جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۵
۱۴

'دعوای اصلی ما با غرب' به روایت روحانی

باید برای یک نبرد بزرگ با کشورهای صنعتی آماده شویم
يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 361959
رئیس جمهور گفت: خود را باید برای یک نبرد فرهنگی عظیم با کشورهای صنعتی و مدرن آماده کنیم تا بتوانیم نسل جوان امروز و فردا را حراست کنیم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه در افتتاحیه هفتمین اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی با بیان اینکه در زمانی قرار داریم که بی‌تردید می‌توان آن را عصر ارتباطات نامید، گفت: قدرت ارتباطات در دنیای امروز یک بخش مهم از قدرت ملی است و هر کشوری که بتواند ندا و صدای مردم خود را بهتر به جهانیان برساند، عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشته است.

وی افزود: بی‌تردید خواست منطقی همه انسانها منطبق است با فرهنگ راستین اسلامی که آن فرهنگ منطبق با فطرت انسانی است و باید رسانه‌های اسلامی در منطقه و دنیا بتوانند ندای اکثریت باشند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مقطع کنونی بی‌تردید یکی از تقابل‌هایی که وجود دارد تقابل جهان اسلام با دنیای غرب است، گفت: غرب تلاش می‌کند تا هویت جوامع انسانی را به سمت هویتی که خود می‌خواهد شکل دهد؛ امروز قبل از آنکه تصرف سرزمین‌ها مورد نظر قدرتهای بزرگ جهان باشد، تصرف اذهان و افکار جوامع مورد نظر آنهاست.

روحانی بر همین اساس خاطرنشان کرد: بنابراین اینجا جایی است که دنیای اسلام باید با همه توان برای حراست فرهنگ و هویت اسلامی خود هم در ابزار و هم در محتوا وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم از مدرن‌ترین ابزارهای فناوری فاصله بگیریم و نمی‌توانیم در سرعت، ظرافت و هنر تأثیرگذاری از دنیا عقب بمانیم، تصریح کرد: امروز هر کسی که سریع‌تر خبر را به گوش جهانیان می‌رساند آن جهت است که در افکار عمومی تأثیر دارد و خبرهای بعدی با هر تفسیر و تعبیر انفعالی خواهد بود.

به گفته رئیس‌جمهور امروز آن خبری تأثیرگذار است که ظرافت‌های هنری برخوردار باشد و تغییر ضمیر ناخودآگاه هنر نیست بلکه تغییر ضمیر خودآگاه امروز هنر است.

"رسانه‌هایی که غرب از لحاظ فناوری و تجهیزات در اختیار دارند برای ما نقطه‌ای است که امروز نه یک انتخاب بلکه ضرورت است تا ما هم از آن فناوری‌های برخوردار شویم، شاید که آنها از نظر تجهیزات و ابزار قدمی جلوتر باشند اما ما دارای محتوایی سرشار از هدایت هستیم و آن فرهنگ هنر اسلام و خاندان رسالت و اهل‌ بیت است".

روحانی با بیان اینکه محتوا می‌تواند با ابزار قالب شود و ما این تجربه در گذشته در پیروزی انقلاب داشتیم، اظهار داشت: در انقلاب اسلامی ما ابزاری در اختیار نداشتیم نه تنها رادیو و تلویزیون بلکه ابزار لازم برای چاپ انواع اعلامیه‌ها را هم در اختیار نداشتیم. امام بود و نوار ضبط‌صوت که از نجف یا پاریس آن هم از طریق تلفن به ایران منتقل می‌شد و در جای جای ایران کمتر از ۴۸ ساعت پخش می‌شد بنابراین ما از لحاظ ابزار بسیار ضعیف‌تر از جبهه مقابل بودیم اما از لحاظ محتوا توانستیم پیروز شویم.

وی با بیان اینکه ابزار و محتوای ما در آن دوران مسجد، هیئت، روحانیت و شبکه ارتباطی مردم بود، گفت: ما در جنگ ۸ ساله هم تنها بودیم و نه تنهابعثیان بلکه دنیا علیه ما بسیج شده بود اما این اراده و ایمان ما بر ابزار مردن شرق و غرب پیروز شد و جا دارد که گرامی بداریم ایام آزادسازی خرمشهر و همچنین ایام پیروزی مقاومت بر اسرائیل متجاوز که هر ۲ نبرد ایمان و اراده بر ابزار مدرن پیروز شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این درست عبرت است که اگر محتوای لازم را تولید کنیم می‌توانیم بر کسانی که ابزار مدرن دارند پیروز شویم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی‌های پیامبر گرامی اسلام در هدایت مسلمین اشاره کرد و گفت:‌ این روزها سالروز بعثت پیامبر نبی‌اکرم است. بعثتی که ندای حق را بر بتها و بت‌کده‌ها سر داد و پیروز شد و امروز نیز ما کاری جز ادامه بعثت نداریم که او هم شاهد، هم مبشر و هم دایعه الی‌الله و هم سراج منیر بود و توانست همه بتها را در هم بکوبد و همه سنت‌های ناروا را از زندگی مردم دور کند و راه حق را مستقر کند.

"امروز دعوای اصلی ما با غرب بر سر آن است که غرب می‌خواهد مصرف‌گرایی و لذت‌گرایی را در دنیای امروز بویژه نسل جوان ما مسیر زندگی قرار دهد یعنی بت مصرف‌، لذت بی‌عدالتی و تبعیض را در جهان بین مسلمانان و غیرمسلمانان و کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته مستقر کند".

وی با بیان اینکه امروز دنیای غرب نمی‌خواهد که جهان اسلام در مسیر فناوری‌های مدرن قرار گیرد و آنها سلطه خود را در انحصاری کردن فناوری‌های مدرن می‌دانند اظهار داشت: دنیای غرب به همین دلیل و به بهانه‌های مختلف می‌خواهد جهان اسلام در حال توسعه را با فاصله‌ای چند ساله با دنیای پیشرفته صنعتی خود قرار دهند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: باید این بت تبعیض و لذت‌گرایی شکسته شود و جای همه این بتها توحید بنشیند که اگر ما گوینده و عمل‌کننده لا اله الله باشیم حتما فلات و رستگاری در کنارش خواهد بود.

روحانی با بیان این مطلب که ما امروز باید خومان را برای نبرد فرهنگی عظیم در دنیای ارتباطات با کشورهای به اصطلاح صنعتی آماده کنیم تا بتوانیم نسل امروز و فردا را حراست و بعثت پیامبر گرامی را در دل جوانان پایدار و جاودانه سازیم خاطرنشان کرد: امروز ابزار فقط رادیو و تلویزیون نیست و آنها کم کم کنار گذاشته می‌شوند و موبایل و اینترنت جای آنها را می‌گیرد و ما امروز وظیفه داریم با همه ابزارهای اینترنتی خود را برای نبرد بزرگ تبلیغی آماده کنیم که اگر توان خود را به کار گیریم چون محتوایمان حق ومنطبق با فطرت است می‌توانیم پیروز شویم.

وی نقش رسانه‌ها را فراتر از ارتباطات دانست و گفت: رسانه‌ها امروز نقش تأثیرگذاری بر هنجارها و زندگی را دارند . امروز رسانه‌ها نه تنها تصویر را منتشر می‌کنند بله تولیدکنده تصویر نیز هستند و اگر ما نتوانیم با قدرت از فرهنگمان صیانت کنیم سبک زندگی جامعه اسلامی به تدریج سبکی غربی خواهد شد و کم‌کم خانه و خانواده غربی می‌شود و رابطه زن و شوهر، پدر و فرزند و دختر و پسر در جامعه غربی می‌شود و روزی می‌رسد که از نو بتها به جای لا اله الله ظهور و بروز می‌کنند و این فاجعه ای بزرگ برای اسلام است که با جاهلیتی از نو مواجه می‌شود و آن فرهنگ نوری که از غار هرات تابیدن گرفت خدای ناکرده ظلم، جهان و تاریکی زندگی نسل جوان امروز و فردای ما را فرا می‌گیرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه ما نیاز به تولیدی برند در عرصه رسانه‌ها داریم، گفت: حتی در غذا باید بازار غذای حلال را در دنیای اسلام بگسترانیم تا هر مسلمانی به هر کشوری رفت تابلوی غذای حلال چشم او ا جذب و دل او را آرام کند تا بتوانند از غذای حلال استفاده کنند.

روحانی با تأکید بر این موضوع که باید تولید پاک و نظیف را جایگزین انواع تولیدکننده انحرافی غربی کنیم و برای آن باید برندی بوجود آوریم تا این برند پدر و مادر و جوانان را اطمینان دهد که محتوایش خوب است، اظهار داشت: باید برند صالح، تولید صالح و عمل صالح را به عنوان یک برند در دنیای اسلام ایجاد کنیم تا هر کسی آن محصول را با برند صالح می‌بیند اطمینان داشته باشد که نقشه‌های آن صحیح و درست است.

وی ادامه داد: ما در فرهنگ و تولید فرهنگی باید با برند خومان افکار عمومی و اذهان دنیای اسلام را جذب کنیم ما از فریادها و زرق و برقهای دنیای غرب نهراسیم ما می‌توانیم موفق و پیشرو باشیم و راه پیامبر ادامه دهیم و اگر نمی‌توانستیم او امام هدایت ما نبود و اگر نمی‌توانستیم راه پیامبر را ادامه دهیم او سراج منیر ما نبود. ما می‌توانیم راه پیامبر را برگزینیم.

" ما به همراه راه بعثت و راه علی و راه اهل بیت حتی می‌توانیم به قلب کعبه هم نفوذ کنیم و بتهایی که در کنار و گوشه آن چیده شده به زیر آوریم و بشکنیم و فقط یک ندا را بر دل جوانان حاکم کنیم و آن لا اله الله محمد رسول‌ الله .

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید در مقطع حساس کنونی بار سنگینی را که بر دوش داریم احساس کنیم گفت:‌امروز غرب و دشمنان اسلام خواسته‌اند که آن اسلام را به گونه‌ای دیگر معرفی کنند. پامبر که پیامبر عفو و رحمت بود و برادری، الفت، اخوت و مهر و صمیمیت را آورد و جنگ‌های ده‌ها و قرنها‌ را از بین برد صمیمیت و اتحاد را نه تنها در بین مسلمان بلکه در بین همه جوامع حاکم کرد. امروز یک عده‌ای اسلام را اینچنین معرفی می‌کند که دزدیدن دختران در حال تحصیل نعوذ‌باالله افتخار دینی و اسلامی است و چگونه امروز برای ما قابل تحمل است که عده نادان و گمراه که نه از قرآن بهره بردند و نه از سنت و سیره پیامبر اما به نام دین و جهاد تروریست و وحشت و خشونت را در دنیای اسلام و دیگر جوامع ایجاد می‌کنند.

روحانی افزود: امروز رسالت سنگینی بر دوش ماست که از اسلام، پیامبر و بعثت همواره حفاظت کنیم. جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگش در انتخابات ۲۴ خرداد راه اعتدال را برگزیدند و دست رد به افراط و افراط‌گرایی زده‌اند و طرح مقابله با خشونت و افراط‌گرایی را در سازمان ملل با اکثریت آرا تصویب کردند و باید چهره واقعی اسلام را در دنیای امروز معرفی کنیم.

وی با ابراز امیدواری از داشتن یک رسانه مرتبط و مستقل اسلامی در سراسر جهان گفت: نگذاریم در خبرها و تصویرها غرب پیشتاز باشد و مفسر حوادث باشند ما پیشتاز این حرکت باشیم.


رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به آغاز به کار هفتمین اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی اشاره کرد و گفت:‌کار این اتحادیه کار میمون و مبارکی است و باید توسعه یابد هم با جذب رسانه‌های جوامع اسلامی و هم با ارتقای کیفیت و محتوای برنامه‌ها.

روحانی تصریح کرد: باید چهره واقعی اسلام را در رسانه‌های اسلامی معرفی کنیم و قرآن را تبیین و راه پیامبر را ترویج کنیم و این رسالت ما است و باید در برابر توطئه‌های غرب برای انحراف افکار نسل جوانان بایستیم و مقابله کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید چهره رحمانی اسلام را در برابر همه آنهایی که با هدایت غرب و یا تحجر خویش راه غلط را انتخاب می‌کنند و وحشت ترور و خشونت را به نام دین می‌زنند معرفی کنیم خاطرنشان کرد: ما نه تنها اهل خشونت و افراط نیستیم که البته در برابر تجاوز دیگران مقاومت خواهیم کرد و این بیان قرآنی ماست که ظلم نمی‌کنیم همچنان که زیربار ظلم نمی‌رویم.

به گفته رئیس جمهور باید در رسانه‌های اسلامی حدیث و ادای امانت اصل باشد و به منافع زودگذر نگاه نکنیم. رسانه‌های اسلامی باید مورد اعتماد نه تنها ملتهای خود بلکه مورد اعتماد افکار عمومی جهان باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
احسنت حاج حسن پس معلوم شد که ما با غرب مشکل داریم
محسن
Iran, Islamic Republic of
لطفا این حرفها رو به وزرای خارجه و ارشادتان هم بگویید!
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج حسن
از مشهدم
نبرد فرهنگی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با برداشتن فیلتر شبکه های جاسوسی و سخیف غرب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خدای چیو باور کنیم!!!!!!!!!
حسین
آقای روحانی نگوئید خودرابرای نبرد عظیم فرهنگی آماده کنیم این هشدار بسیار مهم را مقام معظم رهبری تقریبا 25 سال قبل که فرمودند ""آنچه دشمن با ما کرده تهاجم فرهنگی نیست شبیخون فرهنگی است ""بگوئید چه کرده اید دوران اصلاحات چه کردند دوران سازندگی چه کردند؟ شما هم که معتقدید ماهواره در ایمان مردم تاثیر ندارد .با شلاق هم نمیشود مردم را به بهشت برد. خواهش میکنم از این گونه شعار دادن دست بردارید شما را بخدا دست یردارید
Iran, Islamic Republic of
این سخنان با سخنان قبلی ایشان در خصوص افول استبداد پیام و عدم تاثیر ابزارهای فرهنگی متاثر از غرب مانند ماهواره و اینترنت بر هویت فرهنگی ما کاملا متناقض است. بالاخره ماهواره و اینترنت ابزار اراسل پیام هستند و توسط همان هایی استفاده می شود که قصد دارند این فرهنگ لذت و مصرف را به جوانان ما تحمیل کنند خوب چگونه می توان مدعی شد ابزارهایی که غرب برای ارسال پیام فرهنگی خود (به زعم آقای روحانی مصرف و لذت)‌استفاده می کند بلاتاثیر باشد؟؟؟ این وسط مشخص نیست کدام سخن را باید باور کرد؟؟؟
مسعود
جناب روحاني با همين وزير ارشادو همين مشاوران و دستياران ,مي خواهد به جنگ فرهنگي دشمنان ايران واسلام برود؟؟!!!!!!
بسی خندیدم!
نبرد فرهنگی عظیم با این وزارت ارشاد و این تدابیر عظیم فرهنگی؟ مثل عدم تاثیر ماهوراه در جامعه ما!!! حتم هم پیروز میشیم....
محمد
Iran, Islamic Republic of
پر از تناقض!
شما که تا دیروز می گفتید مردم را نباید زوری بهشتی کرد، ماهواره بد نیست، فیسبوک خوب است و ... . وزیرتان هم از خوانندگی زنان حمایت کرده! حالا می گویید نبر عظیم فرهنگی!
من میدانم. این حرف ها را برای فریب بسیج، سپاه، امت حزب الله و پرت کردن حواس ها می زنید تا شبیخون فرهنگی را کامل کنید.
سپاه و بسیج باید هوشیار باشند و فریب حرف های بی عمل را نخورند.
United Kingdom
کم کم تأثیر همایش « ما نگرانیم» که در قم با حضور مردم، طلاب، نمایندگان مجلس و نمایندگان مراجع برگزار شد داره معلوم میشه. شاید حرفهای ایشون برای اینه که هم بار این فشار افکار عمومی را کم کنه و هم بفهمونه که بی جهت بعضی ها نگرانن. ولی عملکرد دولت و یکی به میخ و یکی به نعل زدنشون اعتماد آدم را سلب میکنه
اصغر
دعوای ما دعوای ایران وغرب نیست دعوای ما از جنس باور وعقیده به مبدا ومعاد است که آنان مخالف آنند دعوای ما دعوای ظالم ومظلوم است حالا این ظالم به ما ظلم کرده باشد یا نکرده باشد خاصیت دینداری وتوحید نفی ظالم است ما بطور فطری با استکبار وظلم وزورگویی مخالفیم ودشمن آن وباید تنفر خود را دائما تکرار کنیم الله واکبر لا اله اله الله یعنی چه یعنی اعلام برائت از هر چه ظلم وستم است آمریکا ذاتا ظالم است اگر برفرض هم اگر به مردم ایران کاری نداشت باز هم باید از او اعلام برائت کرد نمیشود بت را در جیب بگذاریم وسجده برخدا کنیم
وحید
Iran, Islamic Republic of
کلا جناب آقای روحانی هر کجا می روند مصلحت می دانند برای خوش آیند جمع سخنانی برانند ما که نباید جدی بگیریم
متن سخنرانی رو کسی دیگه تنظیم کنه اون سخنان در مورد ماهواره ....میشه!!!