پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۹
۲۷
درباره تعریف‌های متناقض آقای هاشمی از اعتدال؛

هم‌ امام(ره) مصداق اعتدال است‌ و هم‌مذاکره‌ با آمریکا!

دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 358559
سوالی که این روزها از آقای هاشمی و حامیان او، باید پرسید این است که با کدام منطق کوتاه آمدن در برابر غرب را اعتدال معرفی می‌کنند و به همین واسطه بر تمامی دولت‌های گذشته در ابتدا و در ثانی به امام و رهبری، برچسب ضداعتدال می‌زنند؟
هم‌ امام(ره) مصداق اعتدال است‌ و هم‌مذاکره‌ با آمریکا!
سرویس سیاسی جهان‌نیوز- عبدالکریم دلدار: این روزها هر کس که از تاریخ چیزی نداند و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سال‌های ۱۳۴۰ تا ۸۰ را نشناسد، با دیدن اظهارات این روزهای آقای هاشمی احساس می کند که رئیس دولت سازندگی هیچ سابقه ای از انقلابی گری در آن سال ها ندارد. البته سایت آقای هاشمی‌رفسنجانی هم به تبعیت از ایشان در این راه قدم برداشته و گویا عجله بیشتری در فاصله گرفتن از ارزش‌های انقلابی دارد.

برای توضیح بهانه نوشتن این یادداشت، باید رجوع کنیم به ابتدای دولت یازدهم و آنجایی که به ظاهر، شعار «اعتدال» حجت الاسلام حسن روحانی، پیروز رقابت میلیمتری انتخابات شده بود. بلافاصله بعد از پیروزی دولتی که نام تدبیر و امید را بر خود نهاده بود، کلیدواژه اعتدال بیش از پیش شنیده شد، تا پس از «توسعه»، «آزادی» و «عدالت» این بار نوبت به اعتدال برسد تا چماقی باشد در دست وابستگان به دولت‌ها برای کوبیدن بر سر منتقدان...

در این میان، بازار ارائه تعریف از واژه «اعتدال» داغ شد و متفکران و سیاسیون بسیاری سعی کردند، برخلاف این‌که بازشناسی هر گفتمان سیاسی باید دارای ویژگی فرازمانی و فرامکانی باشد؛ متناسب با شرایط زمانی و منافع خود به ارائه تعریف دلخواهی از این گفتمان جدید پرداخته و به قول معروف زودتر از بقیه بر روی موج اعتدال سوار شوند.

نکته قابل تأمل دیگری که در این میان دیده شد، این بود که مدعیان اعتدال و اعتدال‌گرایی، در عمل طوری رفتار و موضع گیری کردند که گویا در تمامی سال‌های پس از انقلاب افراط و تفریط حاکم بوده و آنها قرار است اعتدال را در تمامی شئون مرتبط با دولت روحانی جایگزین آن کنند! البته قابل پیش بینی بود که بزرگ‌ترین اتفاقی که در این دولت رخ داده نیز به سرعت شاه ماهی اعتدال گرایی شود؛ به گونه‌ای که توافق هسته ای با ۱+۵ نماد اعتدال محض شود و بالتبع هر کس کوچکترین نقدی بر آن داشت افراطی قلمداد شد!


وقتی امام نشانه اعتدال بود و ...!

«توافق‌نامه ژنو» -آنچنان که اشاره شد- یکی از آوردگاه‌های اصلی چالش در چند ماه اخیر بوده به گونه‌ای که هر حرکت منتقدانه مردم و یا مسئولان دیگر علیه توافق ژنو که در هر سطحی انجام می‎شد، با واکنش سخت دولتی‌ها (اعم از مقامات دولت، وابستگان و رسانه های حامی) همراه می‌شد. آقای هاشمی رفسنجانی که بسیاری او را پدر معنوی این دولت می‌دانند نیز یکی از کسانی بود که علاوه بر حمایت رسمی و علنی از رفتار دولت در مذاکره با آمریکا، توافق با ۱+۵ و امتیاز دادن به غربی‌ها؛ از همان ابتدای روی کار آمدن دولت روحانی، برای تبیین واژه «اعتدال» پای در میدان گذاشته بود.

در طرف مقابل، منتقدان رفتار ساختارشکنانه دولت در مذاکره مستقیم با آمریکا، بر این باورند که دلواپسی آنها درباره نتایج توافق هسته‌ای، نه تنها بر ضد دولت و تیم مذاکره کننده نیست، بلکه می‌تواند باعث تامین نظرات جمهوری اسلامی در مذاکرات نیز بشود؛ چرا که بازخورد غرب از این رفتار منتقدانه این است که افکار عمومی ایرانیان نسبت به مسئله مذاکرات هسته‌ای حساس هستند.

اما سوالی که این روزها از آقای هاشمی و حامیان او باید پرسید این است که با کدام منطق کوتاه آمدن در برابر غرب را اعتدال معرفی می‌کنند و به همین واسطه بر تمامی دولت‌های گذشته در ابتدا و در ثانی به امام و رهبری، برچسب ضداعتدال می‌زنند؟

در همین رابطه توجه آقای هاشمی را که این روزها علاوه بر خاطره‌گویی، گوی تناقض‌گویی را نیز از سایرین ربوده به سخنرانی خود در تاریخ اسفند ماه ۹۲ جلب می‌کنم، آنجا که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امام خمینی(ره) را مظهر اعتدال دانسته و گفته است: «امام از همان روزهای آغازین مبارزه علیه طاغوت، همواره از گروه‌های افراطی و تندرو دوری کردند و پافشاری و تأکید ایشان بر نقش مردم در تصمیم‌گیری‌ها بود که با اتکا به همین سرمایه عظیم پیروزی انقلاب اسلامی با کمترین هزینه را به همراه داشت.»

تناقض بزرگی که در سخنان رئیس مجمع، به راحتی قابل تشخیص است این است که اگر با تعریف آقای هاشمی از اعتدال ، شخصیتی چون امام خمینی (ره) که پرچمدار مبارزه با آمریکا و نفی استکبار بود، نماد اعتدال معرفی می‌شود؛ چگونه است که سایر کسانی که دغدغه آنها در بحث هسته‌ای نشأت گرفته از منش امام (ره) است، افراطی تلقی می‌شوند؟

البته می شود این سوال را اینگونه نیز مطرح کرد که اگر مذاکره با آمریکا که در نگاه آقای هاشمی نماد اعتدال است، پس چرا رفتار امام خمینی (ره) که از قضا او هم در نگاه آقای هاشمی نماد اعتدال است، هیچ بویی از اعتدال نوع اول نبرده و رهبر کبیر انقلاب در پاسخ به آنانی که می خواستند پس از رفتارهای ضدایرانی آمریکایی ها دوباره دست به سوی شیطان بزرگ بردارند این سخن تاریخی را گفته است: با امریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد، مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد... (صحیفه امام / ج ۱۹ / ص ۹۵)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م غ
Iran, Islamic Republic of
شما چرا از آقای هاشمی نفرت دارید
Iran, Islamic Republic of
چون رفتار ایشان، رفتار زمان انقلاب نیست.
چون رفتارها فعلی ایشان مورد حمایت ضدانقلاب است
چون امید bbc و voa و هزار کوفت و زهرمار دیگه به آقای هاشمی است!
ما از تمام کسانی که از ارمان های امام وانقلاب دور شده اند ودل در گرو دوستی با دشمنان قسم خورده اسلام وانقلاب دارند نفرت داریم.ما از تمام کسانی که ایران را ملک شخصی خود وفرزندان ناخلف خود میدانند نفرت داریم . ما از تمام کسانی که به واسطه انقلاب ومردم به نام ونوایی رسیده اند اما مردم را ولی نعمت خود نمی دانند واز بالا به مردم رنج کشیده نگاه می کنند نفرت داریم .ما........
ناشناس
چرا تو نفرت نداری
چون اشرافی و خودخواه
از مشهدم !
کسی نفرت نداره عزیز فقط میگیم بصیرت،بصیرت!!!!!!!!!!!
یک زمانی به قولی ایشون استوانه نظام بودن!!!!!!!!!!!!!!
چون....راستش رو بگو ناقلا واقعا نمی دونی یا می خوای صدای منو دربیاری؟؟؟
مـرتـضـی
الان دیگه کم کم نوبت به خود میخ زدن رسیده ، تا الان یکی به نعل میزد یکی به میخ!!
مگر امام نگفت : رهبر ما آن نوجوان سیزده ساله ای است که به خود نارجک بست و زیر تانک رفت ؟ آیا شهید حسین فهمیده یک افراطی است ؟ چرا یکبار صاف و پوست کنده مصادیق افراط و اعندال رو نعیین نمی کنین ؟ چرا از شفاف سازی واهمه دارین ؟ آقای رییس جمهور مرتب به دیدن خانواده های شهدا می روند . . این خیلی خوب است ولی بهتر از آن وفاداری به راه شهدا ست . . . کمی در وصیت نامه شهدا تامل شود تا مصادیق افراط و اعتدال به روشنی روز مشخص شود .
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی خاطره ای از اعتدال نداشتند؟
علی اصغر
طوری از مام حرف میزنه و سیره امام را بازگو میکنه انگار امام تنها ی تنها بوده و فقط ایشون کنارشون بوده ....
United States
یعنی دولت اعتدال نداره
خاطره یا حدیثی در مورد اعتدال!!!!!
علی اصغر
رفسنحانی بحرمانی میگه امام از همان روزهای اول مبارزه با طاغوت از گروه های تندرو و افراطی دوری میکردندخب عمو جان جواب بده چراشما شده بودیدهمه کاره سازمان ... چرا [تلاش کردی] تا از امام به نفع این سازمان تاییدیه بگیری ولی امام به حرفت نکرد چرا با محمود د مدیر مسئول روزنامه ا رفتید نجف یک زانوی امام را جنابعالی و زانوی دیگر را اون یکی گفتید و زار زاز گریه کردید تا امام این سازمان را تآیید کند چرا پس از اعلام مارکسیست شدن مجاهدین در سال 44 در سال 45 250000 تومان به آنها کمک کردید هرکس حرف از اعتدال میزنه به شما نمیاد که حتی تا هزار کیلومتری اش بری آقای بحرمانی.
United States
هاشمی ایندفه رو دیگه مچکر نیستیم
قربون زبونت علی اصغر جون واقعا گل گفتی .
حاج اقا خاطره موچکریم!
خدایا توهدایتش کن اگرقابل هدایته...
وگرنه اقای هاشمی تودیگه جایگاهی دربین ملت نداری.چون ملتی که خون داده باکسی عقد اخوت نبسته...چون مارهرو امام ره ورهبریم.
به نظرم صدام از ملک عبدالله بهتر بود؟!
اکبر
حاج اقا خاطره!!!!!!!
یک خاطره بگید بی زحمت دلمان واسه خاطراتتان تنگ شده!!!!!!!!!!!!!!!!
فقط راست باشه!!
ایرانی
جناب هاشمی لطفا سرت به داخل زندگی خودت باشد که ببینی چه خبره!!!!!
United States
خدایا عاقبت بخیری
بیخبال
«وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ »﴿بقره،١٢٠﴾

«یهود و نصارى هرگز از تو راضى نمی ‏شوند تا آنكه از آیینشان پیروى كنى . بگو : مسلماً هدایت خدا فقط هدایت(واقعى) است . و اگر پس از دانشى كه (چون قرآن) برایت آمده از خواسته‏ هاى نابجاى آنان پیروى كنى ، از سوى خدا هیچ یاورى براى تو نخواهد بود»
سید پیمان
میترسم همین را هم فردا حاشا کنی و بگوئی نه من چنین نگفتم ..

اگر آقا روح الله رحمت الله مصداق اعتدال است بفرض محال البته .جناب شیخ اکبر رفسنجانی شما نه مصداق بلکه اصل [...]
ع.ا
اقای هاشمی پدر مخفی اصلاحات و پدر معنوی دولت یازدهم دو چهره بودن تاکی . چرا شما با هرکس که امام به شدت مخالف بودمیخواهید از سر دوستی در بیایید با امریکا با آل سعود که امام آنها را از صدام بدتر میدانست شما رابطه خانوادگی دارید ودر بسیاری موارد که خود در گذشته اعتراف کردید گمان میکنید از امام بهتر مسائل را درک میکنید ومردم شما را از امام بیشتر قبول دارند ؟در حالی که تمام اعتبار شما به خاطر امام و همراهی با انقلاب است ولاغیرو مرم امام و خط اما و ولایت را به خوبی لمس کردند و با خاطرات واتفاقات جزئی مسیر را گم نمیکنند..
يوسف 2
از نظر ايشان اعتدال يعني نوكري ووادادگي دربرابرامريكا وغرب . همانطور كه دموكراسي از ديد غرب يعني چپاول وكشتار و برده داري ملتها. ايشان از فرهنگ غرب آموخته كه حرف خوب وفريبنده كه باعث رضايت مردم شود بزند ولي در عمل ضد آنرا اجرا كند.مانند دموكراسي كه غربيها مكررا نشتخوار ميكنند.اينها ميگويند مقام معظم رهبري و ولايت فقيه اما كدام رهبري وولايت فقيه در عمل از چه كسي پيروي ميكنند
من آقا زاده نیستم
Iran, Islamic Republic of
حاج آقا
بهتر نبود برا احمدی نژاد هم مث صدام قطعنامه(زهرنامه) 598 ی چیزی جور میکردید؟