دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

فوتبال دست دلال‌ها افتاده است!

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 382048
امیر هوشنگ نیکخواه بهرامی معتقد است که مشکل اصلی فوتبال ایران نبود "باشگاه" به معنای واقعی و حضور چشمگیر "دلال‌ها" در آن است.
به گزارش جهان ، امیر هوشنگ نیکخواه بهرامی، مدیرعامل باشگاه قدیمی و ریشه‌دار شاهین در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت فوتبال ایران، اظهار کرد: در ایران امروز اصلا چیزی به نام باشگاه وجود ندارد و همه فقط تیمداری می‌کنند. ضمن این که تیمداری ما هم اصولی و واقعی نیست.

وی ادامه داد: فوتبال ایران دست یکسری دلال افتاده که مجوز مدرسه فوتبال می‌گیرند و در سه ماه تابستان کلاس دایر می‌کنند، آنها از مردم پول می‌گیرند که بچه‌های‌شان را تمرین دهند، ولی بعد از سه ماه همه چیز تمام می‌شود.

بیشتر مدارس فوتبال ایران یعنی حدود ۸۰ درصد آنها تابستانی هستند.

نیکخواه بهرامی در ادامه به تاسیس باشگاه شاهین در دهه بیست هجری خورشیدی اشاره کرد و گفت:

زمانی که دکتر اکرامی از انگلیس بازگشت، تیم شاهین را ساخت و به مرور آن را به باشگاهی تبدیل کرد که ۱۳ تیم در رده‌های سنی مختلف داشت. امروز اما چیزی به نام "مدرسه فوتبال" در ایران وجود ندارد.

ملی‌پوش فوتبال ایران در دهه ۳۰ و ۴۰ خورشیدی ادامه داد: دکتر اکرامی خودش یک فرد فرهنگی بود و به فوتبال مدارس توجه ویژه‌ای داشت. آن زمان همه مدارس تیم فوتبال داشتند و مسابقات کشوری مدارس برگزار می‌شد. خود من کاپیتان تیم مدارس ایران بودم.

وی در ادامه به صحبت‌های مهدی مهدوی‌کیا درباره از بین رفتن باشگاه‌های بازیکن سازی مثل شاهین ، بانک ملی، دارایی و ... اشاره کرد و گفت: این حرف‌ها درست هستند. اکنون باشگاهی مثل شاهین به اصطلاح "تاتی تاتی" می‌کند و برنامه‌ای ندارد که مثلا در چند سال آینده بازیکن ملی تحویل جامعه فوتبال دهد.

مدیرعامل نخستین باشگاه ایرانی افزود: اگر شاهین طبق اصول قدیمی‌اش کار کند برنامه‌ای پنج ساله تدوین می‌کند که پس از این مدت چند فوتبالیست نوجوان را تحویل تیم ملی دهد.

وی ادامه داد: فعلا در ایران مدرسه فوتبال وجود ندارد و بیشتر وقت گذرانی است. قبلا فوتبالیست‌ها تعصب داشتند و در باشگاه خود تا آخر می‌مانند. کسانی مثل امیر آقا حسینی (نخستین دروازه‌بان فوتبال ایران) ، امید عراقی (ملی‌پوش نامدار دهه ۲۰ و ۳۰) و امید مسعود برومند (پرسابقه‌ترین کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران) تیمی جز شاهین نمی‌شناختند.

نیکخواه بهرامی همچنین گفت: امروز اخلاق به شدت در فوتبال ایران کمرنگ شده است. تمام صحبت ما این است که اخلاق، رکن مهم زندگی و ورزش است اما این حرف‌ها چه فایده‌ای دارد؟

مدیرعامل شاهین اشاره‌ای هم به عملکرد تیم ملی امید در بازی‌های آسیایی داشت و گفت: تیم امیدمان در اینچئون آن عملکرد ضعیف را داشت. آیا تیم ملی فوتبال بازی کرد؟ تازه شانس آوردیم که به جام جهانی صعود کردیم.

ملی‌پوش سال‌های دور فوتبال ایران ادامه داد: در جام جهانی ۲۰۱۴ معلوم شد که تیم‌های آمریکای لاتین رو آمده‌اند. آفریقایی‌ها پیشرفت خوبی داشتند اما متوقف شدند و آسیایی‌ها اصلا خوب نبودند. فوتبال بیشتر دست اروپایی‌ها و سپس آمریکای جنوبی است. هر چند ما در آسیا هم برنامه‌ریزی خوبی نداریم.

وی ادامه داد: همه قدیمی‌های فوتبال ایران می‌گویند که باشگاه در ایران نداریم و همه فقط تیم هستند. من می گویم که همان تیمداری را نیز خوب انجام نمی‌دهیم. درصد بالایی از مناسبات فوتبال ما دلال بازی است. یک بازیکن را این به آن می‌فروشد و آن به این. یک روزنامه‌ درباره بازیکن تعریف آن چنانی می‌کند و آن بازیکن هم یک بار به تیم ملی دعوت می‌شود و دیگر نمی‌شود مساله را جمع کرد.

نیکخواه بهرامی که جزو نسل دوم فوتبالیست‌های ملی ایران است درباره کیفیت بازیکنان امروز هم گفت: به همراه دکتر برومند همیشه بازی‌ها را تماشا می‌کردیم. هنوز هم معتقدم که بازیکنهایی به کیفیت بازیکنان قدیم مثل برومند نداریم. فوتبالیست‌های ما مثل کسانی هستند که می‌گویند خوش خط هستند اما بلد نیستند بنویسند!

وی افزود: فوتبال قاعده دارد اما فوتبالیست‌های ما فوتبال بلد نیستند. پاس دادن، ضربه سر زدن و جاگیری هم بلد نیستند. این چه فوتبالی است که امروز در ایران بازی می‌شود؟!

مدیرعامل شاهین درباره این که باشگاه‌ها تیم‌های پایه خود را به افراد متفرقه اجاره می‌دهند و خودشان هیچ نظارتی روی آنها ندارند هم گفت: فقط از دو طریق می‌شود بازیکن خوب را به دست آورد. نخست این که فوتبالیست‌های خوب را دست چین کنید و بخرید که هر کس توانش را ندارد، دوم این که بازیکن بسازید که شش – هفت سال زمان می‌خواهد.

وی افزود: استقلال و پرسپولیس دو باشگاه پرطرفدار ایران هستند که هر سال مثلا بهترین فوتبالیست‌ها را می‌خرند، ولی به این روز افتاده‌اند. البته هواداران آنها روز به روز بیشتر ریزش می‌کند ، چون فوتبال خوبی بازی نمی‌کنند.

نیکخواه بهرامی ادامه داد: یک باشگاه می‌شود مثل استیل‌آذین که بهترین بازیکنان را خرید و هیچ سودی نبرد و سقوط کرد، یک باشگاه هم مثل دارایی، شرق، شاهین، تهران جوان و تاج می‌شود که بازیکن ساز بوده‌اند ولی حالا خبری از آنها نیست.

وی افزود: همین حالا هم هیچ باشگاهی به اندازه شاهین علاقمند به پرورش استعدادها نیست اما قدیمی‌هایی که اینجا هستند همه به عشق خدمت به فرزندان ایران کار می‌کنند.

نیکخواه بهرامی ادامه داد: پدر کودکی که شش ماه در شاهین تمرین کرده بود، گفت که یک باشگاه ماهانه ۴۰ هزار تومان به همراه یک میلیون تومان پیش پرداخت می‌کند. به او گفتم فرزندش را از شاهین ببرد، چون این جا یک باشگاه غیر انتفاعی است که خرج خودش را هم در نمی‌آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *