يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

ابوطالبی همچنان نماینده ایران است

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 382138
سخنگوی دولت گفت: ۵۷۲۷ میلیارد تومان یارانه برای بخش تولید اختصاص یافت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی هیأت دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز(چهارشنبه) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: آقای رئیس جمهور در این سفر با ۱۲ تن از رؤسای کشورها همچون رئیس جمهور فرانسه، نخست وزیر ژاپن، دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس جمهور عراق، رئیس جمهور ونزوئلا ملاقات خواهد کرد و علاوه بر آن در مجمع جهانی اقتصاد و همچنین در جمع سران عضو مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد.

* هیچ برنامه‌ای در سفر روحانی به نیویورک برای ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا تنظیم نشده است

وی افزود: هیچ برنامه‌ای برای ملاقات با رئیس جمهور آمریکا در این سفر تنظیم نشده است.

نوبخت در ادامه و با تشریح مصوبه مرتبط برای تخصیص بودجه از محل هدفمندی یارانه‌ها برای کمک به بخش صنعت گفت:‌ براساس مصوبه هیئت دولت مبلغی بالغ بر ۵ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان برای کمک تخصیص داده شده است که از این میزان هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به وزارت صنایع برای کمک به بخش‌های صنعتی، یک هزار میلیارد تومان برای وزارت جهاد کشاورزی جهت کمک به تولید محصولات کشاورزی و برقی کردن چاه‌ها، ۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو، ۴۵۰ میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی و همچنین ۷۵۰ میلیارد تومان به وزارت کشور برای کمک به بخش حمل‌ونقل عمومی اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان نیز به وزارت صنعت و معدن و همچنین وزارت جهاد کشاورزی جهت کمک‌های ویژه برای صنایع با تکنولوژی بالا اختصاص می‌یابد. مبلغ ناچیزی نیز برای تجهیز سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها اختصاص خواهد یافت.

وی افزود:‌ این ۵ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان که به یارانه تولید اختصاص یافته در کنار ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای طرح تحول سلامت است.

سخنگوی دولت ادامه داد: این مبالغ به عنوان یارانه برای ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی است که از سوی بانک مرکزی اعلام آمادگی شده است تا به صنایع به عنوان تسهیلات پرداخت شود و برای اولین‌بار چنین رقم قابل توجهی به تولید اختصاص می‌یابد.

* فرصت یک‌ماهه به دستگاه‌ها برای ارائه نظرات درخصوص بودجه سال ۹۴

نوبخت در ادامه به بحث ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: به دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی یک ماه فرصت داده شده است تا نقطه‌نظرات خود را در قبال بودجه به ما ارائه کنند و این فرصت از آنجا به دستگاه‌ها داده شده تا بتوانند پیشنهادهای خود را به صورت عملیاتی با معاونت بودجه در میان بگذارند.

* بودجه سال ۹۴ با اصلاحات اساسی و شکل متفاوت نسبت به گذشته تقدیم مجلس می‌شود

وی گفت: بودجه سال ۹۴ با اصلاحات اساسی و حجم و شکلی متفاوت نسبت به بودجه سال‌های گذشته تقدیم مجلس خواهد شد.

نوبخت گفت: در کنار این معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در حال تدوین برنامه ششم توسعه است که امیدواریم کار آن نیز انجام شود و هم‌اکنون این دو پروژه مهم در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در دست انجام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص تقاضای قوه قضاییه برای فیلتر و پالایش شبکه‌های اجتماعی گفت: در جمهوری اسلامی ایران و در این نظام یک تفکر و یک رویکرد عملی برای تفکیک قوا وجود دارد و هر قوه می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند قوه محترم قضاییه آنچه بیان می‌کند براساس اختیارات قانونی خودشان است و دولت آنچه انجام می‌دهد براساس تقیدی است که نسبت به قانونمداری دارد و تمام تلاش دولت این است که طبق قانون عمل کند.

وی افزود: حتماً مذاکراتی صورت خواهد گرفت تا آنچه قانون به دولت اجازه می‌دهد دولت همان را اجرایی می‌کند. در ارتباط با اینکه مذاکراتی که می‌تواند بین دو قوه صورت بگیرد تا به یک روش واحد به چگونگی افزایش پهنای باند منجر شود پس از به نتیجه رسیدن پیگیری‌ها به اطلاع خواهد رسید.

* دولت مسئولیت خود را درباره اتمام طرح‌های ناتمام فراموش نکرده است

نوبخت در پاسخ به سؤالی در رابطه با اتمام طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی که واگذاری آنها به بخش خصوصی غیرسودده است، گفت: به طور حتم ما توقع نداریم که طرح‌های اقتصادی به بخش خصوصی به عنوان تکمیل‌کننده آن وارد عمل شود. من باید به شما بگویم دولت به هیچ وجه مسئولیت خودش را درباره اتمام طرح‌های ناتمام فراموش نکرده است و انتظار ندارد که این مسئولیت برعهده بخش غیردولتی گذاشته شود.

وی افزود: البته پروژه‌هایی که می‌تواند بخش خصوصی آن را انجام دهد و برای آنها سودآور است امکان مشارکت بخش خصوصی وجود دارد. باید بدانید که تا پایان شهریورماه اعتبارات طرح‌های عمرانی که به طور کلی ۵۳ درصد تحقق یافته است و اعتبار طرح‌های عمرانی استانی صد درصد پرداخت شده است.

نوبخت گفت: شاید برای نخستین‌بار در طول سال‌های گذشته چنین گزارشی را دریافت کرد که صد درصد اعتبارات بخش عمرانی پرداخت شده است و این نسبت به سال‌ گذشته بسیار چشمگیر است چرا که در ارتباط با تملک اعتبارات سرمایه‌ای ۱۲.۵ برابر است و برای طرح‌های عمرانی بیش از ۳ برابر تخصیص اعتبار افزایش یافته و این نخستین بار است برای خروج از رکود دولت در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد و من در سفرهای استانی خود آثار رضایت در مدیران اجرایی و پیمانکاران را می‌بینم.

سخنگوی دولت افزود: این پرداخت صد درصد در حالی صورت می‌گیرد که درآمدهای ما به صورت صددرصد تحقق نیافته و این کار با تخصیص صحیح منابع و اعتبارات صورت می‌گیرد و امیدوارم در سال جاری و تا شش ماه دیگر شما شاهد افتتاح و بهره‌برداری تعداد قابل توجهی از طرح‌های ناتمام باشید.

وی در مورد رأی دادگاه اتحادیه اروپا پیرامون لغو تحریم بانک مرکزی گفت: شما مطمئن باشید این کار محصول تصادف نیست و پیگیری‌های حقوقی مسئولین امر و غیرقانونی بودن تحریم‌ها هر از گاهی می‌تواند خود را به این ترتیب نشان دهد.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری که نظر مجلس در ارتباط با حذف مالیات بر مسکن گفت: مجلس هر نظری بدهد دولت آن را می‌پذیرد و اینگونه نیست که دولت با رد شدن بخشی از لایحه به طور کامل آن را کنار بگذارد. لایحه ظرفیت‌های مختلفی دارد و بخشی از ظرفیت‌ها با نظر قانونی مجلس می‌تواند بلااستفاده بماند و ما از بقیه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: این سازمان از همان ابتدا تشکیل شده بود زمانی که آقای رئیس جمهور به بنده مسئولیت معاونت برنامه‌ریزی و هم مسئولیت توسعه منابع انسانی و اخیراً اختیارات مربوط به امور استخدامی را داد مشخص است که این سازمان از همان ابتدا تشکیل شده است اگر منظور شما از تشکیل این سازمان تعویض تابلو است این کار انجام خواهد شد.

وی در رابطه با جداسازی سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش ادامه داد: در این رابطه اگر اقداماتی صورت بگیرد ما آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. اما هم‌اکنون این وزارتخانه به این شکل در حال فعالیت است.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره نظارت وزارت علوم بر شهریه‌های دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد یک نهاد غیر دولتی است البته وزارت علوم نهادهای نظارتی برای این مسئله دارد اما اعداد و ارقام در چارچوب اختیارات این دانشگاه تعیین خواهد شد.

سخنگوی دولت در پایان در پاسخ به سؤال دیگری درباره تخصیص اعتبارات مرتبط با بخش قرآن گفت: ما تاکنون با توجه به دریافتی‌های خود دو تخصیص در این ارتباط داشته‌ایم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با آمارهای ارائه شده از مرکز آمار ایران گفت: من فکر می‌کنم این اظهارات قابل تأمل است قطعی نیست که یک نوع رقابت در ارائه گزارش شاخص‌های اقتصادی بین بانک مرکزی و مرکز آمار مطرح شود و یا اثبات کنم مرکز آمار به هنگام‌تر آمار را ارائه می‌کند اما در هر ماه ابتدا گزارش مرکز آمار راجع به نرخ تورم اعلام می‌شود و پس از آن بانک مرکزی نظر خود را بیان می‌کند.

* طی یک یا دو روز آینده گزارش نرخ تورم شهریورماه از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود

نوبخت ادامه داد: این اعلام از نظر ما قابل اتکا تلقی می‌شود و طی یک یا دو روز آینده گزارش نرخ تورم در رابطه با شهریورماه از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود.

نوبخت افزود: اینکه ما بخواهیم آماری از سوی مرکز آمار زودتر اعلام شود به طور حتم سبب کاهش دقت آمار می‌شود اتفاقاً این تأخیر چند روزه مرکز آمار در اعلام آمار تورم به خاطر دقت در این مسئله است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با بحث آب‌های مرزی و تأیید حدود مرزها در تعیین آن ادامه داد: این مسئله شامل اصلاحات فنی است اما آمارهای مرکز آمار ایران نیز در این زمینه قابل اتکا است. برخی صاحب‌نظران اظهارنظرهایی می‌کنند که قابل تأمل است کدام کشور در منطقه برنامه‌های توسعه‌ای خود را کنار گذاشته‌اند کشور مالزی به عنوان یکی از کشورهایی که به مرزهای توسعه‌یافتگی رسیده است دارای برنامه است.

وی ادامه داد: اینکه ما می‌توانیم کشور را بدون برنامه اداره کنیم یک حرف غیر علمی است. برنامه توسعه‌ای تنها شامل شاخص‌های توسعه نیست بلکه برنامه توسعه باید شامل شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی باشد و این مسئله در کتابی که چند سال پیش از سوی رئیس جمهور تألیف شده است مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با بحث معرفی ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل برای تصدی نمایندگی کشورمان گفت: ما اقدامات خودمان را تا به آنجایی که به نتیجه برسد و تا به آنجا نتیجه‌بخش نخواهد بود ادامه خواهیم داد و ما مشکلی هم‌اکنون در آنجا نداریم و امور به وسیله سرپرست در حال اداره شدن است.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره ارائه عملکرد برنامه ۳ ساله از سوی نجفی به کمیسیون آموزش مجلس گفت: وی بالاخره همان اختیارات وزیر را دارد و می‌تواند برنامه‌های خود را نه فقط برای ۳ سال آینده بلکه برای ۷ سال آینده و تا افق ۱۴۰۴ ارائه دهد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری در راتباط با در نظر گرفتن بحث آمایش سرزمینی گفت: در برنامه ششم توسعه تلاش خواهد شد تا شاخص‌های توسعه براساس آمایش سرزمینی در نظر گرفته شود.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با نرخ رشد اقتصادی گفت: با توجه به آنچه مرکز آمار ایران محاسبات مقدماتی آن را انجام داد این رشد مثبت بوده است و باز هم چند روز گذشته آخرین آمارها حاکی از این مسئله بود اگرچه تفاوت‌هایی ممکن است در اعلام این رقم بین مراکز مختلف وجود دارد اما نقطه اشتراک تمام آنها مثبت بودن نرخ رشد اقتصادی است و رویکرد آنها افزایش رشد اقتصادی است و تفاوت تنها ممکن است در برآوردها باشد.

سخنگوی دولت در رابطه با بحث فشار برخی مافیاها در ارتباط با بحث روغن پالم به دولت ادامه داد: وزارت بهداشت صراحت لازم را در رابطه با این مسئله داشت و فکر می‌کنم شجاعت و صراحت وزارت بهداشت و درمان در این رابطه قابل تأیید است و این مقاومتی که شما از آن تعبیر مافیا کردید وجود ندارد.

وی تصریح‌کرد: برخی‌ها از آن سو به ما می‌گفتند که این بحث پالم در صادرات ما تأثیراتی می‌گذارد اما ما موظف هستیم غذای سالم را نه تنها در اختیار هموطنان‌مان بلکه در اختیار کسانی که در آن سوی مرزها زندگی می‌کنند، قرار دهیم.

نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در رابطه با حذف بند مربوط به تأمین بدهی دولت به بانک‌‌ها با استفاده از نرخ تسعیر ارز گفت: اگر مجلس محترم آن را تأیید نکرد ما به آن عمل خواهیم کرد همانطور که می‌دانید براساس بند «ب» ماده ۲۶ قانون بانکداری ارقام مرتبط با نرخ پسعیر ارز ابتدا در بدهی‌ها دولت به بانک استفاده می‌شود و بقیه آن در طرح های عمرانی استفاده می‌شود مجلس محترم طی یک مصوبه بند «ب» ماده ۲۶ را حذف کرد و به جای آن یک حساب جداگانه در نظر گرفت.

وی افزود: آن اقدامی که قبلاً صورت گرفته بود مجلس در آنجا نظر کارشناسی و درست داده بود یعنی فراتر از بند «ب» ماده ۲۶ اقدام شده بود، اقدامی که ما هم‌اکنون انجام می‌دهیم با اجازه از مجلس است ما منطق حقوقی و اقتصادی خود را ارائه می‌دهیم و اجازه می‌گیریم انتقادات اقدام دولت در سال گذشته این بود که فراتر از بند «ب» ماده ۲۶ عمل کرد و ما اگر بخواهیم عمل کنیم از مجلس اجازه خواهیم گرفت و مجلس نیز جایگاه قانونی خود را دارد و هر نظری که داشته باشد دولت آن را خواهد پذیرفت.

همچنین سخنگوی دولت در رابطه با اینکه بازگشایی سفارت انگلیس با مصوبه مجلس در تناقض است، گفت: در این ارتباط هیچ نیازی به مصوبه قانونی نیست قانوناً هر کشوری می‌تواند طبق پروتکل‌های مرتبط با خود سفارتخانه‌ای داشته باشد سفارت انگلیس در ایران بود اما طبق ملاحظاتی مانند گذشته که ما نیز سفارت خود را در کشوری تعطیل کرد‌ه‌ایم سفارت این کشور نیز تعطیل شده است. در هیچ موردی نیاز به مصوبه قانونی بوده است و اگر نیاز به مصوبه قانونی باشد ما آن را خواهیم گرفت و قطعاً دولت مخالفتی با قانون نخواهد داشت.

نوبخت در پایان و در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی بر نرخ شاخص بورس ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر شاهد تأثیر مثبت آن بر شاخص بورس کشور باشیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره فعالیت انصار حزب‌الله در خصوص امر به معروف و نهی از منکر و موضع‌گیری دولت در این رابطه گفت: در این باره مفصل توضیح دادم و نظر دولت را داده‌ام. ما نظر دولت را می‌گوییم و آنها کار خودشان را می‌کنند اما قطعا وزارت کشور چارچوب‌های قانونی که بر تمام آحاد درباره تجمعات است رعایت می کنند و ما از نیروهای انقلابی انتظار داریم که اصالت خود را در پایبندی به قانونی که نظام جمهوری اسلامی تصویب شده انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *