جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۷
۴

شوهای زیرزمینی لباس همچنان می‌تازند/ شبکه‌های بیگانه، شاکی ساماندهی مد و لباس در ایران!

شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب: 369675
به‌دنبال برگزاری "شوهای زنده لباس" که تا دیروز غیر قانونی برگزار و معمولا با حضور افراد ساختار شکن در لباس و رفتار و همراه با اختلاط زن و مرد بود ، این بنیاد موظف به ساماندهی اینگونه شوهای لباس نیز شد که با توجه به اقدامات قابل توجهی که در این مسیر انجام گردید، اما متاسفانه وزارت ارشاد در این ساماندهی بطور کامل موفق نشده و تعداد شوهای غیر قانونی همچنان پر رنگ تر از شوهای قانونی است و چه بسا که برخی از این نمایشها با مجوز وزارت ارشاد هم ساختار شکنانه برگزار می شود!
شوهای زیرزمینی لباس همچنان می‌تازند/ شبکه‌های بیگانه، شاکی ساماندهی مد و لباس در ایران!
گروه اجتماعی جهان‌نیوز - زهره مرادزاده: تیرماه سال ۱۳۸۷ دولت با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس وظایف دستگاه‌های اجرایی برای اجرای این قانون را مشخص کرد. به منظور تحقق اهداف این قانون، کارگروهی مرکب از ‌نمایندگان دستگاههای مختلف مرتبط تشکیل و بر اساس این مصوبه، این کارگروه وظایفی چون اتخاذ سیاست‌ها و خط ‌مشی‌های اجرایی شدن مواد قانون، بررسی و تصویب برنامه‌‌های پیشنهادی اعضای کارگروه، تعیین برنامه دستگاه‌ها برای تحقق اهداف قانون، نظارت بر فعالیت‌ها و عملکرد دستگاه‌ها و ارزیابی آنها را بر عهده گرفت. 

حمایت از طراحان لباس اولین گام وزارت ارشاد

اما با توجه به تعریف فعالیت دستگاه‌های مختلف برای نیل به اهداف قانون ساماندهی مد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه‌اندازی بنیاد ملی مد و لباس، سکان‌دار این ساماندهی شد تا با کمک طراحان خلاق، مسیر تولید پوشاک ایرانی-اسلامی را هموارتر کند. به عبارت دیگر طراحان لباس، ساماندهی شدند تا با ارائه الگوهای متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی، اولین گام در مسیر عفاف و حجاب برداشته شود. قاعدتا توجه ویژه به طراحان خبره پوشاک و حمایت از آنها می‌توانست فرصتی باشد تا ذائقه مردم را در اولین قدم با طراحی شیک و مطابق با معیارهای ارزشی تغییر دهند، که به گفته کارشناسان این از وظایف خطیر بنیاد است و در صورت موفقیت در این مهم، می‌‌توان به آینده امیدوار شد. 

مزون های زیرزمینی و نافرمانی برای بازرسی ها

دومین گام بنیاد مد و لباس، ساماندهی مزون‌های لباس است که در کشور ما به شدت فعال و خارج از دایره بازرسی‌ها بوده و اتفاقا بخش قابل توجهی از پوشاک کشور را نیز تامین می‌کند. ساماندهی این مهم نیز از وظایف بنیاد ملی مد و لباس است و هر چند این بنیاد در آغاز راه است، اما در این ساماندهی چندان موفق نبوده و بدلیل روحیه خاص قانون‌گریزی‌، صاحبان این مشاغل چندان علاقه‌ای به حضور در چتر نظارتی وزارت ارشاد ندارند.
 
شوهای زیرزمینی همچنان پیش‌تازند

به‌دنبال برگزاری "شوهای زنده لباس" که تا دیروز غیر قانونی برگزار و معمولا با حضور افراد ساختارشکن در لباس و رفتار و همراه با اختلاط زن و مرد برگزار می‌شد، این بنیاد موظف به ساماندهی اینگونه شوهای لباس نیز شده که با توجه به اقدامات قابل توجهی که در این مسیر انجام گردید، اما متاسفانه وزارت ارشاد در این ساماندهی به‌طور کامل موفق نشده و تعداد شوهای غیر‌قانونی همچنان پر رنگ تر از شوهای قانونی است و چه بسا که برخی از این نمایش‌ها با مجوز وزارت ارشاد هم، ساختار‌شکنانه برگزار می‌شود! 

مردم گلایه مند نمایشگاه‌های پاییزه و بهاره

اگر چه بر اساس آیین‌نامه ساماندهی مد و لباس، وزارت ارشاد به عنوان یکی از دستگاه‌های عضو کارگروه یاد شده موظف به ساماندهی فرهنگی ـ هنری طراحان پارچه و لباس و ایجاد نمایشگاه‌ دائمی پارچه و لباس ایرانی ـ اسلامی است و تاکنون چندین نمایشگاه پاییزه و بهاره نیز برگزار شده، اما در جریان برگزاری این نمایشگاه‌ها طیف وسیعی از متقاضیان از نمونه‌های ارائه شده در این بازارها گلایه مند و آن را محصول بازار می‌دانند و نه محصول و خروجی بنیاد ملی و مد و لباس! 

تولید کننده ها شاکی وارد کننده های غیر قانونی

از سویی تولید‌کنندگان نیز معتقدند ارائه الگوهای ایرانی- اسلامی، نیازمند حمایت وزارت صنعت و تجارت است و عدم در نظر گرفتن تسهیلات و حمایت مادی از تولید کنندگان از یک سو و جلوگیری از واردات بی‌رویه پوشاک از مرزهای جغرافیایی ایران از سوی دیگر زمینه گسترش پوشاک اسلامی در کشور فراهم نخواهد شد. 

بنابراین با در نظر گرفتن نیاز مخاطب، شرایط تولید‌کننده و واردات بی‌رویه‌، عملکرد کارگروه مد و لباس در حد طراحی باقی می‌ماند تا تولید‌کننده چشم انتظار وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد. این در حالی است که وزارت صنعت نیز معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این درخواست از اولویت‌بندی‌های کشور فعلا خارج است! 

فرهنگ‌سازی زمینه‌ساز توجه جدی مسئولین

در این میان نباید سهم دستگاه‌هایی چون صدا‌و‌سیما، آموزش و پرورش، وزارت کشور، مجلس و ... را نادیده گرفت چرا که فرهنگ‌سازی در زمینه پوشاک گام مهمی در حل مسئله عفاف و حجاب است و زمانی‌که پوشش ایرانی- اسلامی با کمک فرهنگ‌سازی نیاز واقعی و جدی مردم شود و این نیاز از سوی مردم دنبال شود، قطعا مسئولین با جدیت بیشتری آن را دنبال خواهند کرد که البته به نظر می‌رسد با شیب ملایمی در حال انجام است و همین اقدامات منجر به واکنش رسانه‌های ضد‌انقلاب نیز شده است. 

رادیو زمانه شاکی ساماندهی مد و لباس در ایران شد!

اقدامات و ساماندهی صورت گرفته از سوی وزارت ارشاد، بسیاری از رسانه‌های ضد انقلاب به تکاپو افتادند تا این اقدامات را مانع استقلال شهروندی بنامند! "رادیو زمانه" رسانه وابسته به رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد شدید از ساماندهی مد و لباس در ایران در تحلیلی می‌نویسد: کارگروه سازماندهی مد و لباس کشور که از زیرمجموعه‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است،‌ هم‌داستان و هماهنگ با کمیسیون فرهنگی مجلس و نیروی انتظامی، تهاجم سازماندهی‌شده تازه‌ای را علیه مزون‌های مستقل شهروندی و نمایش "غیرقانونی" مد در خانه‌ها آغاز کرده است. این تلاش‌ها در جهت همسان‌سازی لباس ایرانیان مطابق با "شئونات اسلامی"شکل گرفته و عرصه‌های سیاست، هنر، ورزش و زندگی اجتماعی ایرانیان را دربر می‌گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


...

1-برق گران شد..

2-آب گران شد...

3-گاز هم گران شد...

4- تلفن گران شد...

5-بنزین گران شد...

6-CNG گران شد...

7- افزایش قیمت عمده کالاهای ‌اساسی..

8- خودرو گران شد...

9-شیر گران شد...

و گرانی ها.. ادامه دارد
مجید مجد
شبکه بیگانه کلا مخالف ایران اسلامیه پس طبیعیه که با ساماندهی هم مخالف باشند
بهادر
Iran, Islamic Republic of
دلم از این میسوزه که هرچی رهبری و افراد دلسوز در این مملکت ودر این دو دهه فریادزدند و از تهاجم و شبیخون فرهنگی و حجاب و... گفتند اونایی که باید گوش بدن گوش ندادند و فقط بخاطر منافع جناحی و حزبی وسیاسیشون و چند صباحی بیشتر در پست و مقام موندن کشوررا به این روز انداختند که بعد از 36سال و نثار خون شهیدان بسیار برای حفظ دین ، ناموس و مملکت اسلامی معضلاتی فرهنگی بنام بدحجابی و بی حجابی و .... داشته باشیم
Netherlands
استقبال مردم از نمایشگاه حجاب و عفاف امسال عالی بود بالاخره اتحاد حزب الله پشت جریان تهاجم فرهنگی را به خاک مالید