چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
مؤسسه بروکینگز بررسی کرد:

چالش‌های پیشروی رئیس‌جمهور جدید اوکراین

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 362583
کارشناس امور بین‌الملل در مؤسسه بروکینگز ضمن برشمردن چالش‌های پیشروی رئیس جمهور جدید اوکراین، حرکت این کشور به سمت اتحادیه اروپا هم زمان با برقراری تعاملی مناسب با مسکو را اقدامی عاقلانه ارزیابی می‌کند.
به گزارش جهان؛ تسنیم به نقل از مؤسسه واشنگتن گفت: کارشناس امور بین‌الملل در مؤسسه بروکینگز معتقد است که آرام کردن مناطق شرقی، انجام اصلاحات اقتصادی و تمرکز زدایی از قدرت سیاسی سه چالش عمده‌ای هستند که رئیس جمهور جدید اوکراین با آن مواجه است.
 
اوکراینی‌ها در 25 می پای صندوق‌های رأی رفته و رئیس‌جمهور جدید خود را انتخاب کردند. در حالی که جدایی طلبان مسلح در دنتسک و لوهانسک مانع برگزاری انتخابات شدند، رأی‌گیری در دیگر استان‌های کشور انجام شد. چیزی نزدیک به 60 درصد واجدین شرایط شرکت کرده و پترو پروشنکو میلیاردر با کسب تقریباً 55 درصد آرا پیروز انتخابات شد.
 
پروشنکو با چالش‌های بسیار جدی و عمده‌ای مواجه است. وی باید اوضاع شرق اوکراین را آرام کرده، اصلاحات اقتصادی ضروری را اجرا نماید و از قدرت متمرکز شده در کیف، تمرکززدایی کند.
 
وی همچنین باید با روس‌ها تعامل کند و این وظیفه خطیر به هیچ وجه آسان نیست.
 
چالش اول: آرام کردن اوضاع در شرق اوکراین
 
پروشنکو به زودی به عنوان رئیس جمهور اوکراین باید قسم بخورد. مناطق شرقی اوکراین مهمترین چالشی است که وی با آن روبه‌رو است. در مناقشات میان ارتش اوکراین و نیروهای امنیتی و جدایی‌طلبان دنتسک و لوهانسک در طول یک ماه گذشته، چندین نفر کشته شده‌اند. پروشنکو اعلان کرده است که اولین سفر وی به عنوان رئیس جمهور به دنتسک خواهد بود. انتخاب او باید تا حدودی از ابر سنگین نامشروع بودن که به درست یا غلط بر روی دولت موقت در کیف افتاده بود، بکاهد. وی باید مردم مناطق شرقی این کشور را مطمئن سازد که خواسته‌های سیاسی و نگرانی‌های اقتصادی ایشان را اجابت می‌کند. اگر وی در انجام این کار موفق باشد، می‌تواند پایگاه اجتماعی جدایی طلبان مسلح را تضیعف کند.
 
چالش دوم: انجام اصلاحات اقتصادی
 
دومین چالش پروشنکو، اجرای اصلاحات اقتصادی است که اوکراین به منظور دریاف 17 میلیارد دلار وام کم بهره از صندوق بین‌المللی پول در دو سال آتی، وعده اجرای آنها را داده است. این اصلاحات برای سامان بخشیدن به اوضاع اقتصادی کشور ضروری هستند و امکان تعقیب مسیر رشد عادی اقتصادی را میسر می‌سازند و همچنین به فساد گسترده مالی پایان می‌دهند. اما این اصلاحات به خانوارهای بسیاری در سراسر کشور آسیب وارد می‌کند. پورشنکو باید راهی را برای حفظ حمایت عمومی به منظور انجام این اصلاحات بیابد که این تلاش، به مثابه آزمون سیاسی جدی برای او خواهد بود.
 
چالش سوم: تمرکز زدایی از قدرت سیاسی
 
چالش سوم، تمرکز زدایی از قوای حاکمه اوکراین است، که بیش از حد در پایتخت این کشور متمرکز شده است. واگذار کردن برخی از اختیارات حکومتی به استان‌ها، حکومت‌داری را کارآمد، تأثیرگذار و پاسخگو خواهد کرد. این امر همچنین مطالبات بخش‌های شرقی کشور را که خواهان برخورداری از مرجع حکومت محلی‌تر هستند، برآورده می‌کند.
 
پروشنکو اعلان کرده است که خواهان برگزاری زود هنگام انتخابات پارلمانی در سال جاری است. این اقدام، اقدام عاقلانه‌ای است و مشروعیت دموکراتیک پارلمان را پس از ناآرامی‌های فوریه، بازمی‌گرداند.
 
روابط با اتحادیه اروپا و روسیه
 
پورشنکو نشان داده است که تمایل دارد تا اوکراین را به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر کند که احتمالاً این امر سبب امضای یک توافقنامه همکاری میان اوکراین و اتحادیه اروپا می‌گردد که مناسبات تجارت آزاد جامع و عمیق را میسر می‌گرداند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت اوکراینی‌ها از این اقدام حمایت می‌کنند، هر چند که در بخش‌های شرقی این کشور، حامی چندانی برای آن به چشم نمی‌خورد. مشکل دیگر این است که پوتین و کرملین مصرانه مخالف حرکت اوکراین به سمت اتحادیه اروپا هستند، چرا که این کار اوکراین را از حوزه نفوذ روسیه بیرون می‌برد.
 
در 23 می پوتین اعلان کرد که نتایج انتخابات در اوکراین را محترم می‌شمارد. اگر مسکو اکنون آماده باشد که به طور مستقیم با کیف به روش معمول معامله کرده و حمایت خود از جدایی‌طلبان را متوقف کند، این اقدام اوکراین مثبت خواهد بود. اما این شائبه پابرجاست که چنین رفتاری از سوی مسکو، برخلاف رفتار آن در سه ماه گذشته است و مشخص نیست که چرا کرملین تصمیم به چنین کاری گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *