يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۲
۴

امنیت ملی عربستان در مسیر بحرانی‌تر شدن

چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب: 359108
زمستان سال قبل پادشاه عربستان طی فرمانی اعلام کرد که شهروندان سعودی که در جنگ‌های خارج از کشور شرکت کنند با مجازات زندان از سه تا بیست سال رو‌به‌رو خواهند شد.
امنیت ملی عربستان در مسیر بحرانی‌تر شدن
گروه بین الملل جهان‌نیوز: تاکنون رقابت‌های پنهان شاهزادگان سعودی برای رسیدن به قدرت و القاعده بخش اصلی بحران امنیت ملی در عربستان محسوب می‌شد. با این حال اکنون به نظر می‌رسد که عناصر وابسته به برخی گروه‌های تروریستی مخالف آل‌سعود عربستان و فعال در سوریه اینک حوزه امنیت ملی عربستان را تحت تاثیر جدی قرار داده اند.

به گزارش جهان‌نیوز، در همین حال وزارت کشور عربستان اعلام کرد که ۶۲ تروریست مرتبط با هسته‌های القاعده در داخل کشور این بازداشت شده‌اند.

بر پایه گزارش العربیه، این افراد در پی قاچاق زنان به خارج از عربستان از راه مرزهای جنوبی و برنامه ریزی برای عملیات علیه سازمان‌های دولتی و همچنین ترور مسئولان امنیتی و دولتی سعودی بوده اند.

منصور الترکی سخنگوی امنیتی وزارت کشور سعودی در کنفرانسی خبری گفت که سه تن از بازداشت شدگان از خارجیان مقیم در کشور و از اتباع فلسطین، یمن و پاکستان هستند و دیگر بازداشت شدگان سعودی هستند. ۳۵ تن از دستگیر شدگان از افرادی هستند که پیش‌تر نیز در رابطه مسائل امنیتی، بازداشت شده بودند.

وی افزود: «۴۴ نفر نیز متواری هستند که اطلاعات شخصی آن‌ها برای پیگردشان، در اختیار پلیس بین الملل قرار خواهد گرفت.»

الترکی افزود: «یک کارگاه برای ساخت قرص‌های الکتریکی پیشرفته که در انفجار، ایجاد پارازیت، شنود و تعقیب تلفن‌های همراه به کار می‌روند، کشف شده است؛ به علاوه تجهیزاتی برای جعل اسناد ضبط شده است. هسته تهیه منابع مالی برای این سازمان نیز کشف شده که اعضایش اقدام به جمع آوری پول از راه شبکه اینترنت و فراهم کردن اموال از منابع دیگر می‌کنند. بیش از ۹۰۰هزار ریال سعودی که در اختیار این شبکه قرار دارد کشف شد که بخشی از این پول، به دلار بود.»

الترکی خاطرنشان کرد که بخش اعظم این پول در یکی از ساختمان‌های مسکونی مخفی شده بود، اما برپایه اعتراف‌ها، اعضای این تشکیلات قصد به دست آوردن اسلحه از راه قاچاق پیش از انجام عملیات پیش روی خود داشتند.

با این وجود زمستان سال قبل پادشاه عربستان طی فرمانی اعلام کرد که شهروندان سعودی که در جنگ‌های خارج از کشور شرکت کنند با مجازات زندان از سه تا بیست سال رو‌به‌رو خواهند شد.
تحلیلگران امنیتی ان مقطع این اقدام پادشاه عربستان را نشانه ترس از بازگست عناصر تروریست و جهادی عربستانی از سوریه عنوان کردند.

با این وجود رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی با اشاره به دستگیری گروه وابسته به القاعده در عربستان اعلام کرده افراد دستگیر شده با سازمان تروریستی "داعش" ارتباط مستقیم دارند.

این در حالیست که عربستان سعودی چندی قبل دو گروه داعش و النصره از گروه های فعال در عملیات های تروریستی سوریه را در لیست گروه های تروریست قرار داد.

به اعتقاد تحلیلگران امنیتی به نظر میرسد تدابیر امنیتی عربستان درباره گروه های جهادی در سوریه چندان موفق نخواهد بود، زیرا اولا اطلاع دقیقی از تعداد عربستانی های حاضر در سوریه وجود ندارد و دوم اینکه این گروه ها به علت سه سال فعالیت تروریستی در سوریه به شرایط خاصی از توانمندی برای اقدامات تروریستی رسیده اند که مهار انها بسیار مشکل می باشد.

نکته دیگری که تحلیلگران امنیتی برآن تاکید دارند این است که قرار گرفتن النصره و داعش در لیست گروه های تروریستی انگیزه این گروه ها را برای ضربه زدن به آل سعود دو چندان کرده است.

از سوی دیگر برکناری بندر بن سلطان از دستگاه اطلاعاتی عربستان نیز در این فرآیند بی تاثیر نبوده و نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی اکبر
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
انشاالله به امید نابودی کامل
Iran, Islamic Republic of
کارخدا شکر خدا
ان شالله روز موعود نزدیکه!!