يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰
۱

کری:اخراج‌داعش نیازمنداتحادمنطقه‌ای است

آمریکا منطقه کردستان عراق را مجزا نمی‌داند
چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 367057
وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که منطقه‌ کردستان عراق را مجزا نمی‌داند و اعلام کرد که یک عراق متحد قوی‌تر است و اینکه بحران کنونی «داعش‌» در عراق راه‌حل نظامی ندارد و بیرون کردن داعش، نیازمند اتحاد منطقه‌ای است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «بی بی سی»، تصریح کرد که اخراج تروریست‌های داعش که بخش‌های وسیعی از شمال و غرب عراق را اشغال کرده‌اند، نیازمند اتحاد منطقه‌ای است.

وی تصریح کرد: همه کشورهای منطقه باید برای بیرون راندن داعش همدست شوند زیرا تصاحب خاک این کشور توسط یک گروه تروریستی و به چالش کشیدن مشروعیت دولت آن، غیرقابل قبول است.

وزیر خارجه آمریکا که روز گذشته، ۳ تیرماه، مشغول گفت‌وگو و رایزنی با رهبران کرد عراق در شهر شمالی اربیل بود، گفت که رهبران کرد عراق قبول دارند که بحران کنونی در عراق، راه حل نظامی ندارد.

وی اینگونه ادامه داد که ممکن است اقدام نظامی انجام شود اما باید یک راه حل سیاسی پیدا کرد تا به مردم جوامعی که داعش در آنجا حضور دارد قدرت داده شود.

او تصریح کرد:‌ یک ضربه نظامی به تنهایی نتیجه را عوض نمی کند، باید یک استراتژی همه جانبه داشته باشیم … که اصولا یک استراتژی سیاسی است.

کری تأکید کرد که بعد از دو روز گفت‌وگو در بغداد و اربیل با مقامات عراقی متوجه حس اضطرار و تعهد عراقی‌ها برای حل بحران شده است و گفت:حرف زدن آسان است. اینکه روشن است. بنابراین عمل است که ارزش خواهد داشت.

در عین حال، «مسعود بارزانی»، رئیس‌ منطقه کردستان عراق، اشاره کرده است که برای کسب استقلال رسمی از باقی عراق تلاش خواهد کرد.

کری به بی بی سی گفت که کردستان را یک ناحیه مجزا نمی‌داند و تأکید کرد که آمریکا معتقد است یک عراق متحد قوی‌تر خواهد بود.

دولت اسلامی شام و عراق (داعش) بنا بر گزارش برخی رسانه‌ها، هم اکنون بخش‌های وسیعی از شمال و غرب عراق از جمله شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق است را در اختیار خود گرفته‌اند.

روز گذشته همچنین یک تیم حقوق بشری سازمان ملل در عراق گزارش کرد که تاکنون در ماه ژوئن حداقل یکهزار و ۷۵ نفر در عراق کشته شده‌اند که بیشتر آنها غیرنظامی بوده‌اند.

کری همچنین در مصاحبه‌ای با سی ان ان گفت: معلوم است که عراق دارد از هم می پاشد…. وقت آن است که مردم کردستان آینده خود را تعیین کنند و تصمیم مردم هرچه باشد آن را اجرا خواهیم کرد.

هفته گذشته :نچیروان بارزانی»، نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق به بی‌بی‌سی گفته بود که ممکن است همه عراق نتواند در آینده به صورت یک کشور باقی بماند و تأکید کرد که بازگشت به شرایط پیش از پیروزی‌های داعش بسیار دشوار خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
بیخود نیست آقای رفسنجانی گیر داده میخواد بره عربستان