يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۸
۳۰
سه ماه پس از توافق ژنو؛

نه پول به دست ایران رسید، نه قطعات هواپیما

يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 353244
در حالی که تقریبا عمر توافقنامه ژنو به نصف رسیده است با این حال هنوز امتیازات اصلی که قرار بود از سوی کشورهای ۱+۵ به ایران ارائه شود، محقق نشده است.
نه پول به دست ایران رسید، نه قطعات هواپیما
به گزارش جهان، خبرگزاری های غربی روز گذشته خبر دادند که وزارت خزانه داری آمریکا سه ماه پس از تواقنامه ژنو مجوز صادرات قطعه های هواپیما به ایران را برای شرکت های بوئنیگ و جنرال الکتریک صادر کرده است.

در همین رابطه ریک کندی، سخنگوی جنرال‌ الکتریک، اعلام کرد که مقامات این شرکت طی روزهای آتی در استانبول با مقامات ایرانی و آلمانی دیدار کرده و در این رابطه گفتگو می کنند.

سخنگوی بوئینگ نیز به رویترز گفته است این شرکت اجازه مشابهی دریافت کرده و قرار است با مقامات ایرانی تماس بگیرد.

اما نکته قابل تامل اینکه وزارت خزانه داری آمریکا تنها اجازه تعمیر و جایگزینی قطعات فرسوده را به این دو شرکت داده است.

سخنگوی شرکت بوئینگ در این باره گفت که اجازه وزارت خزانه داری آمریکا تنها برای اجزایی صادر شده که پروازی امن را برای بوئینگ های قدیمی فروخته شده به ایران، ضمانت می کند و آنها مجاز به فروش هواپیماهای جدید به ایران نیستند.

در اسفندماه سال گذشته شرکت های بوئینگ و جنرال الکتریک خواستار آن شده بودند که با توجه به فرصت ۶ ماهه برای ارسال قطعات هواپیما به ایران، بتوانند با تهران وارد معامله شوند.

در آن زمان "ریک کندی" سخنگوی جنرال الکتریک در این رابطه اعلام کرد : اين شرکت از سال ۲۰۰۴ درخواست کرده بود به دليل مسئله ايمنی مسافران، قطعات و وسايل يدکی مورد نياز هواپيماهای مسافربری ايران را تامين کند. اين شرکت با توجه به توافق ۶ ماهه بر سر برنامه هسته ای ایران درخواست خود را برای اخذ مجوز مجددا مطرح کرده است.

با این حال به نظر می رسد با گذشت تقریبا سه ماه از توافق ژنو و همچنین ضرورت مذاکرات کارشناسی میان ایران و نمایندگان شرکت های هواپیمایی ، شرکت های مذکور توانایی تعمیر و صدور تنها بخش کمی از قطعات هواپیماهای فرسوده را در فرصت باقی مانده دارند البته به عقیده برخی از کارشناسان این شائبه وجود دارد که در فرصت زمان باقی مانده شرکت های مذکور توان عیب یابی و جایگزینی قطعات فرسوده را نداشته و می توانند اطلاعات مهمی درباره صعنت هوایی ایران به دست آورند.

داستان پول های آزاد شده ایران به کجا انجامید؟

تاخیر آمریکا در اجرای تعهداتش در قبال ایران و انجام ندادن برخی از تعهدات در حالی است که در اولین روز اجرای توافقنامه ژنو ایران تعهدات خود را بدون هیچ کم و کاست اجرایی کرد به گونه ای که مقامات آمریکایی نیز از رویکرد مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی اعلام رضایت کردند.

اما علی رغم رضایت آمریکایی ها از اقدامات مقامات ایران در اجرای تعهدات ژنو ، مقامات این کشور امتیازات اصلی که در نتیجه این توافق باید به ایران واگذار کنند سرباز می زنند.

تحریم شرکت های مرتبط با موضوع هسته ای ایران پس از اجرای توافقنامه ژنو ، عدم صدور مجوز به شرکت های هواپیمایی برای تعویض قطعات فرسوده، ممنوع اعلام کردن فروش هواپیماهای جدید به ایران، جلوگیری از انعقاد قراردادهای اقتصادی میان ایران و شرکت های خارجی و همچنین تدوین سازوکاری برای عدم ورود پول های آزاد شده به داخل ایران از جمله اقدامات کاخ سفید پس از اجرای توافق نامه ژنو است که برخلاف متن این توافقنامه ژنو است.

سخنگوی دولت البته چندی پیش با حمله به معترضان گفت: اعتراض‌ها درباره عدم وصول طلب ایران از غرب ناشی از کم اطلاعی است، پول را که با چمدان به ما نمی‌دهند.

وی همچنین از رسانه‌ها و خبرنگاران درخواست کرد بر این موضوع که پول به حساب مرکزی رسیده یا نه اصرار نکنند چرا که به عقیده وی «اصرار بر این موضوع درست نیست».

با این حال هنوز دقایقی از اظهارات سخنگوی دولت نگذشته بود که رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران توضیحات بیشتری درباره مکانیسم دریافت پول قسط های ایران ارائه کرد.

ولی الله سیف در جمع خبرنگاران تاخیر در پرداخت قسط اول و دوم پول ایران از سوی ۱+۵ را تایید کرد و در پاسخ به این سئوال که که بانک های داخلی ادعا کردند که قسط اول به حساب بانک های داخلی نیامده است، بیان کرد: «اصولا حساب ارزی به حساب بانک های داخلی واریز نمی شود و این پول در حساب ارزی ایران در بانک مرکزی سوئیس است. سیف افزود: ایران هر زمان که بخواهد می تواند برای خرید کالاهایی که اشاره شد، از این پول برداشت کند.»

بر اساس اظهارات آقای سیف، شرط آزادسازی ۴.۲ میلیارد دلار از ۱۰۰ میلیارد پول بلوکه شده ایران توسط غرب آن است که ایران پول های آزاد شده را صرف خرید کالاهایی نماید که پیش از آن مورد تایید ۱+۵ رسیده باشد. به بیان دیگری ایران پول نقدی برای صرف در داخل و یا ذخیره در بانک مرکزی دریافت نمی کند بلکه پول ایران در حسابی در سویس وارد می شود و از همان جا صرف خرید کالاهایی می شود که پیش از این، نوع آن کالاها مورد توافق با ۱+۵ قرار گرفته بود.

با این حال در حالی رسانه های خبری از حصول توافق اولیه درباره پیش نویس توافق نهایی میان ایران و ۱+۵ در ماه آینده میلادی خبر دادند که هنوز تعهدات پیشین غرب وصول نشده است. حداقل این انتظار از مقامات وزارت امور خارجه آن است همانگونه که به صورت جدی به دنبال آن هستند تعهدات خود در توافقنامه ژنو را کاملا اجرایی کنند پیگیر حداقل امتیاز دریافتی از غرب نیز باشند و بتوانند در ۳ ماه باقیمانده پول نفت ایران را دریافت کنند.

منبع:رجا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
سلام

افسوس که هنوز می گویند بزرگترین توافق قرن!!!
شنیدی که در دیوانه خانه ها دیوانه ها به غیر خودشون دیوانه می گویند؟

فاعتبروا یا اولو الابصار!!!
محمد
سنگی را که جاهلی به چاه میندازه صدتا عاقل نمیتونن دربیارن و اونوقت شما انتظار داری این مسئله بهمین سادگی حل بشه؟؟خیلی ساده ای ها!!
United States
ما هم نگرانیم از این سنگها که دارن به چاه می اندازند دولتمردان و تذکر میدهیم که نمیشود این سنگها را به سادگی در اورد اقای ظریف.
خوب بفرمایید اینهمه سنگ تو چاه نندازن تا بعدا یکی دیگه نیاد پلمپشو بشکنه
منتقد
محمد جان این همه خندیدیم مودبانه صحبت کردیم اخر چه چیز نصیب ما شد بعضی از سیاست های دولت قبلی هم اشتباه بود ولی ایرانی جماعت نباید تن به ذلت و خواری بده. قطعنامه اخیر اروپارو مطالعه کردی حال دولت قبلی چه حرکتی در سطح خارج انجام داد جزء اینکه هسته ای را تعلیق نکرد
ارمیا
احتمالا همه چیری رو که غربی ها میخواستند(تمام فیلمها و اسناد و ...) رو همون روز اول بهشون دادن برای نشان دادن حسن نیت!
حالا دیگه دلیلی نداره "پولهامونو" بهمون بدن...
درود بر این تدبیــــــــــــر...
درود بر این امیــــــــــــد...
دیدن حلوا در خواب و شیرین شدن دهان
نظر اقایون بر این بوده که با این حرفها دهن مردم شیرین بشه و بس اگر هم چیزی نرسید مهم نیست همینقدر که فکر کنن دولتمردان دارن کارهایی می کنند که در اینده بتونن از ارای مردم استفاده کنند.
g
حتما دلار هم 3000تومان نیست بلکه مثل قبل از انتخابات بالای 4000تومان است
محسن
Iran, Islamic Republic of
وقتی اینها بیشتر پیشروی کردندو امتیازات بیشتری خواستند و ندادیم و تحریمها شدیدتر شد نرخ دلار هم بالاتر از اون چیزی میشه که گفتی عزیزم!
حسين
Russian Federation
گران شدن 30 درصدي آب و برق و گاز و گران شدن بنزين و در عين حال حذف يارانه رو چي مي گي؟
یار خراسانی
مشتی این که دلار گران شد دست بعضی از خاندان سلطنتی در ایران بود البته با چاشنی تحریم غرب . بالاخره ثروت و بازار دست خاندان سلطنت هست. بعد دم از ازادی و مردم جامعه میزنند. در ضمن سخن امام بخون ما برای استقلال و آزادگی اسلام انقلاب کردیم نه برای دلار . پس هر خواستنی سختی هم دارد و اینکه آیرانی جماعت زیر حرف زور نمی رود . در این دولت همه چیز دادیم اخرش باید حقوق همجنسباز را به رسمیت بشناسیم
منبع رجا نیوز؟؟!! هه هه
س
دوست عزیز نیازی به منبع نیست
بهترین گواه چشم و عقل خودت باشه. توافق تا نوشته شد رئیس دولت و اعوان و انصارش کلی به به و چه چه کردن و به رهبری نامه زدن و هر شب در تلویزیون و مطبوعات از اون تعریف کردن.
مطمئن باش اگر ذره ای از اجرای اون کاغذ پاره توافق نامه تحقق پیدا کرده بود گوش ملت رو کر میکردن.
فکر کردی برای چی چند وقته سکوت کردن و حرفی از نتایج مذاکره نمیزنن و اجازه نقد هم نمیدن!!؟؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
خوب بده اعتدالیون فیلترش کنن بعدش داد بزنن مخالفین دولت آزاد آزاد آزادند!
Iran, Islamic Republic of
هزاران بار مذاكرات مثبت هم باشه تا مادامي كه همه در خصوص سياست خارجي اظهار نظر مي كنند نتيجه اي نداره در تمام دنيا حتي در كشورهاي افريقايي و اسياي دور هم فقط وزارت امور خارجه متولي سياست خارجي و اظهار نظر اما اينجا برعكس از نظامي ها گرفته تا ..... همه در زمينه سياست خارجي خبره اند.
نه پول به دست ایران رسید، نه قطعات هواپیما
نه از حالا به بعد منتظر چیزی باشین!اصلا به شما چه سیاست خارجی و داخلی و....فقط مثل ببعی کلم بخورید و انگلیسی بشکنید و حال دنیا رو ببرید.
خوب شماهم اظهار نظر نکن تایه دونه ازهمه کم بشه
United States
بلد نبودن اقسام متفاوت دارد…. در زمان آقای احمدی نژاد بلد نبودیم چگونه با دنیا حرف بزنیم و فقط بدو بیراه گفتیم و حالا هم در توافق و تدوین قراردادها و انجام آنها عاجز هستیم…. آنچه که در ژنو بدست آمده فقط یک برنامه کاری مشترک طرفین است… سالها طول خواهد کشید--اگر بلد باشیم و بیشتر وقتی که بلد نباشیم!!! آنچه که خراب شده را باید با علم و احترام و عقل سلیم ترمیم کنیم. …. اگر بلد باشیم!

دانا داند و پرسد
نادان نداند و نپرسد
United States
احترام؟؟همین ژنو مصداقه احترامه؟؟
اگر یه ذره لاتین بلد باشی برنامه اقدام مشترک نیست؛برنامه مشترک اقدامه؛یعنی دو طرف با هم برنامه ریزی می کنند و فقط یک طرف موظف به اقدام است.باور نداری؟؟
ر.ک متن انگلیسی توافق موجود در اینترنت
دوست عزیز یا تو امریکا خیلی بهت خوش میگذشت یا کوچولو بودی یادت نیست 10سال پیش دوستانی که میفرمودن بلدم بلدم هم همین رویه رو داشتن اخرش همه چی پلمپ شد
شما به اونایی که تو کل تاریخ مثل شما ادعای واردی داشتن نگاه کن به قول دکتر شریعتی همشون یه قرداد استعماری امضا کردن
وثوق الدوله ،گلشائیان و....همه مثل شما اداعای بلد بودن داشتن ؛پس خواهشا اینقدر این سواد اریه ای وبلغوریتو به رخ مانکش
اقایون منتقدا شما همونطور که دکتر فرمودن بیسوادید ؛فقط ما وامثال ما مثل تقی زاده ها وبقیه اعضا باسوادند
رحمانی
ما منتظر نمی مونیم که شما با این حرفها بخواید کشور رو بفروشید. این یه فرصته تا شما بفهمید که با طناب کی دارید میرید به چاه.
منتقد
اگه انگلیسی بلدی برو متن توافق بخون متوجه میشی چه کلاه گشادی سرمون رفته فقط چشمهاتو نبند منطقی بیاندیش . خودتم توجیح نکن.
چرا بی انصافی می کنید در نتیجه توافقنامه ژنو قطعنامه رنگارنگ اتحادیه اروپا صادر شد
Kenya
موضوعی را که اشاره نکردید این است که فقط به هواپیماهای خریداری شده درقبل از اتقلاب قطعات تعلق خواهد گرفت. بنظر شما چه تعداد از هواپیماها مربوط به آن زمان هستند؟
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
من میگم این دکان ژنو رو ببندیم و از این حقارت بریم بیرون
محسن
Iran, Islamic Republic of
خیلیا میگن ولی کو گوش شنوا؟!
علي
Iran, Islamic Republic of
ميرزا محمد جوادخان ظريف الدوله حالت چطوره؟
این هم مثل تدبیر توزیع سبد کالا ست با این تفاوت که از جنبه خارجی دولت تدبیر!(تحقیر) و امیده!!!