جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۲
۱۱
دانشجویان از فرجی دانا و معاونش شکایت کردند؛

ایجاد کمپینی برای اعاده حیثت علمی بورسیه شدگان قانونی و اقامه دعوا در دادگاه‎ها

پاسخ معاون بورس وزارت علوم دولت دهم به ابهامات تعداد بورس‌های تحصیلی
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 375736
کمپین اعاده حیثیت علمی بورسیه‌های دکتری و اعلام جرم علیه مسئولین وزارت علوم و اشخاص و رسانه‌های نشر دهنده اکاذیب به منظور اعاده حیثیت علمی و دانشگاهی از بورسیه شدگان قانونی وزرات علوم در سال‎های اخیر را‌ه‌اندازی شد.
ایجاد کمپینی برای اعاده حیثت علمی بورسیه شدگان قانونی و اقامه دعوا در دادگاه‎ها
به گزارش جهان، بر این اساس سایت zolm.ir برای راه اندازی کمپینی به منظور اعاده حیثیت علمی و دانشگاهی از بورسیه شدگان قانونی وزرات علوم در سال‎های اخیر راه‎اندازی شده که در ماه‎های گذشته به واسطه اظهار نظر مسئولین جدید وزارت علوم، و تبلیغاتی گسترده متهم به پذیرش غیرقانونی به عنوان بورسیه و استفاده از رانت علمی و نداشتن صلاحیت علمی برای تحصیل در مقطع دکتری شده‎اند.

در نامه‌ی این کمپین اعتراضی آمده است:

این سایت برای راه اندازی کمپینی به منظور اعاده حیثیت علمی و دانشگاهی از بورسیه شدگان قانونی وزرات علوم در سال‎های اخیر راه‎اندازی شده که در ماه‎های گذشته به واسطه اظهار نظر مسئولین جدید وزارت علوم، و تبلیغاتی گسترده متهم به پذیرش غیرقانونی به عنوان بورسیه و استفاده از رانت علمی و نداشتن صلاحیت علمی برای تحصیل در مقطع دکتری شده‎اند.

بورسیه شدگان قانونی وزارت علوم که اکثریت ۹۷ درصدی این افراد را تشکیل می‎دهند، طی دعوت دولت جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در قالب بورسیه وزارت علوم و به دلیل داشتن سوابق علمی، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی مطابق با مقررات اداره کل بورس وزارت علوم، در این فرآیند وارد شده و با ارائه سوابق علمی و فرهنگی لازم، مشمول قانون دریافت بورسیه تحصیلی از سوی وزارت علوم شده‎اند.

با این حال به دلیل برخی تسویه حساب‎های سیاسی، این افراد که بسیاری شان دارای سوابق برجسته و درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی در دانشگاه‎های مطرح کشور هستند، به عنوان ابرازی برای تبلیغات طرف‎های درگیر در این مناقشات قرار گرفته و تلاش شده تا سوابق علمی، آموزشی و دانشگاهی آنها زیر سوال برود.

تعابیری چون «۳۰۰۰ بورسیه غیرقانونی»، «ورود افراد بی‎سواد به مقاطع دکتری»، «بورسیه با استفاده از رانت و سفارش»، تنها بخشی از تعابیری است که این روزها به واسطه مناقشه سیاسی میان وزارت علوم و مخالفان مدیریت فعلی وزارت علوم در گرفته و موجب هتک حیثت علمی شمار زیادی از جوانان با استعداد و خوش سابقه دانشگاهی کشور شده است.

آنچه مستمسک این تخریب و اقدامات تبلیغاتی شده است، وجود تعدادی بورسیه در میان بورسیه‎شدگان سال‎های اخیر است که فاقد شرایط قانونی دریافت بورسیه وزارت علوم بوده‎اند. هر چند طبق اعلام وزارت علوم دولت یازدهم، این تعداد بین ۳ تا ۵ درصد کل بورسیه‎شدگان سال‎های اخیر را تشکیل می‎دهند، با این حال همه بورسیه‎شدگان سال‎های اخیر به عنوان «بورسیه‎شدگان غیرقانونی» معرفی شده و وزارت علوم و وزیر و معاونین ایشان نیز علیرغم صدور بیانیه ای در رد این ادعاها در خرداد ماه سال جاری، این روزها در مقابل ظلمی که رسانه‎ها در حق بورسیه شدگان قانونی وزارت علوم روا داشته‎اند سکوت کرده و عملا زمینه را برای تخریب بیشتر این افراد فراهم کرده‎اند.

این در حالی است که بسیاری از پذیرفته‎شدگان بورسیه وزارت علوم، دارای سوابق درخشان و غیرقابل انکار علمی بوده و امکان ادامه تحصیل از طرق عادی نیز برای آنها فراهم بوده است و تنها به دلیل دعوت وزارت علوم به دولت جمهوری اسلامی اعتماد کرده و حاضر به ادامه تحصیل از طریق بورسیه شده‎اند و اگر کوچکترین گمانه‎زنی درباره وجه المعامله قرار گرفتن موضوع بورسیه آنها در سال‎های آینده وجود داشت، هرگز این طریق را نپذیرفته و تن به زیر سوال رفتن سوابق علمی خود که اصلی‎ترین ثمره سال‎ها تلاش علمی آنها در بهترین دانشگاه‎های کشور است نمی‎دادند.

لذا این کمپین با هدف اعاده حیثت علمی بورسیه شدگان قانونی و اقامه دعوا در دادگاه‎های جمهوری اسلامی علیه مسئولین، رسانه‎ها و اشخاصی که اعتبار علمی، آموزشی و فرهنگی این افراد را بواسطه اظهار نظرهای خود زیر سوال برده‎اند تشکیل شده و از طریق این سایت و با امضاء بورسیه شدگان قانونی وزارت علوم، نمایندگی آنها را برای پیگیری حقوقی و قضایی در دستگاه قضایی کشور بر عهده خواهد گرفت و تا اعلام نهایی نتایج دادرسی این پرونده را پیگیری خواهد کرد.

این کمپین همچنین یکی از اهداف خود را تلاش برای شناسایی و اخراج بورسیه شدگان غیرقانونی سال‎های گذشته قرار داده است و بر این مبنا از هیچ تلاشی برای شناسایی این افراد که زمینه تخریب وجهه علمی کلیه بورسیه شدگان را فراهم آورده‎اند دریغ نخواهد کرد.

امضاء این بیانیه به همراه درج مشخصات در پایگاه اینترنتی ظلم دات آی آر، از سوی بورسیه شدگان قانونی وزارت علوم، به مثابه تایید مندرجات این متن و اعطای نمایندگی حقوقی به وکلای این کمپین برای اقامه دعوا در دادگاه‎های جمهوری اسلامی برای اعاده حیثیت و جبران ضرر معنوی ناشی از فضاسازی‎های اخیر خواهد بود.

بسمه تعالی

مشتکا عنهم: آقای رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آقای مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان

جناب آقای جعفری دولت آبادی دادستان محترم تهران

سلام علیکم احتراما باستحضار عالی می رساند مشتکا عنهم مذکور، طی یک سال گذشته در موارد متعددی اعلام کرده اند افرادی که با کسب امتیاز بورس در دولت گذشته هم اکنون در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند، به صورت «غیرقانونی» و بر خلاف استحقاق علمی از این مزیت استفاده کرده اند. از آنجا که اینجانبان واجد تمامی شرایط قانونی لازم اعم از صلاحیت های علمی، صلاحیت های عمومی و شرایط سنی برای شرکت در آزمون بورسیه بوده ایم، ‌و همچنین در چندین مرحله از ما مصاحبه‌های علمی و تخصصی گرفته شده و پذیرشمان اعلام شده است، اظهارات خلاف واقع نامبردگان مبنی بر غیرقانونی بودن پذیرش ما، ضمن تشوشی اذهان عمومی، موجب خدشه به حیثیت و اعتبار علمی، اجتماعی و شغلی مان شده است. لذا از آن مرجع محترم تقاضای برخورد با اظهارات موهن مشار الیهم و اعاده حیثیت از دست رفته را داریم. همچنین نسبت به اشخاص و رسانه‎هایی که در القا جو غیرقانونی بودن جذب همه بورسیه‌ها به این فضاسازی رسانه ­ای کمک کرده‌اند نیز شکایت داشته و مراتب امر را از طریق دادگاه صالح پیگیری خواهیم کرد. از بورسیه‎ شدگان غیرقانونی که زمینه جنجال رسانه ­ای را علیه بورسیه‎شدگان قانونی و وزارت علوم فراهم کرده‎اند نیز شکایت خود را اعلام می‎کنم.

پاسح به سوالات و ابهامات در مورد تعداد بورس‌های تحصیلی در دوره قبل

از سوی دیگر، «حسن مسلمی نائینی»، معاون بورس وزارت علوم دولت دهم در یادداشتی به حواشی چند روز اخیر درباره استیضاح وزیر علوم و ادعای افشاگری در زمینه بورس‌ها پاسخ داده و از دانشجویانی که به صورت قانونی بورسیه وزارت علوم شده اند خواسته تا با اقامه دعوا در دادگاههای جمهوری اسلامی نسبت به اعاده حیثیت علمی خود اقدام کنند.

در این یادداشت آمده است:

در بعضی خبرگزاریهای معلوم الحال و بی انصاف مشاهد می شود که افراد بذدل و ترسو با بسمه رب الحسین و درلوای حمایت از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری دست به اقدامات غیر اخلاقی و غیر قانونی و غیر شرعی زده و دروغ پراکنی می کند. اسامی پذیرفته شدگان بورس سال ۹۱ را اعلام نموده و اظهار می کنند که وجود نام افراد در این لیست لزوماً دلیلی بر عدم شایستگی این افراد و طی سیکل خلاف از سوی آن افراد محسوب نمی شود. پس از چندین ماه ادعاهای واهی و دروغین راجع به بیش از ۳۰۰۰ دانش آموخته و دانشجوی بورسیه و مربیان دانشگاههای دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دستگاههای اجرای کشور و دانشگاه ها و موسسات غیردولتی - غیرانتفاعی، هدف شوم خود را از اظهار عدد ۳۰۰۰ برملا می کنند. آیا این روش منافقانه ای نیست که برای رسید به هدف، از هر وسیله ای استفاده نمود. به همین راحتی اسامی افراد را بعنوان بورسیه های غیر قانونی اعلام کرده و ادعا می کنید دلیلی بر عدم شایستگی افراد نیست، این رسم حسینیان نیست بلکه رسم یزیدیان است.

در اسلام حفظ آبروی افراد ارزش و اهمیت زیادی دارد و پاس نداشتن آبروی افراد با تدبیر، عقل و عدالت منافات دارد. چرا پس از چندین ماه غوغا سالاری نسبت به غیر قانونی بودن بورسیه ها، این اسامی اعلام می شود. مگرغیرقانونی بودن بورسیه این افراد اثبات شده است، که اقدام به انتشار آن شده است؟ (افشای جرم قبل از اثبات خود جرم است). در بین این عزیزان، تعدادی زیادی از مربیان موسسات آموزشی و پژوهشی و دستگاههای اجرایی کشور، دانشجویان ممتاز دانشگاه ها، ایثارگران و فرزندان معظم شهدا و حانبازان و آزادگان سرافراز و قهرمانان ورزشی ملی و بین الملل کشور هستند. با فرض محالی که غیرقانونی بودن بورسیه این افراد اثبات شده باشد، بر اساس کدام قانون، مجوز انتشار آن در رسانه ها بدست آورده اید؟ و در نهایت سوال از مدیرانی که این اسامی را در اختیار دارند، این اسامی از چه طریقی از دست شما به بیرون راه یافته و در اختیار افراد مجهول الهویه و رسانه ها قرار گرفته است؟

اخباری نیز مبنی براینکه توصیه هایی از تشکلهای مختلف در خصوص افراد بورسیه در تعدادی از خبرگزاریها منتشر شده است. به اطلاع می رساند که علاوه بر موسسات و دستگاه های اجرای، دیگر ارگانهای که به ما در شناسایی افراد شایسته برای بورسیه شدن کمک می کردند، انجمنها، تشکلها و گروههای علمی و صنفی فعال دانشجویی و وفاداری به نظام اسلامی بودند. از آنها درخواست شد به اعضای واجد شرایط خود برای ثبت نام در سامانه بورس، توصیه و راهنمایی لازم را ارائه دهند. این کار نه تنها در این دوره بلکه در دوره های سابق نیز انجام می شد و از این طریق افراد بسیار خوب و باارزشی پذیرش می شدند.

پس از ثبت نام و تایید آنها، فرایند بررسی مدارک و مصاحبه علمی و عمومی آنها همانند بقیه داوطلبان انجام و افراد پذیرش شده و به تایید شورای مرکزی بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که متشکل از معاونین وزارت، مدیرکل بورس و روسای تعدادی از دانشگاهها و پژوهشگاه های کشور بوده و با حکم وزیر منصوب می شدند قرارمی گرفت. در این میان، سعی می شد گرایش خاص افراد مدنظر قرارنگرفته و حتی تعدادی از اعضای محترم تشکلها و شوراهای دانشجویی کشور که با مدیران وزارت همسویی نداشتند نیز پس از طی فرآیند بورس پذیرفته شده اند. یکی از این تشکلها بیش از ۱۰ نفر از اعضا یا مرتبطین خود که موفق به ثبت نام در سامانه بورس وزارت علوم شده بودند معرفی نمود که از این بین، تنها دو نفر در مراحل بررسی مدارک و مصاحبه علمی و عمومی در وزارت قبول شده و موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شدند.

تاکنون مدیران سابق وزارت، دانش آموختگان و دانشجویان عزیز نیز بخاطر پیگیری کمیته تعیین شده از طرف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی صبر و تحمل نموده اما حق هرگونه پیگیری قانونی و اعاده حیثیت خود را از طریق مراجع قانونی درباره افراد، خبرگزاریها و ... که بدون آگاهی کافی اقدام به تخریب وجهه آنها را نموده اند محفوظ می داند.
منبع:رجا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Austria
بسیار عالی
ان شاالله از نخبگان مملکت صیانت شود
کاوه
طبق آمار صندوق بین المللی پول سالانه بین 150 تا 180 هزار ایرانی تحصیل کرده برای خروج از ایران اقدام میکنند تا به حال بهش فکر کردین که چرا اینهمه فراری تحصیل کرده داریم؟چرا اقدام به تحصیل در ایران نمیکنن ؟چرا ایران مقام قهرمانی توی فرار مغزها در جهان داره؟
به خاطر همین تبعیض ها، رانت ها،بورسیه های دل به خواهی و خفه کردن صداشون
فاطمی
آخرش توی مسکن مهر هم همین می شود ! با این دولت حتما باید شکایت و شکایت کشی کرد تا به حقمون برسیم ! به اینها باشه مسکن مهر رو هم جزو بندی از توافق ژنو میدن به طرف غربی
جهان چرا مثل اسفند رو آتش شدی؟
تو صفحه اولت فقط 21 بار اسم فرجی اومده .
نکنه . . . . .
bahar
کمپین خودجوش دیگه؟!
یه‌وقت با بودجه های خاص راه اندازی نشده باشه؟!
Finland
نه فقط اون امضاهای زوری برای حمایت از ایشون خودجوشه !!!!!!!1
کاوه
اعاده حیثیت علمی بورسیه شدگان قانوووووووونییییییی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دانشجويان بورسيه مگه چند نفرند خدا به داد وزراي علوم برسه چون مثل اينكه تو مجلس فك وفاميل زياد دارند
نبايد بگذارند اتهام زننده گان از کشور خارج شوند.
هادی
من یکی از بورسیه ها هستم
معدل کارشناسی 18/18
معدل ارشد 69/18
دارای چندین مقاله
و هیچ کس جز خدا در رابطه با بورسیه ام آشنای من نبوده
من هم از بورسیه شدگان هستم معدل کارشناسی هفده و نیم و ارشد هجده و نیم از دانشگاه تهران و دکتری تا الان که واحدهای درسی ام تمام شده هفده ضمنا یازده مقاله چاپ شده هم دارم