کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقدی بر سخنان آخوندی؛

سونامی افزایش قیمت در راه بازار مسکن با ایده وزیر

2 شهريور 1393 ساعت 12:48

ایده عباس آخوندی در حالی مطرح می شود که تجربه صندوق های پس انداز مسکن حرف دیگری می زند. نگاهی به عملکرد صندوق پس انداز مسکن بانک مسکن نشان میدهد درصد قابل توجهی از سپرده گذاری در این صندوق به خاطر سودآوری مناسب آن در دهه ۸۰ بود.


گروه جامعه جهان نیوز: در حالی که آخوندی با حضور در برنامه نگاه یک از مردم خواست که مطابق عملکرد خودش، یعنی "پس انداز" صاحب خانه شوند، به گفته بسیاری از کارشناسان طرح پیشنهادی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی نتیجه ای جز گرانی مسکن و تورم نخواهد داشت!

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در برنامه "نگاه یک"، با بیان اینکه سهم مسکن در سبد خانوار نباید از ۴۰ درصد بیشتر باشد، گفت: "برای خروج از رکود و خانه‌دار شدن برنامه ما این است که خانواده‌های متوسط از پس‌اندازهای آینده استفاده کنند و از طریق پرداخت اقساط صاحب مسکن شوند."

اما نقدی که بسیاری از کارشناسان مسکن در طرح پیشنهادی دولت آورده اند، این نکته است که طرح مذکور مشکل مسکن را بصورت ریشه ای حل نخواهد کرد، ضمن اینکه قاعدتا برای خرید مسکنی که در مراکز استان ها به طور متوسط حداقل ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، پرداخت اقساط تسهیلات تعلق گرفته به آن، برای یک کارمند امکان پذیر نیست!

این همه، مشکلات طرح پیش رو نیست. بسیاری معتقدند این طرح فرصتی برای سفته بازان مسکن خواهد شد و همان بلایی که بر سر مسکن و وام مسکن در سالهای اخیر آمده است شامل حال این طرح نیز خواهد شد.

هر چند وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک به مزیت وام پس انداز مسکن اشاره می کند و می گوید: "برنامه‌های ما این گونه است که در حوزه مسکن قشر متوسط را توانمند کنیم که بتوانند مسکن بخرند و از طریق پس‌اندازهای آینده صاحب مسکن شوند"، اما به نظر می رسد تورم حاصل از این طرح بسیاری را برای همیشه بی خانمان خواهد کرد.چرا که این تورم ، منجر به یک سونامی افزایش قیمت خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی متاسفانه تنها راه حل مشکل مسکن را از طریق پس‌اندازهای آینده امکانپذیر می داند و معتقد است:

"اگر این صندوق میسر نشود جامعه دو بخش می‌شود آنهایی که قادر به پس‌انداز نیستند، به حاشیه می‌روند و آنهایی که توانایی مالی دارند، می‌توانند به راحتی در بازار مسکن جولان دهند."

اما ایده عباس آخوندی در حالی مطرح می شود که تجربه صندوق های پس انداز مسکن حرف دیگری می زند. نگاهی به عملکرد صندوق پس انداز مسکن بانک مسکن نشان میدهد درصد قابل توجهی از سپرده گذاری در این صندوق به خاطر سودآوری مناسب آن در دهه ۸۰ بود و در آن زمان هر وام ۱۸ میلیون تومانی حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان خرید و فروش می شد و یا برای خرید و فروش صوری مورد استفاده قرار می گرفت تا مبلغ آن صرف نیازهای دیگری شود؛ در حال حاضر هم اوراق این تسهیلات در حال خرید و فروش بوده و عملاً محمل سرمایه گذاری بورسی است تا کمکی به خانه دار شدن متقاضیان واقعی .

تورم احتمالی ناشی از افزایش وام مسکن در حالی این روزها قوت می گیرد که برخی دست اندرکاران صنعت ساختمان از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مسکن در صورت عدم حمایت دولت از تولید مسکن خبر می دهند.به گفته کارشناسان سالانه باید ۵/۱ میلیون مسکن ساخته شود که به دلیل رکود ناشی از تورم این تولید متوقف و یا در حد پایین بوده است و با افزایش مبلغ وام مسکن که همراه با کاهش تولید مسکن است قطعا با افزایش قیمتها مواجه خواهیم بود.


کد مطلب: 376681

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/376681/سونامی-افزایش-قیمت-راه-بازار-مسکن-ایده-وزیر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com