يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

مصائب بانک‌ها برای وصول مطالبات معوق

چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 361379
مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به راه‌اندازی کارگروهی ۱۰ نفره در این بانک برای وصول ۶۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق، گفت: نسبت مطالبات معوق به منابع بانک ۱۸ درصد است.
به گزارش جهان، محمد ابراهیم مقدم در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه را تا سه برابر افزایش داد، اظهارداشت: با بروز این پدیده نیاز بنگاه‌ها به سرمایه در گردش به شدت افزایش یافت اما این نیاز تامین نشد و موجب کاهش حجم تولید در بسیاری از بنگاه‌ها شد.

وی افزود: از طرف دیگر بانک‌ها برای جلوگیری از توقف تولید، مجبور به تقسیط و امهال بدهی‌ها شدند و همین کار میزان مطالبات معوق نظام بانکی را افزایش داد.

مدیرعامل بانک تجارت با بیان اینکه بدهی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی از سرمایه ثابت (ماشین‌آلات و املاک) آنها بیشتر است، گفت: شرایط به گونه‌ای است که یک بنگاه تولید فولاد برای تامین شمش باید ۵ برابر ارزش بنگاه را بپردازد و وقتی امکان تولید نباشد، بانک مجبور به تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات است.

وی تصریح کرد: بدون اینکه به این مسائل توجه شود،‌ عده‌ای می‌گویند بانک‌ها تلاشی برای وصول مطالبات معوق خود ندارد و یا با بدهکاران بانکی مماشات می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر مماشات نکنیم باید در محاکم قضایی حکم مصادره اموال بنگاه‌های اقتصادی را اخذ کنیم و ‌هم‌اکنون چهار کارخانه به مصادره بانک درآمده که اداره آن برای بانک کار مشکلی است.

مقدم با اشاره به فروش املاکی که در وثیقه بانک قرار گرفته است، گفت: در صفحات متعدد روزنامه‌ها آگهی مزایده این املاک منتشر می‌شود اما تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد.

وی با اشاره به محدودیت‌های مالی بنگاه‌ها، افزود: در شرایط فعلی اگر بانک‌ها همه مطالبات معوق را دریافت کنند، دیگر منابعی برای تولید باقی نمی‌ماند.

مدیرعامل بانک تجارت میزان مطالبات معوق این بانک را ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در چند ماه اخیر ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوق را وصول کردیم و برای پیگیری این موضوع کارگروهی ۱۰ نفره در بانک تجارت تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: نسبت منابع به مطالبات معوق بانک تجارت ۱۸ درصد است که نسبت بالایی است.

مقدم درخصوص اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی برای وصول مطالبات معوق، اظهارداشت: کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شده و آنها با تمامی بانک‌ها در تماس هستند، یکی از اقدامات این کارگروه، ارجاع پرونده مشتریانی که پول بانک را در فعالیت‌های غیراقتصادی برده و قصد بازگرداندن ندارند، به قوه قضائیه است.

وی تاکید کرد: البته نوع برخورد با تولیدکنندگان متفاوت است و برای بازپرداخت اقساط و استمهال بدهی به آنها کمک خواهد شد.

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به راهکارهای وصول مطالبات معوق، گفت: بانک‌ها خواهان راه‌اندازی دادگاه‌های تخصصی برای بررسی پرونده‌های مطالبات معوق هستند و در صورت فعال شدن این نهاد، پیگیری پرونده‌ها تسهیل می‌شود.

مقدم با بیان اینکه نباید بانک‌ها را به راحتی محکوم کرد، افزود: همه پروژه‌های بزرگی که در طول این سال‌ها اجرا شده به وسیله بانک‌ها تامین مالی شده است و به طور طبیعی در هر بخشی افرادی هستند که برخلاف قانون اقداماتی انجام می‌دهند و نباید آن را به نام همه آن مجموعه ثبت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *