يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

درس بزرگ از یک دادگاه!

هوینس اگر وطنی بود حمایت می‌شد یا محاکمه؟
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 349433
در حالی که این روزها رئیس سابق باشگاه بایرن مونیخ با کارنامه‌ای درخشان به دلیل مشکل مالیاتی در دادگاه محاکمه می‌شود، سوالی ایجاد می‌شود، آیا هوینس ایرانی هم بود این‌طور محاکمه می‌شد؟
درس بزرگ از یک دادگاه!
به گزارش جهان به نقل از فارس از روز دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۲ دادگاه مالیاتی رئیس باشگاه بایرن در شهر مونیخ آغاز شد. نفر اول «باوارایی‌ها» از ماه‌‌ها قبل متهم شده است مالیات یکی از حساب‌های بانکی‌اش را نپرداخته است.

چند ماه قبل رسانه‌های آلمانی اعلام کردند این مدیر با نفوذ و موفق در عرصه ورزشی ۳۳ میلیون یورو در حسابی در زوریخ داشته که در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ مالیاتش را نپرداخته است. رقمی که ابتدا عنوان شد ۳.۵ میلیون یورو است و اما بعد حتی از رقم ۱۸ میلیون یورو صحبت به میان آمد.

از همان زمان که این موضوع جنجالی توسط چند خبرنگار ورزشی سمج در آلمان برای اولین مرتبه در رسانه‌ها انتشار یافت، اعلام شد در صورتی که رئیس ۶۲ ساله در صورتی که نتواند دلایلی منطقی برای این اقدام خود بیاورد، حتی امکان دارد به حبس ۱۰ ساله محکوم شود.

در اثر گزارش‌های انتشار یافته بود که وی وادار شد به اشتباهش اعتراف کند.در ماه آوریل بود که اعلام شد این مقام ارشد «باوارایی‌ها» به صورت داوطلبانه اعلام کرده مالیات یکی از حساب‌های بانکی‌اش را در سوئیس نپرداخته لذا در سیستم بانکی آلمان به ثبت نرسیده است.

او درباره تخلفات خود خطاب به دادگاه گفت که از اشـتباهات خود با تمام وجود متاسف است.

وی اظهار داشت: حاضرم هر کاری که نیاز باشد،‌انجام دهم.این بخش تاریک از زندگی‌ام را پاک کنم.

در مواجه با اعترافات وی و اظهاراتی که داشت، دادستانی آلمان هم عنوان کرد هوینس به این دلیل به چنین کاری مبادرت ورزید که از آغاز روند تحقیقات علیه خود را اطلاع داشت.



*بمب خبری به اسم پرونده هوینس،‌ تیتر رسانه‌ها

با توجه به اهمیت این مساله از بعد مالی و ورزشی برای آلمان‌ها، موضوع انجام دادگاه مالیاتی وی در دو روز گذشته تیتر یک اخبار روزنامه‌های ژرمن‌ها بوده است. رسانه‌های صوتی، تصویری و نوشتاری با بکارگماری گزارشگران، خبرنگاران و تصویربرداران مجرب خود از این جریان دادگاهی به صورت «لحظه به لحظه» خبر و گزارش تهیه کرده و در اختیار مخاطب‌های خود قراردادند. آنها کوشیدند خوانندگان و بینندگان بیشماری که در آلمان و حتی خارج از مرز‌های ژرمن‌ها، منتظر دریافت تازه‌ترین اطلاعات از مدیر با تجربه و کاربلد امروزی و یکی از ستارگان افتخا‌رآفرینی که در رده باشگاهی و ملی، عناوین زیادی دارد، گزارش دهند.

همان چهره‌ای که در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹ برای سرخ‌پوشان مونیخی ۲۳۹ بازی انجام داد و به عنوان یک مهاجم موفق ۸۶ گل زد.

و البته در کنار قهرمانی‌ در بوندس‌لیگا در ۳ قهرمانی اروپا نیز سهم داشت.

همان بازیکنی که در سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ توانست ۳۵ بازی ملی انجام داده و ۵ گل به ثمر رساند و البته در قهرمانی آلمان در جام ملت‌های ۱۹۷۲ و فتح جام جهانی ۱۹۷۴ سهیم شود.

همان چهر‌ه‌ای که پس از آویختن کفش‌هایش از سال ۱۹۷۹ تاکنون به عنوان یک بایرنی اصیل ابتدا به عنوان مدیر ورزشی به مدت ۳ دهه برای بایرن فعالیت موثر کرد و بعد به عنوان رئیس باشگاه منصوب شد.

در تمام مدتی که او به عنوان مدیر ورزشی و بعد رئیس باشگاه فعالیت کرد، افتخارات و خدمات ارزنده‌ای انجام داد که بخشی از آن چنین است:

۱- قهرمانی اروپا در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۱۳

۲- قهرمانی جهان در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۱۳

۳- فتح لیگ اروپا در سال ۱۹۹۶

۳- فتح سوپرجام اروپا در سال ۲۰۱۳

۴- ۱۸ مقام قهرمانی بوندس‌لیگا

۵- ۱۱ قهرمانی جام حذفی آلمان

۶- ۴ قهرمانی سوپرجام باشگاه‌های آلمان

۷- ۸ مقام قهرمانی جام اتحادیه آلمان

۸- استخدام مربیان بزرگی همچون ادولاتک،‌جیووانی تراپاتونی، اوتمار هیتسفلد،‌اتو رهاگل،‌لویی فان‌خال،‌فلیکس ماگات،‌یوپ هاینکس، پپ گواردیولا

۹- مشارکت در اجرای ساخت ورزشگاه آلیانس آره‌نا به منظور کنارگذاشته شدن ورزشگاه المپیک مونیخ

۱۰- بازکردن پای اسپانسرهای قوی و قدرتمند به بایرن تا این تیم به عنوان یکی از قطب‌های قدرتمند ورزشی و اقتصادی آلمان و جهان تبدیل شود.

*حمایت ها حتی از سوی رقبا

وجود چنین نقاط بسیار روشنی در کارنامه ورزشی یک مدیر موفق که البته مرتکب اشتباه فرار از پرداخت مالیات شده،‌ باعث شده که مونیخی‌ها با وجود اذعان به خطایی که صورت گرفته، به حمایت از مدیر موفق خود بپردازند. یکی از اولین کسانی که دوشنبه همزمان با شروع دادگاه مالیاتی به حمایت از نفر اول مونیخی‌ها پرداخت، پپ گواردیولا بود.

مربی موفق اسپانیایی که تیمش امسال هیچ باختی نداشته، در آستانه دیدار برگشت با آرسنال در لیگ قهرمانان گفت شاگردانش به خاطر هوینس می روند و نتیجه می‌گیرند.

فرانتس بکن‌باوئر، قیصر فوتبال آلمان و اسطوره ژرمن‌ها، بایرن و جهان، موفقیت‌های که هوینس برای تیم باشگاهی و کلا آلمان کسب کرده را زیاد توصیف کرد و خواهان رای منصفانه با توجه به جمیع‌ جهات در مورد دوست دیرینه و همبازی سابقش شد.

بازیکنان بایرن از جمله فیلیپ لام، توماس مولر، ماریو ماندزوکیچ و ... نیز در مصاحبه‌ها حمایت گسترده کردند.

حتی مقام‌ها و چهره‌های فوتبالی آلمان که در تیم‌های دیگر نقش رقابت با تیم‌های تحت امر وی را دارند، حمایت کردند.

*مالیات فوتبالی‌ها در آلمان، مالیات فوتبالی‌ها در ایران!

در شرایطی که قوانین مالیاتی در کشوری بزرگ همچون آلمان به دقت اجرا می‌شوند و اصولا این کشور مطابق مالیات‌های منطقی پرداختی تک تک شهروندانش در همه امور و از جمله ورزش اداره می شود تا حالا یکی از قطب‌های اقتصادی سامان یافته و بزرگ جهان نام گیرد،‌ مسلما نتیجه دادگاه اولی هوینس هر چه باشد، در کنار تمام افتخارآفرینی‌ها و خدمات فراوانش، با موشکافی دقیق و ریزبینانه در روز پنج‌شنبه به اتمام می‌رسد و این مدیر در کنار «هزار افتخار‌آفرینی‌اش» مرتکب اشـتباهی اینگونه شده،‌جزای خود را خواهد گرفت.

سئوالی که اینجا در ارتباط با فوتبال کشورمان که اخبار فرار مالیاتی برخی ارکانش این روزها به کرات شنیده می‌شود،‌مطرح می‌شود، همین است که پرونده هوینس و محاکمه وی برای ما چه پیامی دارد؟!

و آیا ژرمن‌ها خطای مالیاتی مدیر پرثمر و مفیدشان را نادیده می‌گیرند؟!

آنگونه که از دل اخبار و اتفاقات دو روز گذشته دیده و شنیده می‌شود و براساس دقت نظر کلی آلمانی‌، به نظر نمی‌رسد در صورت مستندنبودن دلایل هوینس،‌ از خطای وی چشم‌پوشی شود.

شاید به خاطر همین ریزبینی و حس عدم تبعیض بین شهروند معمولی با مدیری کاملا موفق در جامعه آلمان است که خوانندگان رسانه‌های ورزشی کشورمان،‌به خصوص در سایت های اینترنتی، به عنوان بخشی از جامعه هوادارای فوتبال کشورمان،‌به دقت اتفاق روی داده نزد ژرمن‌ها را تعقیب و پیگیری می‌کنند.

«خوانندگانی» که شمار زیادی از آنها حتی درسایت های خبری،‌ پیام‌های گذاشته و منتشرکرده که تضاد رفتارها و اقدامات مالیاتی میان ایران و آلمان را نمایان می‌سازد.

*فرار از مالیات ، علامت سئوال برای فوتبال دوستان ایران

آنها(خوانندگان) در نقش و قالب نماینده گروهی از هواداران فوتبال کشورمان،‌ در همین ماه‌ها و هفته‌های اخیر بارها و بارها دیده‌اند که چگونه مدیران باشگاه‌های به اصطلاح محبوب و مردمی با صرف هزینه‌های گزاف از بودجه دولتی برای خرید بازیکنان،‌ میلیاردی هزینه کرده اما از پرداخت مالیات‌های خود،‌دوری کرده‌اند.

خوانندگان نه فقط به عنوان بخشی از جامعه ورزش بلکه جامعه کشورمان وقتی درعرصه‌های گوناگون شغلی خود به خصوص در ادارات، موسسات و کارخانجات، بابت حقوق و دستمزد خود به عنوان درآمد، چه مالیات‌های که در طول سال و ماه پرداخت کرده‌اند، با در ذهن داشتن ماجرای دادگاهی رئیس بایرن در گوشه‌ای از ذهن خود، آن را با رفتارهای «مالیات ستیزانه» بازیکنان میلیاردی فوتبال کشورمان مقایسه کرده‌اند

*قانون گریزی تا کجا؟

در روزگاری که در آلمان و سایر ممالک جهان، پرداخت مالیات اکنون به امری بدیهی در میان قشرهای گوناگون جامعه مطرح است، بازیکن و مدیر و حتی مربی در ایران، از پرداخت مالیات درآمد‌های کلان خود فرار می‌کنند.

بازیکنان و مربیان باشگاه‌های بزرگ که ارقام قابل توجهی دریافت می‌کند، با آگاهی از برخی ساختار های نادرست اداری، راه پرداخت مالیات می‌گریزند.

بررسی‌های انجام گرفته در قراردادهای ثبت شده در سازمان لیگ فوتبال ایران نشان می دهد، مربی و بازیکن بطور کلی تنها مقداری از مبلغ قراردادشان را روی کاغذ درج می کنند و بقیه را به صورت پنهان از باشگاه دریافت می‌کنند.

ضعف ساختاری قوانین مالیاتی درایران برخلاف کشورهای ریزبین درامر مالیات جهان همچون آلمان، حتی باعث می شود وقتی یک بازیکن یا مربی خارجی که به ایران می‌آید، حتی اگر ندانند، به سهولت راه فرار از پرداخت مالیات را درپیش گیرند.

شاید بارزترین مصداق این مورد «برانکو ایوانکوویچ» سرمربی اسبق تیم ملی کشورمان است که پس از چند سال مربیگری تیم ملی و حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، به هنگام ترک ایران، مالیاتش را پرداخت نکرد تا اکنون به کشورمان سفر نکند که بعد ممنوع‌الخروج شود.

همچنین در رسانه‌ها و در خلال ماه‌های گذشته بارها در اخبار خواندیم فلان بازیکن به خاطر نپرداختن مالیاتش، ممنوع الخروج شده است!

مدیران باشگاه‌ها و به اصطلاح فوتبالی و ورزشی نیز از این امر مستثنی نبوده‌‌اند.

به همین دلیل بود که یک منبع موثق در سازمان مالیاتی اظهار کرد خیلی از بازیکنان بزرگ فوتبال در اداره مالیاتی به خاطر نپرداختن مالیات پرونده دارند.

بازیکنان حتی برای آنکه از منافذ پرشمار قوانین و ساختارهای مالیاتی بگریزند، حتی در متن قراردادهایشان نیز بندی به نام معافیت از مالیات را اضافه کرده‌ند که به زعم خویش ،‌باشگاه خود را ملزم به پرداخت مالیات کنند.

با توجه به اینگونه اقدامات عجیب از سوی اهالی فوتبال کشورمان که گفته می شود شمارش نیز کم نیست، در ظاهر این باشگاه است که بدهکار مالیاتی می شود که این موضوع به نوعی دور زدن قانون است.

واقعیت این است در آلمان که قوانین مالیاتی به دقت، وضع شده، فرهنگ پرداخت مالیات در تمام سطوح جریان دارد، با کنترل سازمان‌های نظارتی مالیاتی، هیچ موردی پنهان باقی نمی‌ماند تا جایی که یک مدیر موفق و توانمند همچون اولی هوینس،‌دیر یا زود اعتراف به اشتباه «نپرداختن مالیات معوقه‌اش» می‌کند.

اما متاسفانه نبود یکسری عوامل لازم همچون نبود فرهنگ پرداخت مالیاتی در بین تمام قشرهای جامعه، تبعیض پرداخت مالیات میان کم‌درآمدها و پردرآمد‌ها، نبود فرهنگ پرداخت مالیات به عنوان یک الزام در بین مردم و همچنین نواقص بسیار قوانین مالیاتی و و ... همه در اوضاعی که ساختار اقتصادی پرفراز و نشیبی دیده می‌شود، بازیکن،‌مربی و مدیر در ورزش فوتبال «مالیات گریز» شوند.

محمدرضا سروش
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *