سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۲
۳
در حاشیه یک استعفای درس‌آموز برای روسای عاشق خدمت!

مسؤولان متهم در حوادث اسکانیا همچنان مدیرند

يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب: 364046
بدنبال بروز حادثه قطار مسافربری فوق العاده تهران - مشهد، که 32 کشته و مجروح داشت، افکار عمومی انتظار پاسخگویی قانع کننده مقامات مسئول و ارشد دولتی و جبران کم کاری آنان را داشتند؛ اما گویا مسئولان محترم بیدی نیستند که با این بادها بلرزند!
مسؤولان متهم در حوادث اسکانیا همچنان مدیرند
گروه فرهنگی جهان نيوز ـ بدنبال بروز حادثه قطار مسافربری فوق العاده تهران - مشهد که ۱ کشته و ۳۱ مجروح داشت، افکار عمومی انتظار پاسخگویی قانع کننده مقامات مسئول و ارشد دولتی و جبران کم کاری آنان را داشتند؛ اما گویا مسئولان محترم بیدی نیستند که با این بادها بلرزند!

البته دو مدیر جز در شهرستان و منطقه در اقدامی قابل تقدیر تصمیم گرفتند جور روسای خود را بکشند و استعفا دهند. اقدامی که حتی آن هم به ندرت در میان مدیران اتفاق می افتد و شاید یکی از مهمترین دلایلش این باشد که مدیران خدمتگزار هنوز درنیافته اند که هر کسی با هر درجه از مقام، قدرت و کسوت در برابر پیامدهای اعمال خود مسئول است؛ یعنی جایی باید کاری انجام می داده و نداده یا جایی عملی انجام داده که پیامد مخربی داشته است.

اما متاسفانه اولویت بسیاری از مدیران در مواقع بروز حادثه، حفظ سمت و کرسی خود است! امری که افکار عمومی را حسابی حساس می کند. این موجب می شود که وابستگی به صندلی مدیریت، مانع آن شود که یک مدیر پس از رخ دادن یک حادثه ناگوار در حوزه مدیریتی خود، به سرعت پاسخگویی کند، عذر بخواهد و یا از سمت خویش استعفا دهد؛ بلکه بیشتر تلاش می کند با انکار و مقاومت، جایگاه خود را حفظ کنند!

یک استعفای قابل تقدیر

استعفای مدیرکل راه آهن شاهرود و مدیر کل راه آهن شمال شرق کشور که از جمله مدیران مرتبط با حادثه تصادف قطار بودند اقدامی شایسته بود؛ اگر چه حداقل کار برای تسکین آلام بازماندگان و سانحه دیدگان حادثه بوده است اما همین اقدام متاسفانه در حوادث مشابه و از سوی مسببان حوادث دیده نمی شود.

وقتی لاستیک مقصر شناخته می شود

نمونه مشابه این حوادث را می توان درباره تصادفات و آتش گرفتن های عجیب اتوبوس اسکانیا مشاهده کرد که اگر چه از دلخراش ترین حوادث سال گذشته بوده و صدها هموطن بدنبال نقض فنی، تصادف و آتش گرفتن اتوبوس های اسکانیا، زنده زنده در آتش سوختند یا کشته و مجروح شدند، اما متاسفانه تنها لاستیک خودرو مقصر شناخته شده و اقدام قابل توجه دیگری رخ نداده است!

قطعا مدیران ارشد باید توجه داشته باشند که استعفا دادن نشانه ضعف نیست. اگر مدیری که خدمات شایسته ای داشته است بخاطر جبران اشتباهات و کم کاری خود، آرامش افکار عمومی و همدردی با قربانیان اقدام به “استعفا” نماید، این کار وی نه نشانه ضعف اوست و نه نماد رسوایی، که حتی امکان دادن به یک مدیر تازه نفس برای جلوگیری از اتفاقات مشابه است.

البته در پی بروز برخی حوادث، متاسفانه اتفاق پیش آمده رنگ سیاسی بخود می گیرد و فارغ از جریحه دار شدن احساسات مردم و خسارات جانی و مالی وارده، برخی درصدد تسویه حساب سیاسی بر می آیند و به دنبال کوچکترین حادثه، استعفای بالاترین مسئول یا درخواستهای غیر معمول در این باره مطرح می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


البته هر کی استعفاء بده ،ارتقاء درجه هم پیدا می کنه !!!
حالا دوباره بهشون بر میخوره و میان میگن مگه زمان احمدی نژاد اتیش نمیگرفت چرا اونوقت که مادر چاوز تو بغل احمدینژاد بود و خانه نشینی رییس جمهورا هزار صغری کبری دیگر میارن که نقد و اعتراض جایی نداشته باشد.
Iran, Islamic Republic of
لطفا پیگیری کنید که بعدا این آقایان چه مناصبی دریافت می کنند