پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۰
۱

کفاشيان:استقلالي‌هاوعليپوردرمکه‌توبه‌کردند!

شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب: 357107
رييس فدراسيون فوتبال مي گويد کروش گفته بود رحمتي بايد از ملت ايران عذرخواهي کند.
به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاين، گفت و گوي رک و بي پرده با علي کفاشيان. اين شايد بهترين عنوان براي مصاحبه با رئيس فدراسيون فوتبال باشد. موضوع سفر عليپور به عربستان همراه با استقلالي ها، اينقدر موضوع حساسي بود که با رئيس فدراسيون فوتبال در اين باره «کل کل» کنيم. او سعي کرد دوباره با شوخي و جملات طنزآميز پاسخ سوال ها را بدهد. به همين دليل، قضاوت با افکار عمومي است. کفاشيان همچنين سعي کرد خيلي شفاف درباره ماجراي خداحافظي رحمتي حرف بزند.



آقاي کفاشيان وزير ورزش هفته گذشته مصاحبه اي کرد و به شما کنايه زد. گفته بوديد بازيکنان پول زيادي نمي گيرند ولي ايشان از شما انتقاد کردند و گفتند همه اشتباه مي کنند و شما راست مي گوئيد؟

منظور وزير ورزش که من نبودم، منظور ايشان فوتبال بود. ببين من هم به عنوان رئيس فدراسيون وظيفه دارم که از فوتبال دفاع کنم.

ولي شما اين حرف را زديد و وزير هم دقيقا عليه شما موضع گرفته بود.

ببينيد ما که زير مجموعه وزارت ورزش هستيم و اگر درخواستي باشد، سعي مي کنيم اجرا کنيم. ببيند وزارت ورزش مي گويد شفاف سازي کنيد، ما اين کار را کرديم. گفتند مبالغ بالاست ما هم اتفاقا به بعضي مديرها تذکر خواهيم داد. نظر من کمي اشتباه به مردم منتقل شده بود. من اتفاقا نمي گويم فوتباليست ها کم پول مي گيرند ولي گفتم تعداد کمي از فوتباليست ها هستند که پول زيادي دريافت مي کنند. وگرنه دريافتي بقيه معمولي و عادلي است.

يعني مثلا محمد مهدي نظري مهاجم ۲۴ ساله استقلال که قراردادي ۷۰۰ ميليوني بسته و اصلا براي استقلال بازي نکرده، معمولي و عادي پول مي گيرد درست است؟ از اين موردها زياد است. الان متوسط هاي ليگ برتر قراردادهاي ۶۰۰، ۷۰۰ ميليون توماني امضا مي کنند.

اصلا ممکن نيست بازيکني متوسط اين قرارداد را ببندد.

وزارت ورزش سند داد و در اسناد قراردادها مشخص است.

خب بازار خريد بازيکن در فوتبال ايران رقابتي است. باشگاهها مي خواهند در ابتداي فصل تيم شان را خوب ببندند به همين دليل قيمت بازيکنان بالا مي رود. ولي اين قضاوت درست نيست که در پايان فصل درباره قرارداد بازيکنان قضاوت کنيم. شما بايد شرايط اول فصل بازيکن را ببيني، نه الان را. چون به هر دليلي نشده خوب بازي کند، نبايد بگويي چرا اول فصل با او اينقدر بسته اند؟

مديران هم نقش در اين افزايش قيمت دارند.

بله، بعضي از مديران ما جوگير مي شوند و گول مي خورند. در واقع جو رسانه ها آنها را تحت تاثير قرار مي دهد. به همين دليل به يک بازيکن بيشتر از حد معمول پول مي دهند. ولي اين موردها کم و نادر است و معمولا پيشنهاد باشگاهها به بازيکنان تفاوت زيادي ندارد.

مي خواهيم يک بحث جدي با شما بکنيم. الان آقاي عليپور دقيقا در سازمان ليگ چه پستي دارند؟

خب منشور اخلاقي را کامل برداشته ايم و احتمالا ايشان به زودي دبير کميته اخلاق مي شوند.

چرا بايد دبير کميته اخلاق فدراسيون فوتبال که در واقع پست مهمي براي رسيدگي به تخلف هاي فوتبال دارد، همراه با يک باشگاه به خارج از ايران سفر کند؟

آخر ايشان غير از اينکه در چنين پستي فعاليت مي کند و در فدراسيون هست، به مسايل شرعي هم آشنايي دارد. شما خودت مکه رفته اي؟ اگر رفته بودي اين چيزها را مي دانستي. شما در مکه اگر دو عمل اشتباه انجام بدهي، خيلي بد است. بايد يک نفر باشد و راهنمائيت کن.

يعني در ايران فقط آقاي عليپور مسايل شرعي را مي دانند. آقاي مالک که قبلا معاون فرهنگي باشگاه استقلال بود، اين مسايل را نمي داند؟ ايشان در سفر عربستان بودند.

بالاخره آقاي عليپور با آقاي فتح الله زاده آشناست!

آقاي عليپور دو ماه قبل گفته بودند حرف هايي مي زنند که قلعه نويي را سيل ببرد. آن سيل چه شد؟

بگذاريد آنها آشتي کنند. چرا بايد دعوا داشته باشند؟

بحث دعوا نيست. درباره قانون حرف مي زنيم. وقتي قانون اجرا شود، اين اتفاقات طبيعي است. ولي وقتي آشتي مي کنند و با هم مکه مي روند، قانون اجرا مي شود؟

واقعا مگر عيبي دارد؟ اصلا ما آقاي عليپور را فرستاديم مکه توبه کند! آنجا هم که وقتي توبه کني خدا مي پذيرد. بايد همه دوست شوند. شما مکه نرفتي، اين چيزها را بلد نيستي. قبل از اينکه مکه بروي بايد ازهمه طلب حلاليت کني. بايد با هم رفيق شوي و کينه ها را کنار بگذاري. شما نرفتي نمي داني.

اين بحث ها ارتباطي به هم ندارد. آقاي عليپور مي تواند خودش به مکه برود و از همه حلاليت بطلبد. چرا بايد به عنوان مسئول فدراسيون همراه با استقلال به مکه برود؟ فردا مردم و باشگاههاي ديگر مي توانند به راي ها و نظرات ايشان و کميته اخلاق، اعتماد کنند؟

بله ولي ببيند ايشان فقط همراه تيم رفته که کمک کند.

اگر کلا هدف شان اين است، چرا از فدراسيون فوتبال جدا نمي شوند؟

ببيند هرکس که به مکه رفت توبه کرد و برگشت. هم استقلالي ها توبه کردند و هم آقاي عليپور.(خنده) الان اين دوستان پاک پاک هستند و مهر پاکي روي پيشاني شان خورده. در واقع صفر کيلومتر هستند!(خنده)

در کجاي دنيا يک مسئول فدراسيون که پست به اين مهمي دارد همراه با يک تيم به سفر مي رود؟ اصلا غير ممکن است.

ما همه خودي هستيم و مشکلي وجود ندارد. ايشان هم هيچ قصد و هدفي از سفر نداشته و تنها خواسته که در کنار استقلالي ها باشد و به آنها کمک کند.

درباره ماجراي مهدي رحمتي هم حرف بزنيم. او بعد از بازي الريان مصاحبه کرده و گفته مسئولان فدراسيون باعث شدند که از تيم ملي دور بيفتد. از شما هم اسم آورده است. ماجرا کلا چيست؟ شفاف توضيح مي دهيد؟

ببيند ما مهدي رحمتي را دوست داريم ولي من که نمي توانم در مسئله بازيکن در کادر فني دخالت کنم. رحمتي آمد پيش من و گفتم پا در مياني کنم. در واقع دخالت کردم. همانطور که همه مي دانند، قبل از تمام اين داستان ها مهدي رحمتي خودش گفت که از تيم ملي خداحافظي مي کنم. کروش هم روي داستان خداحافظي بازيکنان هم خيلي حساس است. او مي گويد الان بازيکن ايراني آنطرف دنياست که آرزو دارد براي تيم ملي بازي کند ولي اينجا در ايران يکي مي گويد مي آيم، يکي مي گويد نمي آيم، يکي مي گويد خداحافظي مي کنم و اين داستان ها.

بعد چه اتفاقي افتاد؟ شما با کارلوس کروش براي بازگشت او حرف زديد؟

بله، من بعد از اينکه با رحمتي حرف زدم به کروش گفتم که رحمتي بازيکن تاثيرگذاري است و اگر مي شود او را برگردانيد. من به کروش گفتم که ايشان جواب داد بايد مهدي رحمتي نامه عذرخواهي بنويسد که اگر خاطرتان باشد، ما به کروش هم گفتيم که او عذرخواهي مي کند. خلاصه پس از اين ماجرا با مهدي رحمتي تماس گرفتم که گفت دارم مي روم شمال. گفتم نه شما همين الان يک نامه عذرخواهي بنويس و سريعا ايميل کن. رحمتي اتفاقا آمد فدراسيون و با آقاي نبي هم جلسه اي داشتند. صحبت کرديم و او نامه را نوشت و رفت.

دقيقا در نامه چه نوشته بود؟

يک خط نوشته بود عذر مي خواهم و حاضرم دوباره برگردم تيم ملي!

ولي معلوم بود کارلوس کروش چنين نامه اي را به هيچ وجه قبول نمي کند.

بله، گفت که من اين نامه را قبول ندارم و رحمتي بايد فردا يا پس فردا نامه عذرخواهي ديگري بنويسد و بفرستد. او تاکيد داشت که رحمتي بابت اين تصميم اول بايد از مردم ايران عذرخواهي کند، بعد کادر فني و سپس از بچه هاي تيم ملي. من به رحمتي اين موضوع را گفتم ولي او قبول نکرد و زمان گذشت. کروش هم ديد که او امضا نمي کند، ديگر رحمتي را کلا کنار گذاشت. ببيند مي خواهم بگويم هر جا نياز به پادرمياني باشد، من پادرمياني نمي کنم. مهدي رحمتي از نظر ما هنوز هم بهترين است و خوب بازي مي کند ولي مگر من مي توانم به سرمربي تيم ملي زور بگويم!

در اين ماجرا واقعا چه کسي مقصر است؟ فدراسيون فوتبال؟

نه ببيند مهدي رحمتي از تيم ملي خداحافظي کرد. خودش اين کار را کرده است و آقاي کروش هم برخورد کرد. او اصرار داشت که بايد رحمتي از ملت ايران و تيم ملي عذرخواهي کند. رحمتي هم نپذيرفت و نتوانست به تيم ملي برگردد. فدراسيون هم در اين ماجرا فقط وسط را گرفت. همين الان هم اگر کروش چيزي بخواهد ما پادرمياني مي کنيم. بالاخره ما مهدي رحمتي را هم دوست داريم.

به دليل همين علاقه بود که سر ماجراي عکس هاي ملوان واکنشي نشان نداديد؟!

(خنده) ببيند من کاري به راي هاي انضباطي ندارم و بالاخره رحمتي هم بچه خوبي است و کم زحمت نکشيده است.

البته کسي نمي تواند منکر رابطه دوستانه رحمتي و آقاي عليپور شود.

بله... حالا ديگر!

شما به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال فکر مي کنيد چرا بازيکنان مدام از تيم ملي خداحافظي مي کنند؟

اين سوال سختي است. ممکن است ما چيزي بگوئيم که به بازيکنان بربخورد. ولي واقعا بازي ملي با باشگاهي فرق دارد. بالاخره بازيکن بايد هر زماني که کادر فني به او نياز داشت، بيايد و براي تيم ملي بازي کند. بازيکن بايد مثل سرباز باشد و براي تيم ملي هر کاري کنيد.

سوال مان را اينطور مي پرسيم که آيا ارزش پيراهن ملي کم شده است؟

ببيند تيم ملي يک کشور، بالاترين جايگاه را در يک مملکت دارد و افتخار پوشيدن پيراهنش نصيب هر بازيکني نمي شود. نمي دانم، شايد بعضي ها به خاطر يکسري کدورت ها، ناراحتي ها يا منافع شان نمي خواهند در تيم ملي باشند و مي گويند ما نمي آئيم. بعضي هم ممکن است با کادر فني اختلاف داشته باشند و نيايد که اين به خودشان ارتباط دارد. ولي در کل تيم ملي بالاترين تيم يک کشور است و بازيکن هميشه بايد براي خدمت به آن آماده باشد.

از تيم ملي خبري داريد؟

من هر روز با اردو در تماسم و با کروش حرف مي زنم. مي گويم اگر کاري هست انجام بدهم ولي مي گويند اينجا همه چيز عالي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کفاشیان تو کی میری؟