يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
 
۱
۵

کشوری که ابزار مدیریت آمریکا برای کنترل عربستان است

يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 350246
عربستان در سه پرونده مهم منطقه ای با آمریکا اختلافات آشکاری پیدا کرده و این سه پرونده سبب کدورت های بین این دو کشور شده است.
کشوری که ابزار مدیریت آمریکا برای کنترل عربستان است
گروه بین الملل جهان نيوز: اینک اختلاف عربستان در پرونده هسته ای ایران، تحولات سوریه و مصر حتی به رسانه ها نیز کشیده شده است.

عربستان در پرونده هسته ای ایران اهدافش کاملا منطبق بر خواسته های رژیم صهیونیستی است و این دو کشور در این باره اقدامات دیپلماتیک و اطلاعاتی مشترکی را در تاکنون اتخاذ کرده اند. این اشتراکات به قدری در پرونده ایران آشکار شد که برخی ملاحظات در روابط پنهان این دو کشور را هم کنار زد و حتی اظهارات برخی مقامات و مؤثرین عربستان و اسرائیل از هم‌پیمانی خود در پرونده هسته ای ایران را هم انکار نکردند.

در تحولات سوریه نیز موضع اسرائیل و عربستان در حذف و در هم شکستن محور مقاومت یکسان است، این دو کشور خواستار این هستند که آمریکا در سوریه حتی گزینه نظامی را نیز به صورت جدی در برنامه خود قرار بدهد.

در پرونده هسته ای ایران، آمریکا ملاحظه دغدغه ها و خواسته های متحدین خود در منطقه یعنی عربستان و اسرائیل را بارها اعلام کرده و پایبند به منافع آنها است. با این وجود در تحولات سوریه در برابر درخواست استفاده از گزینه نظامی مخالفت کرده و تنها به تجهیز نظامی، اطلاعاتی و حتی تسلیحاتی کنترل شده موافقت کرده است.

در مصر نیز اختلاف نظرهایی میان عربستان و اسرائیل با آمریکا وجود دارد. دو اختلاف اساسی اخوان المسلمین و کمک نظامی به ارتش این کشور باعث اختلاف دیدگاه میان آمریکا و عربستان و اسرائیل است.

مصر کشوری است که بحران سیاسی در آن از زمان سقوط «حسنی مبارک» در سال ۲۰۱۱ میلادی و سپس در پی کودتای نظامی ارتش این کشور علیه «محمد مرسی» اولین رئیس جمهور منتخب و اخوانی مصر، وخیم تر شده است.

پس از سقوط مرسی ارتش مصر مخالفین خود را قتل عام کرد و صدها نفر را نیز زندانی کرده است. در پی این اقدامات اوباما به تیم امنیت ملی خود دستور داد تا در کمک سالانه ۱.۵ میلیارد دلاری آمریکا به مصر تجدیدنظر کنند.

با این وجود «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که تصمیم واشنگتن برای تعلیق کمک های نظامی به مصر، به معنای عقب نشینی از دوستی بین دو کشور و یا قطع تعهد جدی آمریکا به کمک به دولت مصر در مسیر گذار به سوی دموکراسی نیست.

تعلیق کمک به ارتش مصر دو مخالف جدی در منطقه داشت، در این باره هم دوباره عربستان و اسرائیل دو مخالف اصلی بودند.

دلیل نگرانی اسرائیل از تعلیق کمک‌های آمریکا به مصر این بود که در پیمان «کمپ دیوید» این کمک‌ها به عنوان یکی از بندهای اصلی آن ذکر شده و هرگونه تغییر یا تعلیق آن، پیمان مزبور را می تواند تحت تاثیر قرار بدهد.

از سوی دیگر آمریکا برکناری مرسی را از سوی ارتش مصر هیچ وقت کودتا ندانسته ولی به علت استراتژی ارتباط با همه گروه های موثر در مصر از اقدام ارتش این کشور هم دفاع نکرد.

با این وجود منابع خبری می گویند که آمریکا یک بار دیگر قرار است کمک به ارتش مصر را از سر بگیرد.

گرچه پیش بینی می شد که آمریکا تعلیق کمک به ارتش مصر به خاطر اسرائیل را طولانی مدت ادامه نخواهد داد ولی تغییر استراتژی آمریکا در مصر یعنی ارتباط با گروه های موثر به علت اینکه هیچکدام صاحب اکثریت مردم نیستند ادامه پیدا خواهد کرد. مگر آنکه ارتش موفق شود با ریاست جمهوری السیسی پایگاه نسبتا قابل توجهی کسب کند تا هزینه و فایده برای آمریکا برای دفاع عریان توجیهه پذیر شود.

اما مشکل اساسی و اختلاف انگیز میان آمریکا و عربستان در مصر اخوان الملسلمین است، موضوعی که به نظر می رسد اختلافات درباره آن امکان افزایش نیز خواهد داشت.

در حالی که عربستان چند روز قبل عربستان رسما گروه اخوان را در لیست گروه های تروریستی قرار داد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که ارتباط واشنگتن با اخوان المسلمین در مصر ادامه دارد و آمریکا از هیچ گروه خاصی در این کشور حمایت نمی‌کند.

«مری هارف»، افزود: ایالات متحده از هیچ گروه خاصی در مصر حمایت نمی‌کند بلکه از روند دموکراسی در این کشور حمایت می‌کند و ارتباطات خود با گروه‌هایی که معتقد است نقشی در آینده این کشور دارند را ادامه خواهد داد.

برخی تحلیلگران معتقدند که گرچه وابستگی عربستان به آمریکا هیچگاه سبب رویارویی این کشور با آمریکا نمی شود ولی این اختلافات عربستان را برای پیشبرد برنامه هایش در منطقه با سختی مواجه خواهد کرد. اولین تبعات این موضع آمریکا درباره اخوان المسلیمن این خواهد بود که قطر در حمایت خود از این گروه مصمم تر می شود. مسأله ای که سبب عدم پیشرفت برنامه های عربستان در شورای خلیج فارس و اتحادیه عرب می شود.

به نظر می رسد آمریکا نیز از این طریق هم در مصر و هم در شورای خلیج فارس میان قطر و عربستان می خواهد موازنه ایجاد کند و این دو متحد را همزمان هم در راستای منافع خود و هم بر علیه یکدیگر حفظ کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میلاد
Iran, Islamic Republic of
به امید نابودی همه ظالمان از جمله آمریکا و عربستان سعودی
مرگ بر هردوتاشون
ما دشمنان زیادی داریم که الان با ما دوستن پس به این دوتا گیر نده لطفا‎ ‎
این دوتا نابود بشن حسابی بساط تروریست ها جمع می شه
ايمان
آل سعود=آل يهود