافیای فوتبال و ارتش رسانه ای هدفمند کیروش را دوباره سرمربی تیم ملی ایران جرد تسل فوتبال ایران را کیروش نابود مرد عادل فردوسی پور نقش آفرین اصلی مانده گاری کیروش بود
جالبه تا پارسال چند دقیقه عکسهای ورزشگاههای نیمه تمام و مخروبه رو نشون میداد ولی با تغییر دولت دیگه از اون عکسها خبری نیست
ضرر فردوسي پور بيشتر سودش است ... كافيست يك دوره از پخش برنامه هايش جلوگيري شود تا همگان عطاي اين اقا را به لقايش ببخشند !!
علی
Iran, Islamic Republic of
باز چاله دارید میکنید واسه عادل فوتبال ایران؟
انشالا مثل همیشه روسیاه خواهید شد