کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک پیشنهاد به دستگاه دیپلماسی کشور

دولت به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد، درخواست جهانی برای تغییر میزبان سازمان ملل را پیگیری کند

عزت ملی حکم می‌کند دولت بر معرفی ابوطالبی پافشاری کند

27 فروردين 1393 ساعت 13:05

چندی پیش دولت، مجلس سنا و کنگره آمریکا در اقدامی هماهنگ و خارج از عرف دیپلماتیک، اعلام کردند که اجازه حضور نماینده تازه معرفی شده ایران به سازمان ملل در خاک این کشور به عنوان میزبان سازمان ملل را نخواهند داد.


گروه سیاسی جهان نیوز ـ دارا عرفانی: اقدام اخیر مجلس و دولت آمریکا در ممانعت از حضور سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ـ که رویه ای مسبوق به سابقه در آغاز به کار دولتهای هفتم و نهم نیز بوده ـ به بهانه حضور وی در ماجرای پر افتخار تسخیر لانه جاسوسی، تکرار دشمنی و مصداقی جدید از بی صداقتی دولت ایالات متحده پیش روی مشتاقان غرب است.

این در حالی است که سازمان ملل این اتفاق را موضوعی دوجانبه بین ایران و آمریکا نامیده است! این نخستین انفعال سازمان ملل متحد در برابر آمریکا در عمر کوتاه دولت یازدهم تا کنون نیست. اول بازپس گیری دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه، اکنون ماجرای صدور روادید و بعدها موارد دیگر، نشان از برنامه ریزی آمریکا برای تحقیر ملت ایران در عرصه جهانی است و لازم است دولت در این خصوص پاسخی محکم و درخور به دشمنان بدهد تا از تکرار این مسائل جلوگیری شود.

آمریکا در ماجرای اخیر سه هدف را همزمان دنبال می کند:

نخست ایجاد اجماع داخلی علیه ایران پس از انتقادات برخی جریانهای سیاسی آمریکا به مذاکرات هسته ای با ایران.

دوم وادار کردن نماینده معرفی شده به برائت از حضور در جریانی که امام راحل (ره) آن را «انقلاب دوم» نامید. متاسفانه باید گفت کمرنگ جلوه دادن حضور در حد یک مترجم و عدم افتخار ابوطالبی و دولتمردان با صدای بلند به حضور در انقلاب دوم و نیز عذرخواهی برخی به ظاهر اصلاح طلبان پشیمان از انقلاب در جهت خواست دشمن بوده است.

سوم اینکه وانمود کنند در برابر ایران دست برتر را داشته و حتی می‌توانند در فرآیند تعیین سفیر ایران در سازمان ملل متحد دخالت نمایند.

آمریکا ـ بر اساس توافق نامه ای که در سال ۱۹۴۷ با سازمان ملل منعقد کرده ـ اختیاری برای اعمال نظر در تعیین نمایندگان کشورها در سازمان ملل متحد ندارد و عدم صدور روادید برای آنها عملا صلاحیت آمریکا را در میزبانی سازمان ملل متحد زیرسوال می برد.

دولت یازدهم به عنوان رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد می تواند همین موضوع را دست مایه درخواست کشورهای جهان برای تغییر میزبان سازمان ملل نماید.

فارغ از دشمنی اخیر آمریکا، پاسخ به این ابهام از سوی دولت ضروری است که آیا تدبیر و آگاهی لازم را در معرفی نماینده جدید به خرج داده است یا خیر و آیا نمی‌شد از قبل واکنش آمریکایی ها را پیش بینی نمود؟ آیا پاسخ مثبت موید عدم تدبیر و پاسخ منفی اثبات عدم آگاهی دستگاه دیپلماسی کشور نیست؟

اکنون که آقای ابوطالبی معرفی شده است، دفاع از عزت ملی حکم می کند دولت یازدهم بر این تصمیم خود پافشاری نماید ضمن اینکه فرصت مناسبی است تا وعده و شعار انتخاباتی رئیس جمهور محترم در عزت بخشیدن! به پاسپورت ایرانی نزد افکار عمومی نخستین محک جدی خود را تجربه نماید؛ گرچه ایران اسلامی همواره عزیز بوده و خواهد بود که:«وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ».


کد مطلب: 355328

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/355328/دولت-عنوان-رئیس-دوره-ای-جنبش-عدم-تعهد-درخواست-جهانی-تغییر-میزبان-سازمان-ملل-پیگیری-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com