يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

پیوستن جوانان تاجیکی ها به داعش

يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب: 374470
از ساختمان پارلمان تاجیکستان در مرکز دوشنبه تا پایتخت سوریه نزدیک سه هزار کیلومتر فاصله است با این وجود صدای جنگ‌های سوریه به پارلمان تاجیکستان نیز رسیده است.
به گزارش جهان به نقل از ابنا، به تازگی ویدیوی سه دقیقه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن ۵ تاجیکستانی که در سوریه علیه دولت «بشار اسد» می‌جنگند گذرنامه‌های تاجیکی خود را به آتش می‌کشند.

آتش زدن گذرنامه یک شیوه جلب افراد در سوریه عراق است به آنچه جهاد در سوریه و عراق می‌نامند.

«بختیار شیراف» ملقب به «ابواحمد تاجیکی» یکی از عناصر تکفیری داعش بهار امسال در درگیری با نیروهای ارتش سوریه به هلاکت رسید.

وقتی خبر مرگ وی منتشر شد، فرزندان وی گفتند که بختیار سال گذشته به روسیه، ترکیه و سپس به سوریه رفته بود.

به گفته مقامات تاجیکستان تا کنون ۶ شهروند این کشور در جنگ سوریه کشته شده‌اند، چند تن دیگر نیز به اتهام شرکت در جنگ سوریه در تاجیکستان بازداشت و زندانی شده‌اند.

وزیر کشور تاجیکستان تعداد شهروندان تاجیک در سوریه را بیش از ۲۰۰ نفر اعلام کرده است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد زیادی از آنان به داعش و دیگر گرو‌ه‌های تروریستی پیوسته‌اند.

«حاجی اکبر توره‌جانزاده» از روحانیون برجسته تاجیکستان دراین‌باره گفته است: جوانانی که به سوریه می‌روند سلفی حقیقی هستند یا اینکه هوادارهای عقیده سلفی هستند.

درباره انگیزه پیوستن جوانان تاجیک به سازمان‌ها و گروه‌های افراط‌گرا نظرات دیگری هم وجود دارد.

«سعدی یوسفی» کار‌شناس مسائل سیاسی این کشور می‌گوید: فقر، جهل و کم سوادی سه عامل مهمی است که این افراد به تکفیری‌های داعش می‌پیوندند.

عدم آگاهی و آگاهی‌های کم از جریانات و عقاید فکری که در جهان اسلام و مسلمانان وجود دارد و عدم زندگی مناسب در داخل کشور از عوامل دیگری است که باعث می‌شود پای جوانان تاجیک را به سوی کشورهایی که در درگیر جنگ هستند بکشاند.

از ساختمان پارلمان تاجیکستان در مرکز دوشنبه تا پایتخت سوریه نزدیک سه هزار کیلومتر فاصله است با این وجود صدای جنگ‌های سوریه به پارلمان تاجیکستان نیز رسیده است.

اخیرا پارلمان قانون کیفری را اصلاح کرده که براساس آن شهروندان تاجیکستان برای شرکت در جنگ‌ها در کشورهای خارجی ممکن است از ۱۲ تا ۲۰ سال محکوم به زندان شوند.

پیش‌تر مقامات تاجیک دسترسی به برخی شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده بودند.

یک روحانی تاجیک نیز گفته است که جنگ در سوریه جهاد نیست بلکه فتنه و برخورد منفعت‌هاست.

مقام‌های امنیتی تاجیکستان از برنامه‌های تلویزیونی نیز استفاده می‌کنند تا به مردم درباره عواقب پیوستن به گروه‌های جهادی در عراق و سوریه هشدار بدهند.

گفته می‌شود که جوانان تاجیک از راه روسیه و ترکیه خود را به عراق و سوریه می‌ رسانند. صد‌ها نفر از جوانان کشورهای دیگر آسیای میانه نیز غالبا از این مسیر به عراق و سوریه می‌روند.

مقامات تاجیک نگرانند که بسیاری از جوانان این کشور دستخوش تبلیغات سازمان‌ها و گروه‌های افراط‌گرا قرار می‌گیرند. این نگرانی به ویژه در آستانه خروج نیروهای غربی از افغانستان و دورنمای تاریک امنیت در آسیای میانه جدی‌تر به نظر می‌ رسد.
















نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *