پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

دولت در قطع یارانه ها عجله نکند

شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 359496
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : در بحث حذف اسامی یارانه بگیرها، دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که هر گونه شتاب زدگی در این زمینه ممکن است ، آنها را از مسیر عادلانه و کارشاناسانه دور کند.
به گزارش جهان، ارسلان فتحی پور در گفت و گو با ایران خبر درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت : شناسایی منافذی که باعث می شود برخی بدون استحقاق به یارانه های کلان دست یابند ، می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی دولت را حل کند .

* دونرخی بودن ارز به نفع ثروتمندان است

وی یکی از منافذی را که سود کلان نصیب ثروتمندان می کند ارز دونرخی دانست و گفت : با دو نرخی بودن ارز ، دولت به گروههایی که بالاتر از سطح متوسط جامعه قرار دارند ، یارانه های کلان می دهد .

* واردات پورشه با ارز بانک مرکزی یعنی یک ثروتمند به اندازه ۲۵۰ سال مردم عادی یارانه بگیرد

نماینده مردم کلیبر و خدا آفرین با بیان مثالی در زمینه آسیبهای دو نرخی بودن ارز گفت : به عنوان مثال وقتی کسی پورشه ۲۰۰ هزار دلاری را با نرخ ارز بانک مرکزی وارد کند ، به فرض اینکه قیمت ارز بانک مرکزی را ۲۶۰۰ و قیمت ارز در بازار ۳۳۰۰ تومان باشد ، این فرد برای پورشه خود به راحتی ۱۴۰ میلیون تومان یارانه دریافت کرده است و این یعنی قیمت یارانه ای معادل ۲۶۰ سال کسی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می کند .

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : یکی دیگر از راههایی که می تواند به عادلانه شدن توزیع یارانه ها کمک کند ، برقراری توازن میان پرداخت قیمت بنزین با توانایی مالی افراد می باشد .

وی در توضیح این مطلب افزود : اکنون دولت برای هر لیتر بنزین حدود ۱۷۰۰ تومان یارانه می دهد ، هر چند همین بنزین ۱۰۰۰ تومانی نیز به بسیاری از طبقات جامعه فشار اقتصادی وارد می کند ، ولی دلیلی ندارد که کسی که ماشین چند صد میلیونی سوار می شود ، باز هم از یارانه بنزین استفاده کند ، نباید قیمت بنزین برای یک پورشه سوار و پراید سوار برابر باشد .

فتحی پور با بیان اینکه می توان کارت سوخت ماشینها را بر اساس ارزش نسبی آنها تعریف کرد گفت: پیشنهاد می کنم برنامه ای در دستور کار دولت باشد که به عنوان مثال ماشین های زیر ۳۰ میلیون یک نرخ بزین پرداخت کنند ، ۳۰ تا ۵۰ ملیون ، ۵۰ تا ۱۰۰ و ۱۰۰ به بالا ، هر کدام در کارت سوخت خود ، قیمت متفاوتی برای پرداخت بنزین داشته باشند تا به این ترتیب ، ارائه یارانه در مسیر عادلانه تر شدن پیش برود.

وی در ادامه تاکید کرد : اگر منافذ یارانه ای کلان ثروتمنمدان را ببندیم و سیستم مالیاتی کشور نیز درست باشد ، دیگر نیازی به چانه زدن برای این ۴۵ هزار تومانها نیست .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *