چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

تورم در دولت یازدهم از بین رفته است

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۱۴
کد مطلب: 364607
سعید لیلاز به بررسی اوضاع اقتصادی ایران پرداخت و گفت: اگر هزینه ها را به اندازه درآمدها برسانیم تورم تمام می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سعید لیلاز - کارشناس مسائل اقتصادی - در حاشیه نمایشگاه بانک، بیمه و بورس درباره چاپ پول بدون پشتوانه در دولت‌های زمان سازندگی برای صرف هزینه‌های عمرانی بیان کرد و افزود: تورم ایجاد شده به دلیل وجود این پول بدون پشتوانه پس از بهره برداری از پروژه‌های عمرانی از بین رفت اما در سال ۹۲ چاپ پول بدون پشتوانه برای هزینه‌های جاری داشتیم که اگر در ۲۴ خرداد ماه دولت عوض نمی‌شد ثبات جامعه ایران به طور کامل از بین می رفت.

لیلاز عامل اصلی تورم در ایران را بی انضباطی مالی دولت بیان کرد و افزود: اگر هزینه ها را به اندازه درآمدها برسانیم تورم تمام می‌شود.

وی افزود: دولت یازدهم با یک انضباط مالی گسترده در فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها و تامین سرمایه مسکن مهر از محل وصول وام‌های پرداختی گام مهمی در از بین بردن تورم داشته است.

او گفت: رکود تورمی یکی از اتفاقات نادر اقتصادی در جهان است و ما فقط درجنگ جهانی دوم رکود اقتصادی داشتیم که به ما تحمیل شده بود و اکنون در حالی که تنها ۹ ماه از تشکیل دولت یازدهم می گذرد تورم به طور کامل از بین رفته است و وضعیت رکود اقتصادی رو به بهبود است.

لیلاز رشد اقتصادی را شامل دو بال بهره وری و سرمایه‌گذاری دانست و بیان کرد: سرمایه‌گذاری در کشورهای نفتی مثل ایران اتفاق می افتد اما کشورهایی مثل چین و آمریکا افزایش درآمد با تکیه بر افزایش بهره وری دارند.

وی کنترل نرخ بهره را به عنوان ابزار سیاست پولی دولت برای اداره اقتصادی برشمرد و افزود: برای کنترل نرخ بهره باید نرخ اشتغال و نرخ رشد اقتصادی را در نظر داشت. هم اکنون نرخ بهره رو به کاهش است و بانک‌ها نمی‌توانند بهره‌ای بیش از آنچه به مردم می دهند پس بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *