شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

اکبری:کواچ نباید دنبال تغییر اساسی باشد

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 350039
پیمان اکبری ملی پوش سابق و مربی فعلی والیبال ایران از جمله افرادی بود که مدتی کنار ولاسکو در کادر فنی تیم ملی حضور داشت. البته بعدها با سرمربی تیم ملی والیبال ایران اختلاف نظر پیدا کرد و به طور مستقل هدایت تیم ملی امید را در دست گرفت.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، اکبری،‌ چهارمین سال مربیگری خود را در لیگ برتر والیبال ایران سپری می کند. او در سال اول توفیق زیادی کسب کرد و همراه باشگاه پیکان سوم جهان شد. همین موضوع موجب شد تا نام اکبری به عنوان یک مربی جوان و موفق در والیبال ایران مطرح شود.

در آستانه قرارداد جدید کواچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی والیبال، خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به گفت و گو با پیمان اکبری نشست و نظر او را درباره حال و روز والیبال ایران جویا شد.

** کواچ جانشین ولاسکو در تیم ملی والیبال شد، نظر شما در این باره چیست؟

قبل از هر چیزی امیدوارم که کواچ برای والیبال ایران مفید باشد. من شناخت خوبی از او دارم، مربی توانمندی است. امیدوارم در این مدت کوتاه سیستم بازی ملی پوشان را تغییر ندهد. باید تا جایی که امکان داشته باشد از تغییر بپرهیزیم زیرا زمانی در اختیار نداریم. شاید خود ما والیبالی ها انتظارهای معقولی داشته باشیم. ما در حدی که بازیکنان و تیم خود را می شناسیم از ملی پوشان انتظار داریم. اما انتظاری که سایر افراد از والیبال ایران دارند شاید خیلی بالا و تا حدی نامعقول باشد. این موضوع کار را سخت می کند. برای آناستازی و برناردی و هر مربی دیگری که می آمد هم سخت بود. فقط کار برای ولاسکو راحت تر بود زیرا شناخت خوبی نسبت به تیم ملی ایران داشت. اصل موضوع ابزاری است که در اختیار مربی جدید قرار می گیرد. بازیکنان ما توانمندی بالایی دارند. اگر مثل گذشته با همان انگیزه بازیکنان خود را در لیگ جهانی به میدان بفرستیم و همان شرایط پدید بیاید مطمئن هستم که مشکل زیادی نخواهیم داشت.

** با توجه به حضور کواچ آیا ادامه همکاری با ولاسکو به عنوان مشاور درست است؟

به نظر من دیگر نباید همکاری خود را با ولاسکو ادامه دهیم. حالا دیگر تیم ملی والیبال ایران یک سرمربی دارد که شاید تفکرات متفاوتی با ولاسکو داشته باشد. اگر از کواچ بخواهیم که تفکرات ولاسکو را پیاده کند، کار سخت می شود. کواچ به هر حال برای خودش سیستم کاری مناسبی دارد. اگر از ولاسکو بهره می بردیم کارها خوب پیش می رفت. به نظر من بهترین راه این است که اجازه دهیم کواچ افکار خودش را پیاده کند. سخت است که یک سرمربی بخواهد افکار مربی قبلی را پیاده کند. ارتباط تنگاتنگی بین این دو نفر نیست. باز هم معتقدم اگر امکان داشت خود برناردی هم مستقل کار می کرد.

** تغییر در تیم ملی چه تبعاتی خواهد داشت؟

ما دیگر نمی توانیم به عقب برگردیم. سرمربی تیم ملی هر که می خواهد باشد باید راهی را که آغاز کرده ایم ادامه دهیم. از این به بعد کار برای والیبال ایران سخت تر است. از این به بعد باید پله پله پیش برویم. بالا رفتن از پله های آخر سخت تر است. ولاسکو فرد باهوشی بود در زمانی که باید از تیم ملی جدا شد. اما حالا ما نمی توانیم مثلا جوانگرایی کنیم. ما الان پوست اندازی کردیم. باید میوه کار خود را در یکی دو سال آنیده بچینیم، بعد به فکر تغییرات اساسی باشیم.

**بعد از سه سال حضور ولاسکو در ایران آیا مربیان بومی خوبی در کنار او پرورش یافتند؟

به نظر من ایراد از فدراسیون والیبال بوده است. بارها این تذکر را به مسئولان فدراسیون دادیم. برای کواچ و هر مربی خارجی دیگر هم همین است. باید افراد کار کشته ای را در کنار سرمربی خارجی تیم ملی قرار دهیم. افرادی در کنار ولاسکو بودند که همان زمان هم می پرسیدیم آیا قرار است در آینده سرمربی تیم ملی شوند، همه می خندیدند. خب ما خیلی وقت پیش این صحبت ها را کردیم که این اتفاق نیافتد. این تجربه ای شد که دیگر در آینده جای مربیان ایرانی در کادر فنی تیم ملی خالی نماند.

**معیار انتخاب دستیاران کواچ چه باید باشد؟

فدراسیون والیبال در بحث مربیگری هم جوانگرایی خوبی داشته است. اکثر ملی پوشان سابق در کلاس های مربیگری شرکت کرده اند. به نظر من این روند باید محکم تر ادامه پیدا کند. باید شرایطی را بوجود آوریم که مربیان جوانی که کار خود را آغاز کرده اند روند موفقیت های خود را ادامه دهند. دیگر راه برگشتی نداریم. والیبال ایران پیشرفت کرده است. افرادی موفق هستند که این مسیر را ادامه دهند. ما امروز مربیان خوبی داریم که می توانند رده های مختلف تیم ملی را مدیریت کنند.

**تفاوت کواچ با مربیان ایرانی چیست؟

من کواچ را مثال نمی زنم. اما ابتدا بحث برناردی بود. شاید درست نباشد که خودم را مثال بزنم. اما چهار سال مربیگری کردم، قهرمان ایران و آسیا شده ام، در جام باشگاه های جهان هم سوم شدم. افتخاری را بدست آوردم که دیگر هیچ تیم آسیایی به آن نرسیده است. شرایطی را خودم بوجود آوردم که از نظر من تمام شده است. سه سال خوب را پشت سر گذاشتم، من صحبتی با رئیس فدراسیون داشتم. همین بحث شد. اما مشکل این است که کلاس مربیگری ایران و خارج هیچ فرقی نمی کند. مدرس بین المللی از فدراسیون جهانی می آید، مربیان ایرانی تیم هایی را در اختیار دارند که کمتر بازی می کنند. باشگاه های ایران نسبت به تیم های ایرانی کمتر در رویدادهای خارجی بازی می کنند. ما مربیان ایرانی فقط به صورت انفرادی می توانیم بازی های خارجی را از نردیک ببینیم. آن هم با توجه به شرایط سخت ویزا امکان پذیر نیست. از نظر من مربیان ایرانی خیلی خوب هستند و هیچ چیزی کمتر از خارجی ها ندارند.

**شناخت شما از خصوصیات فردی کواچ چیست؟

کواچ قبلا دو سال در ایران و تیم ارومیه بازی می کرد. زمانی که در ایران بازی می کرد حدود ۴۰ سال سن داشت. رفتار بسیار حرفه ای داشت. بازیکن با تجربه ای بود و در میادین بزرگی بازی کرده بود. از نظر رفتار و اخلاق هم شخصیت بسیار برجسته ای بود. ما در طول این چند وقت هیچ گاه رفتار بدی از او ندیدیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *