کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزارت ارشاد همچنان در ریل انحرافی؛

فیلم حامی فتنه برای اکران گسترده مجوز گرفت/ زمینه‌سازی برای اکران جهانی در اسکار!

5 شهريور 1393 ساعت 14:35

حالا و در آستانه اکران این فیلم، برخی سعی در زمینه سازی معرفی این اثر به عنوان نماینده ایران به اسکار دارند. یعنی تلاش کنیم تا یک روایت غیرواقعی و دور از منصفانه از وقایع ایران را در سبدی جهانی به جهانیان معرفی کنیم!


گروه فرهنگی جهان نیوز:  فیلم سینمایی "عصبانی نیستم" که سال گذشته با محتوای حمایت از فتنه ساخته شد، روز گذشته با ثبت در شورای صنفی نمایش برای اکران گسترده در سراسر کشور مجوز گرفت!

بنابراین گزارش، این فیلم که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته با اعتراض گسترده نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه روبرو شده بود، قرار است در گروه سینمایی آفریقا به نمایش دربیاید. اما ساخته "رضا درمیشیان" که به فتنه ۸۸ می پردازد، به شکل هنرمندانه ای سعی در توجیه اغتشاش و اقدامات آشوبگران و روایت غیر واقعی از شرایط زندگی در ایران دارد. فیلمی که همزمان با جشنواره فیلم فجر به جشنواره بین المللی "برلین " نیز راه یافت!

این فیلم که فیلمنامه آن در زمان مدیریت قبلی (شمقدری) به شورای پروانه ساخت ارائه شده بود، در همان زمان اصلاحیه دریافت کرد تا با رفع ایرادات وارده، ساخته شود. اما براساس اطلاعات بدست آمده، ظاهرا با آنکه فیلمنامه مصوب با آنچه که ساخته شده مغایرت دارد اما متاسفانه به دلیل رویکرد دولت جدید مبنی بر رفع ضوابط سابق، مجوز نمایش برای این اثر صادر شد تا با نهایت بی انصافی در یک اثر سینمایی، آن هم با مجوز دولت، شاهد عصبانیت کارگردان از وضعیتی باشیم که به مذاق وی خوش نیامده و چه بسا نظام را در معرض اتهام قرار می دهد.

درمیشیان در این فیلم همه مشکلات جوان ایرانی و تا حدودی جویای کار را به اتفاقات انتخاباتی سال ۸۸ گره می زند و فیلمساز در اوج بی انصافی و عصبانیت شخصی از فضای ۴ سال گذشته، به مخاطب اینگونه القا می کند که جریان فتنه و اعتراضات خیابانی و غیر قانونی امری به حق بوده و در صورت روی کار آمدن جریان سیاسی مدنظر وی، همه مسایل و معضلات کشور در بخش های مختلف حل می شد!

شاید خواندن نظر صدا بردار این فیلم درباره محتوای اثر نیز قابل توجه باشد: "این فیلم یک فیلم اجتماعی درباره جوان و کمبودهایش در جامعه است. این فیلم درباره فریاد فروخفته جوانانی است که از بابت کمبودها عصبانی هستند. "عصبانی نیستم" امید جشنواره امسال و هدیه‌ای برای مخاطبان فهیم سینماست. به جرأت می‌گویم بهترین فیلم امسال و شاید چند سال گذشته خواهد شد!"

هر چند معتقدیم انتقاد از مشکلات و معضلات اجتماعی وظیفه رسانه و بخصوص ابزارهای هنری پر طرفداری چون سینماست و کشور به شدت نیاز به چنین زمینه ای دارد اما نباید از این نکته غافل شد که نگاه یک سویه کارگردان و پیوند مغرضانه این مشکلات به فتنه ۸۸ نمی تواند نتیجه ای جز حرکت روی ریل مخالفان نظام داشته باشد. قطعا انتخاب این فیلم برای نمایش در جشنواره برلین گواه این ادعاست که محتوای اثر نه به صلاح نظام و ملت که بازی در پازل خارج نشینان است؛ آن هم در شرایطی که آثار سینمایی بسیار قدرتمندتری از ایران می توانست در این جشنواره حضور داشته باشد اما "عصبانی نیستم" به برلین دعوت شد تا نگاه ها را همزمان با فیلم فجر بیش از پیش به خود جلب کند!

حالا و در آستانه اکران این فیلم، برخی سعی در زمینه سازی معرفی این اثر به عنوان نماینده ایران به اسکار دارند. یعنی تلاش کنیم تا یک روایت غیرواقعی و دور از انصاف از وقایع ایران را در سبدی جهانی به جهانیان معرفی کنیم!

و البته به نظر می رسد اکران زودهنگام " فیلم حامی فتنه " برای نمایش در داخل کشور ، رعایت قوانین لازم برای معرفی این اثر به اسکار باشد. اقدامی که انجام آن دور از انتظار نیست!

سیاستی که البته بعید نیست چهره های پشت پرده وزارت ارشاد دولت یازدهم ، برای خوش آمد برخی عناصر معلوم الحال در پیش بگیرد تا با رویکرد "شنا در مسیر مخالف" سعی در جذب افرادی داشته باشند که تفاوت ایدئولوژیک با نظام دارند! البته این سیاست از سوی چهره های پشت پرده وزارت ارشاد در حوزه کتاب به شدت در حال پیگیری است و البته تاکنون با شکست نیز مواجه شده است! هرچند این وزارتخانه این روزها گامهایی در حوزه فرهنگ برداشته که حتی با اعتراض مسئولان عالیرتبه نظام نیز مواجه شده است.


کد مطلب: 377263

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/377263/فیلم-حامی-فتنه-اکران-گسترده-مجوز-گرفت-زمینه-سازی-جهانی-اسکار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com