يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۸
۳۸

ماجرای سفر محرمانه مقامات سعودی به تهران/ یکی از اقوام خاتمی سفیر احتمالی ایران

يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 367710
بعد از دوره اصلاحالت رابطه ایران و عربستان در طول هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد تیره و تار شد. اما بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان سعودی، از اولین رهبران سیاسی بود که انتخاب روحانی را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
ماجرای سفر محرمانه مقامات سعودی به تهران/ یکی از اقوام خاتمی سفیر احتمالی ایران
گروه سیاسی جهان نيوز ـ ماجرای سفر محرمانه چند تن از مسؤولان مركز مطالعات وزارت خارجه عربستان به تهران در روزهای اخیر و دیدار آنان با برخی مقامات وزارت خارجه کشورمان نشان می دهد که سعودی ها عزمی جدی برای ارتباط با تهران دارند. وزارت خارجه کشورمان نیز این دیدارها را مقدمه ای برای سفر به عربستان می داند.

از سویی گفته می شود قرار است دولت، حسین صادقی سفیر سابق ایران در عربستان و برادر خانم سید محمد خاتمی را که رابطه خوبی با برخی مقامات عربستانی دارد به عنوان سفیر ایران در این کشور معرفی کند.

برخی معتقدند دوره طلایی رابطه ایران و عربستان به دوران اصلاحات بر می گردد. محمد صدر معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات با اشاره به رابطه خوب ملک عبدالله و سیدمحمد خاتمی می گوید: «پادشاه عربستان علاقه فراوانی به آقای خاتمی داشت. بارها ملک عبدالله به من گفت که خاتمی را برای حج به عربستان بیاور. عبدالله گفت اگر این سفر انجام شود من تمام کارهای خود را رها خواهم کرد و همراه خاتمی، لباس احرام خواهم پوشید و اعمال حج را انجام خواهم داد.» رابطه سعودی ها با خاتمی آنقدر نزدیک و صمیمی است که در فتنه سال ۸۸ خبر کمک های میلیاردی به وی در آن ایام تبدیل به رسوایی بزرگ فتنه گران شد!

بعد از دوره اصلاحات رابطه ایران و عربستان در طول هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد تیره و تار شد. اما بعد از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان سعودی، از اولین رهبران سیاسی بود که انتخاب روحانی را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

برخی تحلیل گران در همان ایام، پیام پادشاه سعودی را چراغ سبز عربستان به ایران برای گسترش روابطی دانستند که سالهای پیش از آن تیره و تار شده بود. هرچند مقامات سعودی از روی کار آمدن دولت یازدهم در ظاهر خوشحال به نظر می رسند اما برخی مقامات دولتی و افراد سرشناس عربستانی بارها نارضایتی خود را از امضای توافق‌نامه ژنو ابراز کرده اند. در همان زمان برخی رسانه‌ها از سنگ‌اندازی عربستان سعودی و اسرائیل در مسیر حصول توافق هسته‌ای ایران و غرب خبر دادند اما بعد از حصول توافق هسته‌ای ژنو، عربستانی‌ها بعد از سکوتی چند روزه، پیام تبریکی محتاطانه در خصوص امضای چنین تفاهم‌نامه‌ای منتشر کردند.

از سوی دیگر صحنه خاورمیانه هم چند سال است که درگیر فعالیت های تروریستی القاعده و گروه های سلفی است. در حال حاضر این گروه ها دامنه فعالیت های خود را از سوریه به عراق و لبنان نیز گسترش داده و با برخورداری از حمایت همه جانبه عربستان، مردم بی دفاع این کشورها را به خاک و خون می کشند.

اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند با وجود موفقیت های ارتش عراق در مبارزه با داعش، این به معنای پایان داعش و القاعده در عراق نخواهد بود و اگر این گروه در سوریه، لبنان و عراق موفق شود، به عربستان، حامی سرسخت خود، نیز حمله می کند.

حال با وجود چنین شرایط در منطقه و رویارویی ایران و عربستان در صحنه های مختلف چون بحران سوریه، بحرین و اوضاع این روزهای عراق و حمایت سعودی ها از تکفیری ها، وزارت خارجه کشورمان باید با ظرافت خاصی ادامه ارتباط خود را با سعودی ها دنبال نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حالا اقوام خاتمی باشه مگه چی میشه؟
من نمی دونم از تیتر کردن این خبر به شما چی میرسه/ واقعا نمی دونم؟
هاشم
Iran, Islamic Republic of
هیچی داداش یاد دروغ عدم گرفتن پول از عربها می افتیم . یادت میاد میگفت پول نگرفته خاتمی؟ ولی باز گندش در اومد کثیفترین پولها رو گرفته. راستی از سوروس چه خبر ؟
Saudi Arabia
یک سند نشان دهید که پول میلیاردی گرفته اند.
فامیلش باشه عیبی نداره اما اگر هم فکرش باشه نمی شه
چون وطن فروش جماعت نباید در مملکت پست داشته باشه
حالا به تو چی می رسه از این فتنه گر حمایت می کنی ؟
داش کمال
اگه نمیدونی بدون که اینکار یعنی خیانت یعنی جاسوسی یعنی همکاری با تروریست خبیث ال سعودی نوکر اسرائیل یعنی ویرانی و هدم کشورهای اسلامی بنفع صهیو نیسم
مجید
Iran, Islamic Republic of
خاتمی چه کرده است که جنایتکارترین انسان روی زمین که دستانش به خون هزاران مسلمان آغشته است از او تعریف و تمجید می کند؟
یه آوانسی داده دیگه
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه اصلاحاتیا دوباره پول لازم شدن.
ضد اصلاحات ( امریکایی)
Iran, Islamic Republic of
آن مثل هست که میگه کبوتر با کبوتر
و ( باز با باز ) این مثل به فتنه گری همچون خاتمی و شاه سعودی خیلی می خوره
این فتنه گران اگر برای منافع شوم خود برای یکدیگر قربان صدقه نروند پس واسه کی برند ؟!!!!!!!!!!
جمال
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر اصلاحاتی که امریکا و شاه سعودی کارفرمای آن بوده و خاتمی پیمانکار آن !
یحیی
Iran, Islamic Republic of
دوستان
تا حالا از خاتمی سئوال شده که پولهایی که از عربهای هوس ران گرفته را چیکار کرده ؟
اول ثابت کن گرفته بعد
این پول را صرف خیانت به وطن می کننند این خائنین ...
Iran, Islamic Republic of
خاتمی نه تنها غرب زده شده بلکه عرب زده هم شده یعنی عرب ها هم او را خریدند تا به ایران ضربه بزنند .
وزنه سیاسی
Iran, Islamic Republic of
پول گرفتن اگر ذلیلانه و دو زانو نشستن در مقابل یک وهابی و عیاش از یک فرد شیعه قابل پذیرش نیست . خدا رحمت کند آیت الله خاتمی را (پدر خاتمی رئیس جمهور اسبق) ایشان فرزند خود را یک روشنفکر می دانست که نباید در نظام اسلامی به او مسئولیتی سپرده شود.
خاتمی از پادشاه عیاش عربستان برای ایجاد فتنه سال 88 پول گرفته است ، و لذا نیاز است که بررسی شود که آقای رفسنجانی در خصوص معرفی خاتمی به ملک عبد الله، نقش داشته یا خیر!؟ خداوند بر اساس لیاقتشان آنها را با هم محشور نماید.
میلاد
Iran, Islamic Republic of
خاتمی دعا کن عاقبت بخیر شی!
زهره
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما میگید عاقبت به خیر نشه؟؟؟/؟؟؟؟
هیچ مدرکی وجود ندارد که خاتمی از سعودی ها پول گرفته اگر موجود بود روزنامه کیهان که این خبر را گفته بود ارائه می کرد
کوروش گاری چی
عزیز اگه کیهان مدرک نداشت این اتهاخم را هزار بار تکرار نمی کرد و هزاران بار به خاتمی خائن ووطن فروش و جاسوس و غیره خطاب نمی کرد چون این بابا وگیل میلیاردی می کرفت و از کیهان شکایت میگرد ولی از سنگ صدا بلند شد از این بی وطن خیر
پس بگو پول نشریات زنجیره ای از کجا تامین می شه !
لعنت بر مزدوران وطن فروش
United States
مدرک از این بالاتر که شما افسادطلبای وهابی - بهایی نوکر اسراییل یک ارباب دارید و کارها و مواضعتان کاملا یکسان است......
Latvia
كيهان و خيلي جاهاي ديگه رو كردن شما خواب بودي . البته معلومه هنوز بيدار نشدي .
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
جناب بی نام و نشان
صبر کن به موقش
مثل پرونده فساد خانوادگی هاشمی که توسط
محمود احمدی نژاد رو شد . پرونده خاتمی خائن
هم یه روز رو خواهد شد
داش کمال
داداش اینکه ثابت شد وملاقات او با سوروس که اظهر من الشمس بود و خیانت او در کودتای 88 و 78/ فقط حیف که ...................
Canada
در اين ماه عزيز كمي تقوي پيشه كنيد و دنبال اتحاد باشيد.
امان از سوزش انتخابات 92!
فعلا که تو داری می سوزی ...
کاسبان فتنه باز توهم زدند
شما فتنه گران که همیشه در توهم بودید به خاطر همین توهم هم جنایات 88 را رقم زدید ...
جعفر قاسمی بوسجین
داداش ما رابطه با عربستان را رد نمی کنیم اما نه هر قیمتی حجاج مارا بکشند در برنامه های ملی ایران مانند انرزی هسته ای سنگ اندازی کنند شیعه کشی در جهان راه بیاندازند و یا گروه های تکفیری را در غرب و شرق مرز های ایران تجهیز و سربازان و مردم ما را قتل عام کنن ان موقع ما به انها برای گرفتن سهمیه حج التماس بکنیم و تازه چند سهمیه که بیشتر بدست می اوریم سر از پا نشناسیم و یا اسرار مملکت را در اختیار انها قرار دهیم و یا حتی برای خوشایند انها عمر چند ماهه برای دولت ایران تعیین کنیم و با این مسایل برای رابطه با انها به وجد بیائیم رابطه با عربستان حساب شده و معقول باید باشد نه از سر ضعف و ما و از موضع طلبکارانه انها
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
آفرین
حرف حق زدید
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
روابط با حامیان اصلی تروریستها که افتخاری ندارد
علی
شما چه نفعی از دشمنی کشورهای اسلامی می برید
خون این مردم بیگناه عراق و سوریه و..... بر گردن شما هم هست
تدبیر
از این که وهابیت تو عربستان فعالیت داره و داعش و دیگر کروهک های از عربستان هم ساپورت میشه حتما دولت محترم سیاستی جدید و با تدبیری و........اندیشیده
رضا
Iran, Islamic Republic of
انديشه واعتقاد و شخصيت آدم ها از دوستاني كه انتخاب ميكنه ميشود شناخت مثلا" يك معتاد قطعا" دوستش معتاد و يك دزد دوستش دزد و يك................... ميگه آدمها را ميتوان ازدوست و دشمنش شناخت واقعا" كه قديمها راست ميگفتند و طلا بايد گرفت اين جملات آنها را.
عبدالله خاكي
مگر.وهابيت/تكفيري/سلفي/شيعه كشي راافتخار نمي داند.وبراي رسيدن به بهشت امريكايي.قلب جنازه نمي خورد حال چه شده بزرگ وهابيت اگر خاتمي را مي بيند به وجد ميايد وبراي تكريم خاتمي با انكه نمي تواند سرپا به ايستد حاضر بوده به احترامش در كنارش حج بجا بياورد!! حال چند سوال: وهابي هاي امريكايي: خاتمي شيعه مشركه يا وهابي سلفي؟ و اقاي خاتمي آل سعود كه دشمن شماره يك امام بود چرا دوست ديرينه شماست؟!!
نام تنها برادر همسر خاتمی شهاب صادقی می باشد .