شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

تلاش‌ها برای بازگشایی رفح ادامه دارد

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب: 373636
معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: تلاش ها برای در این زمینه ادامه دارد. رایزنی هایی هم با هیات فلسطینی و هیات مصری صورت گرفته و انشاءالله کمک هایی که آماده است و هواپیمایی که آماده پرواز است بتوانند سریعتر اعزام شوند تا بتوانند مجروحان را نیز به ایران بازگردانند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در حاشیه نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به غزه که در انتظار مجوز مصر است، گفت: تلاش ها در این زمینه ادامه دارد. رایزنی هایی هم با هیات فلسطینی و هیات مصری صورت گرفته و انشاءالله کمک هایی که آماده است و هواپیمایی که آماده پرواز است بتوانند سریعتر اعزام شوند تا بتوانند مجروحان را نیز به ایران بیاورند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اینکه آیا طبق گفته معاون وزیر خارجه مصر رفح باز شده است، بیان کرد: تلاش هایی در حال انجام است. هیاتی از فلسطینی ها در مصر بسر می برند. درخواست امروز جنبش عدم تعهد همین بود که گذرگاه ها باز شود، امیدواریم تلاش ها به نتیجه برسد.

عراقچی گفت: جنبش عدم تعهد امروز این درخواست را مطرح کرد که دادگاه کیفری بین المللی وارد این قضیه شود و به وظیفه خود عمل کند و اقدام اسرائیل را به عنوان جنایت علیه بشریت اعلام کرده و به آن بپردازد.

عراقچی همچنین درباره دستاوردهای نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد اظهار داشت: جلسه امروز کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد یک پیام بسیار قوی از سوی مجموعه جنبش عدم تعهد به جهانیان جامعه بین الملل و رژیم صهیونیست و حامیان این رژیم است.

وی ادامه داد: کمیته فلسطین یکی از کمیته های جنبش عدم تعهد و متشکل از ۱۳ عضو است. زمانی که تصمیم گرفتیم این کمیته را برگزار کنیم از سوی بیش از سی و چند کشور که عضو عدم تعهد هم نیستند درخواست عضویت برای این کمیته وجود داشت. امروز این کمیته با حضور حدود ۴۵ کشور برگزار شد که نشان دهنده نگرانی عمیق جنبش عدم تعهد از جنایاتی است که اکنون از سوی رژیم صهیونیستی در غزه در حال وقوع است.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: حضور کشورها حضوری سطح بالا و گسترده بود و پیامی که این حضور داشت تحت یک بیانیه نهایی صادر شد که بندهای مختلفی دارد که از بندهای اصلی آن درخواست توقف این جنایاتی است که رژیم صهیونیستی به طور گسترده در حال انجام آن است. این اقدامات شامل خرابی ها و جنایات و تلفاتی که همه از آن خبر دارند است.

وی تصریح کرد: رفع محاصره غزه خواسته دوم این نشست بود که نکته بسیار مهم دیگری است که باید به آن توجه شود و این کمیته درخواست کرد تا تمام گذرگاه ها بدون قید و شرط باید بازگشایی شود و کمک های فوری بین المللی و امداد رسانی بین المللی باید انجام شود و برای مردم غزه از تمام سازمان های بین المللی و صلیب سرخ درخواست شده که به کمک های خود شدت دهند و این گذرگاه ها برای انتقال این کمک ها باز شود.

وی ادامه داد: از شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز درخواست فوری شده که به وظیفه خود عمل کند و تصمیمات لازم را برای توقف این جنایات بگیرد و از بی تفاوتی و بی عملیاتی که اکنون در آن قرار گیرد خارج شود.

عراقچی گفت: جنبش درخواست کرد که جلسه اضطراری سازمان ملل متحد برای رسیدگی به جنایات برگزار شود همچنین از دادگاه بین المللی کیفری درخواست کرد که به جنایات بپردازد و این جنایات را به عنوان جنایات جنگی و علیه حقوق بشری محکوم کند.

عراقچی تصریح کرد: از کشورها درخواست شده است برای بازسازی غزه بعد از اتمام این تهاجم کمک کنند البته کمک های امدادرسانی غذایی و پزشکی و دارویی در اولویت است.

همچنین از رئیس جنبش عدم تعهد و تروییکا خواسته شده است که درخواست ها را پیگیری کند و عدم تعهد اعلام کرده که به وظایف خود ادامه خواهد داد و نشست ها را برای در دستور کار داشتن حل این بحران ادامه خواهد داد و این ماموریت به رئیس جنبش عدم تعهد که ایران است واگذار شده است.

وی تصریح کرد: خیلی قاطع و محکم از مردم فلسطین و نبرد مردم فلسطین حمایت شده اعلام همبستگی شده و اعلام شده که جنبش عدم تعهد از خواسته های برحق مردم فلسطین برای حق تعیین سرنوشت پشتیبانی می کند از مقاومت سال های گذشته حمایت می کند و اعلام همبستگی دارد.

وی تاکید کرد: در مجموع یک پیام بسیار محکم و روشن به همه جهانیان رژیم صهیونیستی بود که نسبت به جنایاتی که در غزه می گذرد نگران هستند و خواهان توقف هرچه سریع تر این جنایات هستند امیدواریم به اتکا به این جلسه برگزاری جلسه مجموع عمومی سازمان ملل بتواند به حل این بحران کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *