کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایران 15 سال غنی‌سازی را محدود ‌کند تا اعتماد ما جلب شود!

3 شهريور 1393 ساعت 7:36

عضو سابق تیم مذاکره کننده آمریکایی می‌گوید؛ ایران برای اعتمادسازی باید برای ۱۵ سال غنی‌سازی خود را محدود کند.


به گزارش جهان به نقل از کیهان، رابرت آینهورن در نامه‌ای به تیم مذاکره‌کننده کشورمان خواستار یک دوره ۱۵ ساله محدودسازی غنی‌سازی در ایران شد. وی که قبلاً مشاور ویژه وزیر خارجه آمریکا بوده می‌نویسد: شکاف موجود بین ایران و گروه ۵+۱ «بزرگ» است و این شکاف با اصرار ایران به گسترش ظرفیت غنی‌سازی در مقیاس صنعتی برطرف نخواهد شد.

وی می‌افزاید: اگر دو طرف مذاکره با همان مواضع قبلی خود که در ماه جولای در وین اتخاذ کرده بودند، در ماه سپتامبر به میز مذاکره بازگردند با این امید که طرف مقابل بالاخره از مواضع خود عقب‌نشینی کند، قطعاً هنگام فرا رسیدن ضرب‌الاجل در ۲۴ سپتامبر بدون آن که به نتیجه مشخصی دست یافته باشند، یا باید تصمیم به پایان روند مذاکرات بگیرند یا مذاکرات را بار دیگر تمدید کنند که در آن صورت مورد انتقاد شدید قرار خواهند گرفت.

آینهورن پیشنهاد می‌کند دو طرف با یک «برنامه اقدام مشترک جامع (CJPOA)» توافق کنند و ایران به مدت ۱۵ سال ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را به چند هزار سانتریفیوژ نسل اول یا تعداد کمتری نسل دوم محدود سازد.

وی ادعا می‌کند: در مقابل، قدرت‌های جهانی نیز در این ۱۵ سال به ایران برای پرداختن به فعالیت‌های مختلف غیرنظامی هسته‌ای کمک خواهند کرد و بعد از گذشت این مدت اگر ایران بار دیگر بخواهد تا ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش دهد، می‌تواند این کار را انجام دهد.

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در عین حال مشخص نکرد تکلیف تحریم‌های غیر قانونی چه می‌شود؟


کد مطلب: 376800

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/376800/ایران-15-سال-غنی-سازی-محدود-کند-اعتماد-جلب-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com