يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱۱
۱۶

پاسخی به ایراد یک تهمت تاریخی ـ عقیدتی به ایرانیان توسط یک مسؤول روحانی

چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 358467
آقای یونسی آنچه را که عبادت می داند، خالی از عرفان و وجوه اشراقی می پندارد، که این خبطی بس حیرت انگیز از سوی یک روحانی آن هم در چنین جایگاه مسؤولیت کشوری است.
پاسخی به ایراد یک تهمت تاریخی ـ عقیدتی به ایرانیان توسط یک مسؤول روحانی
سرویس سیاسی جهان نيوز- آقای علی یونسی مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت ها در اظهارات اخیر خود در جمع یهودیان شیراز گفته است: «فرهنگ ایران عرفان‌طلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب می‌کند تا ظواهر مناسک را اما می‌بینیم که گاه سینه‌زنی را تا پاسی از شب انجام می‌دهد اما زمان اندکی برای نماز اختصاص می‌دهد. البته من در این مقام نیستم که مناسک را رد کنم؛ من روحانی هستم و مناسک‌گرا، اما روح ایرانیان اینگونه است.»

آقای یونسی آنچه را که عبادت می داند، خالی از عرفان و وجوه اشراقی می پندارد، که این خبطی بس حیرت انگیز از سوی یک روحانی آن هم در چنین جایگاه مسؤولیت کشوری است. برای مثال نماز که بارزترین نمونه عبادت در اسلام است، خالی از حیث عرفانی و باطنی است؟

جناب یونسی دانسته یا ندانسته، میان عبادت و عرفان و عزاداری و عبادت تفکیکی ناعادلانه و غلط نهاده است. در معنایی گسترده تر، اموری مانند تعقل در صفات خدا، مرگ، خلقت، فطرت انسان و... نوعی «تعبد» تلقی می شوند. فراتر از اینها، حتی خود تعقل در نگاه اسلامی نوعی تعبد تلقی می شود. مرحوم علامه جعفری به خوبی نشان داده است که در اسلام «هر آن چه که تعقلی است، تعبدی و هر آن چه تعبدی است، تعقلی است.»

علاوه بر اینها با رجوعی به تاریخ ایران باستان و مشاهده مناسکی بسیار دشوار و طاقت فرسایی مانند روشن نگه داشتن آتش در آتشگاه ها توسط موبدان زرتشتی یا آیین میترائیسم و رسم آنها در مراسم هوم خواری به خوبی حاکی از مناسک گرا بودن ایرانیان است. کسی که به سلک میترایی در می آمد، باید چهل امتحان دشوار را می گذارنده است. مانویت نیز به شدت قائل به آداب و مناسک و ریاضت های مثال زدنی بوده است.

محض نمونه، به عقیده زرتشتیان، مهم‌ترین فایده و حکمتِ به جای آوردن نماز، نه برای بخشودگی گناهان، بلکه یاد «اهورامزدا» و عمل به دستورات دینی مانند راستی، سازندگی، کار و کوشش و سرانجام نیل به اندیشه، گفتار و کردار نیک است؛ زیرا زرتشتی بودن به کردار است، نه به گفتار. نماز زرتشتی در تعداد دفعات همانند نماز ما مسلمانان است. به نحوی که در آیینه آیین مزدیسنی این نماز در شبانه روز پنج وقت است.

افزون بر این، تفاوت عمیق، بارز و ماهوی میان مناسک گرا بودن و ظاهرگرا بودن وجود دارد. خانقاه ها و رسوم و آیین آنها پر از مناسک، آداب تشرف و... است اما این هرگز به معنای ظاهرگرا بودن نیست. جناب یونسی گویی نه تنها منطق و فلسفه را خوب نخوانده است، بلکه در معنای تحت اللفظی واژگانی که به کار می برد نیز درمانده است.

جناب یونسی بهتر است به مقصود اصلی خویش که همانا شریعت زدایی از دین، عرفی کردن آن است اعتراف کند. طرد مناسک، به معنای طرد تکلیف گرایی در دین و منزوی کردن فقه و تفقه است. معادل روزمره و بازاری این ایده ایشان، همین عبارت معروف است که می گوید: «دل باید پاک باشد.» این مسؤولیت زدایی که به وفور در عرفان های نوپدید مانند افکار اشو دیده می شود، دین راحت طلبی و «عافیت اندیشی» به جای «عاقبت اندیشی» مورد نظر اسلام است.

بهتر است برخی مسؤولان با پرهیز از استریوتایپ کردن و نسبت دادن صفات و ویژگی های غلط به ایرانیان، چاره ای برای انتساب فکری یا هم افزابودن پاره ای فعالیت های اصلاح طلبان با منویات صهیونیستی بیندیشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا حکم صادر نمی شود؟
ایا به خاطر اینکه آقای یونسی معمم است یا نظر بعضی ها تغییر کرده است یابعضی ها فقط مظلوم کشی رابلدند
امان از سال 88
...
Iran, Islamic Republic of
دادا... این حرفا جای تعجب ندارهاانقد سخت نگیر.تا چند سال دیگه ازین حرفا زیاد میشنوی.
Iran, Islamic Republic of
یونسی پروندش معلومه
سعيد
Iran, Islamic Republic of
سلام
مگر دادگاه روحانيت وجود نداره كه نظرات ديني كه خلاف اسلام هست را در مورد ايشان بررسي نمايد.
خواهشا به تكليف خود عمل نمايند.
فریدون
Iran, Islamic Republic of
اگر غیرت و مردانگی در دولت تدبیر و امید وجود داشته باشد ، دکتر روحانی بلا فاصله باید یونسی را از دستیاری خود خلع و در ضمن نسبت به گستاخی اش دستور مجازاتش را صادر نماید

در غیر اینصورت مردم در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری به روحانی رای نخواهند داد
Iran, Islamic Republic of
یک روحانی که تا دیروز خود از مظلومیت امام علی (ع ) و فرزندانش برای مردم تبلیغ می کرد ، حالا با گستاخی فراوان ، عزادرای شیعیان را به تمسخر گرفته و شیعه را زیر سئوال می برد
تو لایق هیچ پست و مقام در ایران را نداری نفرین بر تو که با در لباس روحانیت ، روشنفکری غربی داری
Iran, Islamic Republic of
خدایا عاقبتشونو به خیر کن
انتقاد کردید ولی همراه با کینه توزی و تخریب و این در شان شما نیست متاسفانه
Iran, Islamic Republic of
بگید یونسی دیگه
ممد
United Kingdom
ایمان وعمل صالح
بقیش قرانی نیست
نماز هم ایمانه هم عمل صالح
اما عمل صالح باید عمل صالحات بشه
سرور
خودت فهمیدی چی گفتی؟ ...
فرمان مهم و تاریخی هشت ماده‌اي درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی رهبر معظم انقلاب در زمان دولت خاتمی صادر گردید (10/2/1380) و همه میدانیم که قرار شد وزارت اطلاعات تحت فرمان علی یونسی این مهم را به سرانجام برساند ولی امروز شاهد هستیم که حجم پرونده بابک زنجانی سه برابر حجم پرونده مه آفرید امیر خسروی است احتمالا حجم پرونده مه آفرید هم چند برابر حجم پرونده شهرام جزایری است و....

در همان سالها یکی از معاونین ... در گزارشی 80 صفحه ای به کالبد شکافی یک شبکه مخفی یهود در ... پرداخته بود اما دیدیم که .... با پشتوانه سابقه ریاست برسازمان ... و ده ها امکان دیگرش چگونه آن صدا را خفه کرد.
یونسی (که بعدا درکارنامه اش فتنه 88 را دارد ) امروز در کنیسه یهودیان با صدای بلند صحبت از اصالت موعود یهود یعنی "حکومت بنی اسرائیل " میکند ودر مقابل دو تئوری بزرگ سلطنت طلبها و ماسونها یعنی "شیر و خورشید" و "کورش کبیر" زانو می زند و عاجزانه با صهیونیسم جهانی بیعت میکند!؟
آقای یونسی که در کنیسه شیراز " آخوند" و "خاخام" را دوعامل مانع پیوند معرفی می کند . منظورش از آخوند نه خودش است ونه خاتمی ونه ... بلکه آخوند ضد صهیونیستی را میگوید که در راسش خمینی کبیر بود . این منطق یونسی دقیقا همان منطق عمروعاص است نسبت به امیرالمومنین (که علی ومعاویه را با هم برابر کرد و هردو را مانع وحدت جامعه آنروز معرفی کرد)که با آن ابوموسی اشعری را فریب داد تا بر بالای منبر برود و کودتای تاریخی خود را به انجام رساند.
امروزعلی را می شناسیم معاویه را هم خوب می شناسیم عمر وعاص و عمروعاص ها را هم تا حدی شناخته ایم ولی خدا به دادمان برسد از عرض اندام ابوموسی اشعری ها !
نیلوفر
ربط کوروش کبیر به ماسونها چیه؟
جوابش یک کلام است:"یهود"
سرهنگ
Finland
دستیارویژه رئیس جمهور جناب یونسی اولا شناسنامه خودش را نشون بده بعدحرف بزنند .ثانیا ازطرف حزبش حرف بزند ثالثا ازطرف ایرانیان درباره عرفان طلبی یا مناسکگرایی حرف نزنند