جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

آب سد گتوند در حال شور شدن

پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 378622
آب ورودی به سد گتوند به دلیل وجود کوه های نمک در حال شور شدن است که باعث نابودی کشاورزی منطقه می شود.
به گزارش جهان، کیخسرو چنگلوایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز اظهارکرد: احداث سد گتوند باعث شورشدن آب ورودی شده که تداوم این مسئله سبب نابودی کشاورزی منطقه می‌شود.

وی گفت: کسانی که مدعی هستند که آب سد شور نشده است، ساده‌ترین راه حل اندازه گیری میزان شوری آب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: میزان نمک آب ورودی به سد گتوند بسیار پایین‌تر از میزان نمک در دریاچه سد است.

وی درباره علت شوری آب این سد نیز گفت: کوه‌های نمک اطراف سد، آب ورودی به سد را شور کرده و این موضوع کشاورزی منطقه را تهدید می‌کند.

چنگلوایی اظهارکرد: زمین‌هایی که تحت آبیاری سد گتوند هستند بیش از ۴۲۰هزار هکتار است که محصولات متنوع از قبیل گندم، ذرت و نیشکر در این زمین‌ها کشت می‌شود.

وی گفت: محصولات زراعی نسبت به شوری آب آستانه تحمل متفاوتی دارند و باید میزان شوری آب آبیاری متناسب با حساسترین گیاه منطقه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: باید برای شوری آب سد گتوند علاج اندیشی شود و هر چه سریع‌تر اقدام عاجل صورت بگیرد.

وی بیان کرد: تداوم شور شدن آب سد گتوند و آبیاری با آب شور سد گتوند تولید و عملکرد کشاورزی منطقه را نابود خواهد کرد و به مرور زمان زمین‌های زراعی پایین دست سد شور و لم یزرع می‌شوند.

چنگلوایی گفت: سالیانه جهاد کشاورزی میلیون‌ها تومان هزینه زهکشی برای شیرین کردن زمین‌ها می‌کند ولی آب شور سد گتوند این هزینه‌ها را بی‌اثر می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *