سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۲
۴

مخالفت کیانیان با پیشنهاد ضد ایرانی

دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 376813
رضا کیانیان که به تازگی از وی دعوت کردند در مجموعه ای نقش بازی کند که بخش بسیاری از آن، درباره ایران و مسئولان ارشد سیاسی، نظامی و امنیتی ایران است، اما این هنرمند، با انگیزه های ملی، با این پیشنهاد غیر «میهنی» مخالفت کرد.
به گزارش جهان به نقل از تابناک، «هرگز دوست ندارم در اثری بازی کنم که به ملتم توهین کنند‌»؛ این پاسخ رضا کیانیان به پیشنهادی اغواکننده برای بازی در سریال ضدایرانی «میهن / Homeland» است؛ پیشنهادی که می‌توانست به بهای پشت کردن به اعتبار جهانی کشورش، او را جهانی کند.

رضا کیانیان به تازگی پیشنهاد حضور در سریال ضدایرانی «میهن / Homeland» را رد کرد؛ پیشنهادی که مشابهش به برخی از بازیگران ایرانی در سال‌های گذشته داده شده بود و بسیاری از ایشان به این پیشنهادها «نه» نگفتند و فرصت حضور بین‌المللی را حتی با پذیرش نقشی که چهره ایرانی‌ ها را تروریست، خرابکار و... به تصویر می‌ کشد، از دست نداده‌ اند؛ اما در واکنش به این حرکت مثبت، چه واکنشی دیدیم؟

«هرگز دوست ندارم در اثری بازی کنم که به ملتم توهین کرده باشد‌»؛ این مهم‌ترین بخش از سخنان رضا کیانیان درباره علت نپذیرفتن پیشنهاد بازی در مجموعه ضد ایرانی «میهن / Homeland» است؛ مجموعه ای که فانتزی‌ های تروریستی را روایت می‌ کند که بخش بسیاری از آن، به ایران و مسئولان ارشد سیاسی، نظامی و امنیتی ایران بازمی گردد، چرا از کنار این رفتار میهن پرستانه رضا کیانیان، به سرعت گذر کردیم؟

کیانیان از بازیگران باجایگاهی تثبیت شده در سینمای ایران است و نیاز به کسب اعتبار داخلی با بازی در چنین محموعه هایی در ایران و به قولش نزد این مردم نازنین ندارد؛ اما چه چهره فرهنگی است که دیده شدن در سطح جهان برایش جذابیت نداشته باشد و برای دستیابی به این افق تازه‌، خطر نکند؟ بی‌ گمان، بسیاری از هنرمندان کشورمان، در پی چنین فضائی هستند و مسئله فقط بر سر قیمتی است که باید پرداخت کنند.

بسیاری از هنرمندان در سال‌های اخیر، به ازای چنین پیشنهادهایی ـ که از قضا، مبهم ‌و فقط در حد یک دعوت‌نامه بوده ـ نه نگفته‌اند و موافقتشان را به سرعت اعلام کرده‌ اند و برخی از ایشان نیز به واسطه همین نقش‌آفرینی‌ها از کشورشان دل کنده‌اند و ساکن دیگر کشور‌ها شده‌اند و نه فقط فضای ‌درونی کشور را از دست داده‌اند، بلکه در فضای جهانی نیز نتوانسته‌اند موفقیت ویژه‌ای داشته باشند و تاوانی که پرداختند، بیش از پیش بینی بوده است.

این هزینه‌ها زمانی به اوج خود رسیده که اثر یاد شده، دارای مضامینی ضد ایرانی یا ضد اسلامی بوده و کشور یا اعتقادات مردم ایران را آماج گرفته باشد. در این صورت، راه برگشتی برای بازیگر نامبرده نیز‌ نمی‌ماند و میدان تنگ‌تر از حد تصور می‌شود؛ اما چه باک که بسیاری برایشان جهانی شدن حتی به قیمت دل کندن از خاک و پشت کردن به وطن ارزش دارد.

با این حال، هرگاه چنین مواردی پیش آمده، موج بزرگ نه فقط علیه این بازیگران، بلکه حتی علیه کل سینمای ایران شکل گرفته و به بد‌ترین شکل ممکن، به اهالی سینمای کشورمان و بیش از همه، به بازیگری که چنین خطایی داشته و در چنین اثری بازی کرده حملاتی شده است؛ رویکردی که بخشی از آن طبیعی است، اما بخشی از آنکه به افراط می‌ انجامد، پذیرفته نیست.

در این میان پیش بینی می شد با توجه به رویکرد میهن‌پرستانه رضا کیانیان، درباره او رفتاری متفاوت در پیش گرفته شود و اگر در قبال حضور چشم بسته برخی بازیگران در مجموعه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی بین‌المللی نقدهایی مطرح ‌و تنبیه هایی در نظر گرفته می‌ شود، درباره رفتار میهن‌پرستانه رضا کیانیان نیز قدردانی شود، اما گویا این سوی ماجرا، خبری نیست و خبری از نگاه اثباتی و همراهی با چنین چهره‌هایی وجود ندارد!

در حقیقت، چند رسانه و روزنامه این رویداد را تیتر یک کردند و یا به طور ویژه، به این رفتار مهم کیانیان، واکنش مثبت نشان دادند و چرا این رفتار ارزشمند این بازیگر توانمند دیده نشد؟

به یاد داریم که به تمامی ورزشکارانی که در حمایت از آرمان فلسطین و حمایت از مردم غزه و قبله گاه نخست مسلمانان جهان، از مقابله با حریفی از رژیم اشغالگر قدس خودداری می کنند، هدیه های مختلف می دهیم؛ حال جا دارد از این اقدام هنرپیشه نامدار کشور، که در مخالفت با هر گونه اهانت به اسلام و ایران و فرهنگ ایرانی و مسئول ایرانی صورت گرفته است، بسیار یاد کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مصطفی
United States
دمت گرم آقارضا معلوم است که همجواری باآقاامام رضاعلیه السلام خوب درتواثرکرده ومحبت اهل بیت درخون توجاری است دعای خیرماهمیشه برای تووسایرکسانیکه دلشان پرازمحبت ایران وایرانی است بدرقه راه شمااست
متوسلی
با سلام ، من به نوبه خودم به عنوان یک ایرانی که از قضا بازی آقای کیانیان را هم خیلی می پسندم از اقدام ارزشمند ایشان تشکر می کنم . امیدوارم همیشه و بیش از پیش در کارشان موفق باشند .
احسان
اقا رضا دم شما گرم به امید موفقیت های جنا بعالی در عرصه زندکی وهنر
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
بارك الله به رضا كيانيان كه مثل يك سرباز شجاع در عرصه فرهنگي به از دين و ملت و وطنش دفاع كرد شايسته تقدير است .