يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

اتحادیه اروپا بدنبال رابطه مستقیم با ایران

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 349962
سفر "کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران را می توان به طور ویژه ای مورد بحث و برررسی قرار داد. هرچند همگان اشتون را چهره ای می بینند که طی چند سال گذشته همواره رهبر گروه ۱+۵ در رابطه با مذاکرات هسته ای با ایران بوده است، اما این امر تنها وجهه وی نیست.
به گزارش جهان به نقل از فانوس‌نیوز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به ایران علاوه بر دیدار با مقامات بلندپایه ایران از جمله رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس مجلس، ملاقاتی را نیز با برخی فعالان فتنه ۸۸ داشت که سبب بروز برخی بی اعتمادی ها شد. برای پی بردن به آثار مثبت و منفی این سفر با دکتر منصوری دیپلمات سابق وزارت امور خارجه گفتگو کردیم.

* ارزیابی کلی شما از سفر اشتون به ایران چیست؟

با انتخاب دولت آقای روحانی و سیاست های متفاوتی که این دولت در روابط خارجی خود اتخاذ کرد طبعا تحولی در مناسبات ایران با کشورهای دیگر صورت گرفت. علاوه بر این وضعیت نظام بین الملل نیز تا حدودی رو به تغییر و جا به جایی است و اروپا احساس می کند در دو دهه گذشته بیش از حد دنباله رو آمریکا بوده است. بنابراین در شرایط کنونی می خواهد با کمی فاصله گیری از ایالات متحده روابط بهتری با کشورهای خاورمیانه ایجاد کند. به ویژه این که بحث انرژی می تواند یکی از نقاط آسیب پذیر اروپا باشد.

از طرف دیگر وقایع اوکراین مسائلی را به وجود آورد که روابط اروپا و امریکا با روسیه وارد شکل جدیدی شده است که می تواند به دور شدن روسیه از پنج کشور دیگر در ارتباط با قضیه هسته ای ایران بینجامد. در نتیجه این امر اروپا تمایل دارد تا مستقیما با ایران در زمینه های مختلف از جمله موضوع هسته ای بتواند به نتیجه برسد.

* آیا بحران اوکراین می تواند تاثیری بر موضوع هسته ای ایران داشته باشد؟

نمی توان گفت که تحولات اوکراین ارتباط مستقیمی با مساله هسته ای ایران داشته باشد اما با موضع گیری روسیه در حالتی که غرب هم انتظار چنین تصوری رانداشت طبعا می تواند بر مساله هسته ای ایران نیز تاثیراتی بگذارد.

از طرف دیگر مساله مهم تر را می توان تاثیرگذاری جریان سوریه، عراق و لبنان دانست. به عبارتی دیگر اروپایی ها می خواهند تسلط بر خاورمیانه را از طریق دولت های متمایل به خودشان به وجود بیاورند. از این نظر تغییر در سوریه، عراق و لبنان را در برنامه خودشان دارند.

یکی از احتمالات این است که غرب در معامله با روسیه بر سر اوکراین و سوریه مبادله ای را انجام دهد به نحوی که اوکراین را به مسکو واگذار کند و در مقابل مسکو از حمایت خود از دولت بشار اسد دست بردارد. البته این بحث دارای پیچیدگی های زیادی است اما در سیاست بین المللی این گونه مسائل دارای سابقه هستند.

موضوع بعدی نیاز اروپا به واردات نفت و گاز از روسیه است که این امر باعث شده این اتحادیه به راحتی نتواند در مقابل تحریم های احتمالی امریکا علیه مسکو عمل کند و به همین دلیل طی روزهای اخیر تردیدهایی را از خود نشان داده است. زیرا اگر نفت و گاز وارداتی از روسیه قطع شود ضرر و زیان زیادی متوجه این کشورها خواهد شد.

* دستاوردهای سفر اشتون به ایران را شما در چه مواردی می بینید؟

از جمله دستاوردهای این سفر را می توان در این موضوع مشاهده کرد که فضای بسته بین ایران و اروپا شکسته شد و بعد از این مقامات مختلف اروپا و همچنین تعاملات اقتصادی، سیاسی و صنعتی تا حدودی تغییر کند. ممکن است از این طریق بتوانیم برای حل و فصل مشکلات استفاده کنیم.

* دیدار خانم اشتون با فعالین زن را چگونه ارزیابی می کنید؟

قطعا غرب در مقابل ایران هیچ وقت تمام اهرم های خود را از دست نخواهد داد و همواره سعی می کند به هر شکلی از ابزارهای فشار برای گرفتن امتیازات خود استفاده کند. یکی از این اهرم ها حقوق بشر است. غرب با دوستان خود هیچ زمانی از بحث های حقوق بشری موضوعی مطرح نمی کند. اما با ایران به کرات از این ابزار برای اعمال فشار استفاده خواهد نمود.

* نکات مثبت و منفی سفر اشتون در چه مواردی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت این امر بستگی به قدرت دیپلماسی دولت ما دارد که چگونه بتواند از این سفر بهره برداری کند.

* آیا دولت فعلی با فاصله گرفتن از روسیه در حرکت به سمت غرب شتاب دارد؟

دولت ایران سعی می کند با همه دولت های بزرگ به گونه ای تعامل و مناسبات خوبی داشته باشد تا از این طریق بتواند توازن مثبت را حفظ کند. البته این موضوع بستگی زیادی به قدرت دیپلماسی ما دارد.

از طرف دیگر شرایط فعلی ایجاب می کند که ایران با دولت های مختلفی از جمله هند، چین و روسیه روابط خود را گسترش دهد. این کشورها هم ظرفیت ها و تمایلات دارند که این کار انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *