يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

بحرانهای زیست محیطی جدی است

جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 379820
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بحرانهای محیط زیست بسیار جدی است و دولت تدبیر وامید هم برای حل مشکل اقتصادی و هم برای بحران زیست محیطی آمادگی کامل را داشته و ایجادآرامش ،امیدو کنترل آرام تورم از اقدامات دولت در همین مدت زمان کوتاه بوده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر ،معصومه ابتکار صبح جمعه در جمع سازمانهای مردم نهاد و اعضای هیات علمی دانشگاهها در سالن کنفرانس اداره کل محیط زیست استان اظهار داشت: دیدگاههای نمایندگان سازمانهای مردم نهاد شنیده شد و خوشحالیم که در دولت تدبیر و امید فضائی ایجاد شد تا نقطه نظرات و صحبتها شنیده شود.

معاون رئیس جمهورو رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به این که این سازمانها چشمان محیط زیست کشور هستند افزود: تا زمانی که فعالیت این سازمانها در چهارچوب قانون است می توانند فعالیت کنند و دیدگاهها و نظرات خود را به صورت خلاقانه ابراز کنند

وی گفت :با توجه به فرصت ایجاد شده در دولت تدبیر امیدواریم از این فرصت ایجاد شده هم دولت و هم جامعه مدنی برای حل معضلات به خوبی استفاده کنند.

ابتکاربا اشاره به این که معضلات محیط زیست کشور بسیار زیاد است گفت: به هیچ عنوان نمی توان انتظار داشت این مشکلات در مدت زمان کوتاه حل شود.

وی در ادامه افزود: سالها بی توجهی به مشکلات شدت بخشیده و اراده دولت تدبیر وامید هم بر نگاه ویژه به محیط زیست است تا جایی که اولین مصوبات مجلس مصوبات زیست محیطی بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در مناسبتهای مختلف اراده خود و دولت را برای استقرار یک نگرش متعادل برای توسعه پایدار و محیط زیست پایا اعلام کرده اند.

ابتکار با انتقاد از بی توجهی هایی که در دولت قبل صورت گرفته گفت: دولت تدبیر وامید کشور را با تورم ۴۰ درصد تحویل گرفت و اکنون در همین مدت زمان کوتاه تورم را به زیر ۲۵ درصد رساند.

وی خاطر نشان کرد: شرایط اقتصادی و توسعه اقتصادی پایدار باید با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی برنامه ریزی و عملیاتی شود.

وی افزود: تشکلها با تعامل و بلوغ مدنی که از خود نشان می دهند می توانندبا تشکلهای استانهای دیگر هم افزایی داشته و در برنامه ششم توسعه کشور نقش بزرگی را ایفا کنند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور ابراز داشت : دولتی که برای جوانان خود توسعه پایدار نداشته باد چگونه می تواند به توسعه پایدار دست یابد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ما وارث شرایطی هستیم که دامن زدن به بحرانها بدون در نظر گرفتن واقعیات چاره کار نیست و شرایط را سخت تر می کند

وی تصریح کرد: دولت گامهای بسیار جدی برای مازندران برداشته است به گونه ای که از بهمن ماه سال گذشته ساحل پاک مسیر سبز پیاده سازی و تفاهم نامه ای مشترک با وزارت کشور برای مدیریت پسماند نیز به امضا رسیده است.

ابتکار در ادامه گفت: اقدامات و مذاکراتی نیز برای فعالیت ۲ نیروگاه زباله سوز در نوشهر و ساری انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: راه حل مشکلات محیط زیستی در هم افزایی بر اساس برنامه ها و سیاستهای توسعه ثمنها از طریق شبکه سازی استانی و ملی است که مقدمات ایجاد شبکه ملی توسط خود ثمنها فراهم شده و از نظر ما این شبکه کاملا جایگاه جدی دارد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خواستار همکاری نمایندگان تشکلهای مردم نهاد در موضوعات محیط زیستی شد و افزود: ساختارو فرایند برنامه ششم توسعه در حال شکل گیری است که این سازمانها می توانند در تشکیل این ساختار کمک کننده باشند.

وی با بیان اینکه نقشه راه محیط زیست استان تدوین شده است خواستار همکاری تشکلهای مردم نهاد برای عملیاتی و اجرائی شدن آن شد.

وی همچنی خواستار تشکیل اتاق فکر برای حفظ محیط زیست استان شد و تاکید کرد: تا زمانی که آب و انرژی زیاد مصرف می کنیم ،زباله بیش از حد تولید می کنیم شهروند دوست دار محیط زیست نیستیم.

ابتکار تصریح کرد: رفتار مردم نسبت به زباله در استان تعیین کننده و سرنوشت ساز است چراکه مشکلات نیازمند مشارکت همه مردم و مسولین است و انجام کار اساسی به فرهنگ ،اخلاق و تعهد اجتماعی باز می گرددو نقش مردم در این زمینه کلیدی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: تعاملات واحترام به اختلاف نظرات جزءامور اولیه رفتار مدنی و مناسبات اجتماعی است و درب سازمان محیط زیست برای همکاری با تشکلها باز است.

وی با بیان این که تهران به خاطر جمع آوری و عدم توزیع بنزین آلوده می تواند نفس بکشد، افزود: سالها توزیع بنزین آلوده در شهرهای بزرگ و تهران هوای این شهرها را آلوده کرده بود که به همت دولت تدبیر و امید و خواست رئیس جمهور بنزین آلوده در هیچ جای ایران توزیع نمی گردد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تاکید کرد: در هر شهری که بحران آلودگی داشته ایم با جمع آوری و عدم توزیع بنزین آلوده به یک وضعیت مناسب رسیده ایم.

وی با اشاره به این که دولت تدبیر و امید به نقش اندیشمندان در توسعه کشور اعتقاد دارد تصریح کرد: رشد فعالیتهای دولت توسط تشکلهای مردم نهاد فراهم است که لازمه آن دیدن جزئیات وضعیت موجود است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور نقش مردم در انجام کار اساسی که به اخلاق فرهنگ و تعهد اجتماعی باز می گرددرا کلیدی دانست و گفت: تشکلها در برنامه ششم توسعه میتوانند نقش کلیدی ایفا کنند.

رونمایی از سامانه نظارت تصویری مناطق حفاظت شده

در حاشیه این مراسم، همزمان با روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات و با حضوررئیس سازمان محیط زیست کشور سامانه نظارت تصویری بر مناطق حفاظت شده سمسکنده ،دشت نازو میانکاله به صورت وایرلس در سالن کنفرانس سازمان محیط زیست استان رونمایی شد.

معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان محیط زیست کشوردر گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با رونمایی و شروع به کار این دوربینها از این پس کنترل از راه دور به راحتی امکان پذیر است.

ابتکار افزود: این دوربینها می تواند به محیط بانان برای کنترل تعرضات به محیط زیست و حفاظت بیشتر مناطق و حیوانات کمک کند.

وی تصریح کرد: با توجه به تعداد کم محیط بانان و وسعت و پراکندگی مناطق حفاظت شده و محیط زیست استان به کار گیری کنترل و نظارت از راه دور هم مقرون به صرفه و هم کمک کننده بسیار خوبی است در حفاظت از محیط بانان و حیات وحش مناطق.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *