شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

شرط اسلامی‌شدن‌دانشگاه‌ازنظرآیت‌الله‌جوادی

چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 379624
مرجع تقلید شیعیان، دینی بودن دانش را راه اصلی اسلامی شدن دانشگاه‌ها دانست و گفت: حرف اول و آخر دانشگاه را دانش می‌زند و اگر دانش، دینی بود، دانشگاه اسلامی می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت الله جوادی آملی استاد برجسته حوزه علمیه در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و نیز جمعی از فرهیختگان دانشگاهی در محل روستای احمد آباد شهرستان دماوند برگزار شد، با تاکید بر لزوم اسلامی شدن دانشگاه‌ها، دین را از مهم‌ترین ارکان دانشگاه برشمرد و گفت: علوم حسی و تجربی ممکن است تا لحظه مرگ انسان را تأمین کند اما از آن به بعد دیگر در تامین نیازهای اخروی انسان ناتوان است، اگر انسان با مردن می‌پوسید این علوم رایج در دانشگاه‌ها برای انسان کافی بود اما اگر انسان با مردن از پوست به در می‌آید نه اینکه بپوسد یک علم دیگری نیز لازم است، بنابراین دانشگاه‌ها باید اسلامی باشد، تا جامع نیازهای انسان را بتوانند تامین کنند.

وی افزود: دینی بودن دانش راه اصلی اسلامی شدن دانشگاه‌ها است، حرف اول و آخر دانشگاه را دانش می‌زند، اگر دانش، دینی بود دانشگاه می‌شود اسلامی، داشتن نمازخانه، تفکیک جنسیت، دعای کمیل و دعای توسل اینها همه جزء فضایلی است که بهتر است در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد اما هیچ کدام از اینها دانشگاه را اسلامی نمی‌کند چراکه اگر دانش، دینی بود دانشگاه نیز اسلامی می شود و دیگر لازم نیست شما به دانشجو بگویید نماز بخوان یا اول وقت بخوان یا دعای توسل داشته باشد چراکه خودش راه می‌افتد اما اگر دانش، دینی نبود این امور فرعی به صورت یک عادت در می‌آید نه عبادت.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: دانش وقتی اسلامی می‌شود که متن درسی دینی باشد این بر خلاف مسئله تحول علوم انسانی است؛ تحول علوم انسانی و اسلامی کردن علوم انسانی گوشه‌ای از این بحث جامع است. ما اگر خواستیم ببینیم که علم دینی هست یا نیست این را باید به فلسفه ارجاع بدهیم. چراکه فلسفه درباره کل جهان بحث می‌کند لذا تنها علمی که می‌تواند درباره علم دینی بحث کند فلسفه است.

وی ادامه داد: اگر فلسفه ـ معاذ الله ـ کج‌راهه رفته باشد و مبادی‌اش فراهم نشده باشد و سرمایه او فقط علم حسی و تجربه حسی باشد و با این سرمایه اندک بخواهد وارد حوزه جهان‌بینی بشود خدا را نمی‌بیند و چون خدا را نمی‌بیند می‌گوید ـ معاذ الله ـ خدایی نیست.

آیت الله جوادی آملی در ادامه به ذکر مثالی از تفاوت نگرش الحادی و دینی در علم پزشکی پرداخته و گفت: حرمت مؤمن مثل حرمت کعبه است، اگر کسی آبروی کسی را ببرد مثل اینکه به کعبه اهانت کرده, در سوره مبارکه احزاب به همسران حضرت فرمود وقتی می‌خواهیم با یک نامحرم حرف بزنید آهنگین و زنانه حرف نزنید، زیرا آن کسی که قلبش مریض است طمع می‌کند، آیا آزمایشگاه‌های علمی امروزی لزوما تشخیص می‌دهد که این شخص مریض است؟!

وی گفت: قرآن کسی که به نامحرم نگاه کند را مریض می‌داند همچنین در سوره مبارکه مائده به وجود مبارک پیامبر فرمود رسول من! یک عده منافقان در بین شما هستند که تا شما مشکلی پیدا کردید فوراً به مشرکان مکه گزارش می‌دهند اینها یک عده بیماردل‌ هستند مانند کسانی که تا مشکلی در کشورشان پیدا شد فوراً با بی.بی.سی تماس می‌گیرند این افراد مریض هستند اینگونه از امراض را که آزمایشگاه تشخیص نمی‌دهد.

آیت الله جوادی آملی گفت: بررسی خود خدا، بررسی اسمای خدا، اوصاف خدا، صفات ذاتی خدا، صفات فعلی خدا اینها کار فلسفه و عرفان است بررسی اقوال خدا کار مفسران و بررسی افعال خدا کار اساتید دانشگاه است لذا ما فرض نداریم علم غیر دینی داشته باشیم چرا که شما درباره فعل خدا بحث می‌کنید.

وی با بیان این مطلب که دانشجویان امانت‌های الهی‌ هستند، اظهار داشت: شما اساتید عزیز قدر خودتان را بدانید. این دانشجویانی که امانت‌های الهی‌ هستند در دستگاه شما پرورش می‌یابند، اینها باید روشن بشوند که فرشته‌اند. تمام سرمایه انسان همان دانش است بنابراین امیدواریم که شما بزرگان شاگردانی تربیت کنید که با این معارف الهی شیرین‌کام باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه به نتایج عملی و اخلاقی حضور نگرش دینی بودن علوم اشاره کرده و گفت: توجه شما عزیزان وقتی روشن بشود که در دریای توحید غرقید دانشجویان شما موحد بار می‌آیند این دانشجو می‌داند که با مرگ نمی‌پوسد این دانشجو وقتی وارد بازار کار بشود و مسئولیت بپذیرد نه بیراهه می‌رود نه راه کسی را می‌بندد، نه اهل اختلاس سه هزار میلیاردی است نه اهل بازی‌های دیگر این فرد می‌داند و باور دارد که نمی‌شود انسان بیراهه برود و آبرویش نرود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *