يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۷
۲۲

ماجرای حذف توکلی از شورای پول و اعتبار در مجلس اصولگرا

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 375708
چه اتفاقی افتاده است؟ چه کسانی بر این رای اثر گذار بودند؟ جریان لابی گر چه سهمی داشته است؟ آیا می توان باور کرد که تقابل سوال برانگیز دولت با افشاگری توکلی بی تاثیر بوده است؟
ماجرای حذف توکلی از شورای پول و اعتبار در مجلس اصولگرا
به گزارش جهان، محسن مهدیان در پارس نوشت: فساد اداری و اقتصادی در هر جامعه ای وجود دارد. یک جا بیشتر و جای دیگر کمتر. یک جا برخوردها جدی تر است و جای دیگر کم اثرتر. یک جا حساسیت ها به فساد بیشتر است و جای دیگر بی تفاوت تر. روند یک کشور در مبارزه با فساد صعودی است و جای دیگر منقطع و نزولی. اما آنقدر که اراده مبارزه با فساد اهمیت دارد، حجم و شکل گیری فساد مهم نیست.

ماجرای تو در تو و پیچیده فساد ساختاری و سازماندهی شده در ایران یک طرف، سرنوشت غم انگیز جبهه مبارزه با فساد اقتصادی سوی دیگر.

جامعه پویا و سالمی که دغدغه مبارزه با فساد را دارد باید نسبت به تقویت جریان عدالتخواهی و قیام کننده های علیه فساد خیز بردارد و کمر ببندد. به این فهم یک شاخص روشن و صریح در ارزیابی روند مبارزه با فساد اقتصادی، نحوه برخورد با جریان ضدفساد است. جامعه ای که قدر گروه های ضدفساد را نداند و بدتر اینکه به انحا مختلف تلاش کند این جریان را کمرنگ و حذف سازد بی تردید در بهترین حالت- و با تسامح- می توان گفت که انگیزه و همت لازم برای مبارزه با فساد را نخواهد داشت. در چنین جامعه فساد به سرعت سازمانی و در هم تنیده می شود. جامعه ای که نظارت قانونی را بر نتابد، برخوردش با نظارت مدنی خشن تر خواهد بود.

احمد توکلی هفته گذشته از شورای پول و اعتبار با رای مجلس کنار گذاشته شد*. رای مجلس بود. سلمنا. باید برای منتخبین جدید آرزوی موفقیت کرد. اما یک سوال ساده؟ حذف احمد توکلی در مجلس اصولگرا چه پیامی داشت؟ چه توجیهی دارد؟ و اثرش بر شاخص های مبارزه با فساد چیست؟

احمد توکلی عضو فعال و موثر شورای پول و اعتبار بود. احمد توکلی جدای علم و تجریه این حوزه، نسبت به تصمیمات مرتبط با اقتصاد کلان بسیار متعصب بود و تاکید داشت که در جلسات باید حضوری موثر داشته باشد.

گزارش های مکتوب به مردم و مجلس، نتیجه چنین تعصبی و از مهمترین نکات برجسته حضور توکلی در شورای پول و اعتبار بود. توکلی در جریان حضور در همین شورا، چندین پرونده پرسر و صدای فسادآلود را علنی کرد و مانع تصویب تصمیمات فساد خیز و فساد ساز شد. یک نمونه آن جلوگیری از خاصه تراشی های تبعیض گونه برای خودروسازها بود و نمونه دیگر آن ایستادگی قاطع مقابل زیاده خواهی و قانون شکنی های بانک های خصوصی.

مجلس در همه دوره ها در شورای پول و اعتبار نماینده داشته است. اما یکی دو سال است که این شورا و مصوبات و جایگاهش، نقل رسانه ها و سرزبان ها افتاده است. باید حق داد که افکار عمومی سوال کند که اگر ملاک کارائی است چرا باید چنین فردی از شورای پول و اعتبار حذف شود.

قصد اتهام زدن نیست. اما چطور می توان باور کرد که مجلس اعتماد گذشته اش به فردی که از جهت کارنامه اعتباری و عملکرد و اثربخشی در شورای پول و اعتبار مورد تائید جامعه های کارشناسی و افکار عمومی است، پس بگیرد؟

چه اتفاقی افتاده است؟ چه کسانی بر این رای اثر گذار بودند؟ جریان لابی گر چه سهمی داشته است؟ آیا می توان باور کرد که تقابل سوال برانگیز دولت با افشاگری توکلی از رانت ۶۵۰ یورویی در این ماجرا بی تاثیر بوده است؟ آیا لابی خودروسازها و بانک دارها را می توان نادیده گرفت؟ سخت است. باورش سخت است.

مگر ممکن است افکار عمومی تلاش این عضو شورای پول و اعتبار در خصوص رانت ۶۵۰ یورویی را بی ارتباط به رای مجلس ببیند؟

شاید پاسخ به این پرسش را ماهها پیش خود توکلی در یکی از نامه هایش به مردم گفته باشد. وقتی که درباره قدرت "لابی گری" بخشی از نهادهای ثروت و قدرت نوشت: همه جا هستند، صدایشان در دولت، مجلس، کمیسیون ها، نزد رؤسا و وزارتخانه ها به خوبی شنیده می شود.

تفاوتش با دیگر اعضا این بود که فقط شعار مبارزه با تورم و حرفهای کلی و تئوریک نمی زد. آستین بالا زد و انگشت اشاره اش به درستی نهادهای مقصر را نشانه می گرفت. وقتی نوشت:" ... با این تصمیم، بانک مرکزی از منابع خودش به بانک ملی و انصار اعتبار می دهد تا خواست دولت عملی شود. وقتی بانک مرکزی به بانک‌ها قرض می دهد، باید برای حفظ تراز حساب خویش به خلق پول پرقدرت دست بزند."

نسبت به اصلاح تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی که تولید ملی و گروه های ضعیف اقتصادی را نشانه می گرفت ایستادگی می کرد. بعد از یکی از جلسات نوشت: این قبیل ظلم ها هزینه واقعی تولید را تا کجا بالا می برد؟ این کارها یا غیرقانونی است یا ظالمانه و ضدتولیدی یا هر دو.

با این حساب خیلی عجیب نیست نهادهای قدرت و ثروت هم نفس و هم قسم و هم سود شوند و تلاش کنند تا چنین عضوی از شورای پول و اعتبار حذف شود. این نیز مهم نیست. مهم شاخص مباررزه با فساد است. همان که ابتدای مقاله رفت. دقت نبض مبارزه با فساد را باید در ارج نهادن و قدر دانستن جریان ضدفساد دید. تاریخ، امروز را بدرستی و دقیق ارزیابی خواهد کرد.

* هفته گذشته نمایندگان مجلس، پورابراهیمی و قوامی را جهت نظارت در شورای پول و اعتبار انتخاب کردند و احمد توکلی با کمتر از ۹۰ رای مورد اقبال صحن مجلس قرار نگرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


hosein
لطفا اسم‌ اصولگرایان رو خراب نکنید این مجلس مجلس پایداریها وتندروهاست
پايداري، جبهه مؤمين و مردمان ضد فتنه است. خدا اجرشان دهد.
ما همه پايداريم.
اصول گرایی ناب یعنی جبهه پایداری نه اصول گرایی خواب
سرور
اتفاقا مجلس علی لاریجانی کاملا پیرو دولت است.
منتقد بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
این دستهای پشت پرده؛ صاحبان قدرت ونفوذ!!!
Iran, Islamic Republic of
دیگه چی بگم نمی دونم
Iran, Islamic Republic of
من مطمئنم این مقاله اعتقاد جهان نیست ...
ايراني
تنها ميشود گفت وا اسفا
اين مجلس هشتم بقول طرف نه تنها در راس نيست بلكه الان ميشه ديدش زير پاي زشت ترين آدمهاي مملكت

خاك بر سر بعضيها كه خودشان را به چه ميفروشند
البته از بعضيهاشون كه وقت نطقشونو به فلان ميليون تومان فروختند ديگه بهتر از اين مجلس در نمياد
نسل اول
انسان های سالم و وظیفه شناسی همچون توکلی را بدلیل باج ندادن به جناح های سیاسی از گردونه خارج می کنند!
Iran, Islamic Republic of
حذف به جا ومنطقی بود کسی که با رانت اونم از انگلیس دکتری اقتصاد بگیره خب چه فهمی می تونه از اقتصاد ملی داشته باشد
نسل اول
شما سند داری که ایشان از رانت استفاده کرده یا طبق معمول بازهم تهمت و افترا
این تهمت ها هزینه های فسادستیزی آقای توکلی است!!!!!!!
با شناسنامه افاضات کن.......
حسن
این که چیز تازه ای نیست تا بوده چنین بوده هر که داد عدالت بزند فردا سمتش تغییر کرده ومشاوری مدیری در جائی بیخودی میشود.
حقش بود
این نتیجه حملات ناجوانمردانه ایست که به دولت احمدی نژاد میکرد
کامران
خدا عاقبتمونو به خیر کنه .
ما را باش که دلمون به این مسئولین خوش کرده بودیم .
مهدی
حیف ...............
Iran, Islamic Republic of
جهان حفظ امانت ؟ چرا نظرم رو چاپ نکردی؟
مرتضی
کجای کارید رئیس کمیسیون انرژی رو باهاش همین کارو کردند چون زیاد پته ی بنزین و کرسنت رو روی آب ریخت قول میدم استیضاح هم رای نمیاره
United States
شايد پشت پرده معامله كرده اند اينكه چيز غريبي نيست الان همه چيز با معاملات پنهاني و حفظ منافع فردي و جناحي حل ميشه و شعارهايي مثل عدالت و حقوق مردم هم پشيزي ارزش نداره
Iran, Islamic Republic of
تقوا .تقوا .تقوا از خدا بترسید چرا تهمت و افترا میزنی ؟؟؟؟؟
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
داستان رای نیاوردن آقای کدخدایی که یادمان نرفته ... .
تا رییس مجلس هست از این اقدامات وجود داره بحث چند روز گذشته نماینده در هییت منصفه مطبوعات یادمون نرفته