شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

آشامیدن آب زیاد در سحری توصیه نمی‌شود

يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۶
کد مطلب: 367732
دانشگاه علوم پزشکی البرز در توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران آورده است آشامیدن آب زیاد در وعده سحری توصیه نمی‌شود.‌
به گزارش جهان، فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود.

این گزارش به روزه‌داران توصیه کرد: همانند زمانی که روزه‌دار نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است.

این گزارش با تاکید بر اینکه در وعده سحری از غذای کم چرب موادغذایی پرفیبر مثل میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید، می‌افزاید: موادغذایی پرفیبر آب زیادی در خود جذب می‌کنند و بدن می‌تواند آن را به آهستگی جذب کند و احساس تشنگی دیرتر عارض شود.

این گزارش تأکید کرده است که مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و به ویژه بین غذا توصیه نمی‌شود چرا که موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا را مختل می‌کند.

مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چربی، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می‌کند که تعادل آب و الکترولیت‌های بدن شما در هنگام روزه‌داری حفظ شود.

*پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب

در ماه مبارک رمضان بهتر است از غذاهای سرخ شده و پرچرب استفاده نشود زیرا علاوه بر افزایش چربی‌های خون موجب سوءهاضمه، ورم معده، اضافه وزن و چاقی می‌شوند.

مصرف زیاد چای به ویژه در وعده سحری توصیه نمی‌شود زیرا چای مدرر است و باعث از دست دادن آب بدن شما می‌شود.

این گزارش همچنین آورده است که مصرف زیاد مواد قندی و شیرین مثل کیک‌های خامه‌ای، شکلات، شیرینی‌های خامه‌دار، زولبیا و بامیه، باقلوا، حلوای خیلی شیرین و چرب، شله زرد شیرین و چرب در ایام ماه مبارک رمضان اضافه وزن و چاقی و خطر بالا رفتن قندخون را به دنبال دارد.

*نخوردن سحری موجب چاقی می‌شود

برخلاف تصور برخی افراد، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شود بلکه بدلیل افت شدید قند خون در طی روز موجب می‌شود تا شخص روزه‌دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و همین موضوع در نهایت منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود.

مصرف شیر گرم، فرنی و یــا شیربرنج در هنگام افطار مناسب است. استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بــدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *