جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱

استقبال فیدل‌کاسترو از بیانات رهبرانقلاب

يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 348835
مدیر مؤسسه ایمان جهادی به کتاب حاضر در نمایشگاه سال آینده کتاب تهران اشاره کرد و گفت: «از حراره تا تهران» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال ۹۳ ارائه می‌شود. در آن سخنان رهبر انقلاب از حراره پایتخت زیمبابوه تا سال گذشته اجلاس عدم تعهد در تهران درج شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دهمین نشست صبح ناشر امروز هجدهم اسفندماه در مرکز رسانه‌ای شیرازه با حضور حسن ادیب‌زاده مدیر مؤسسه ایمان جهادی برگزار شد.

* آغاز به کار موسسه در سال ۸۳ بود

بر اساس این گزارش، ادیب زاده در ابتدای این نشست با اشاره به تاریخچه این موسسه گفت: این موسسه جهادی از سال ۸۳ با برگزاری یک سری اردوهای جهادی کارش را شروع کرد، با فوت حاج عبدالله والی جرقه‌ای برای ما زده شد و از زندگی نامه ایشان شروع کردیم.

وی افزود: کار بر روی زندگی نامه حاج عبدالله والی حدود ۳ سالی طول کشید و نهایتا در سال ۸۹ این کتاب به چاپ رسید.

* محور کار حاج عبدالله والی و بشاگرد/ گرد آوری سخنان رهبر انقلاب

ادیب زاده با بیان اینکه یکی از محورهای کار ما در انتشارات حاج عبدالله والی و بشاگرد است، گفت: در بیشتر روستاهای بشاگرد این کتاب هست و مردم آن را دیده اند، بشاگرد حدود ۹۰۰ روستا داشت که حاج عبدالله با کارهایی که انجام داد این روستاها را به ۴۰۰ روستا تبدیل کرد اما همچنان محرومیت در آنجا وجود دارد.

مدیر موسسه ایمان جهادی در ادامه با اشاره به کرهای دیگر این انتشارات افزود: سخنرانی‌های مقام معظم رهبری برای ما بسیار قابل توجه بود، اینکه ایشان فقط یک مقام سیاسی نیستند و رهبریت ایشان وجه روحانی بودنشان را می‌پوشاند، برای همین یک کار تیمی را شروع کردیم و سخنان ایشان را از سال ۴۰ جمع آوری کردیم.

ادیب زاده بیان داشت: بعد از گردآوری همه این مطالب به این نتیجه رسیدیم که ایشان همتراز با شهید مطهری در شکل دهی فکر انقلاب نقش داشتند، وقتی بر صحبت‌های ایشان تاملی می‌شود می‌بینیم که دریایی است، هیچ وقت نمی‌گویند توحید مطلق؛ در هر فازی که وارد می شوند راهکار می‌دهند؛ وقتی درباره فرهنگ صحبت می‌کنند راهکار دارند.

وی تاکید کرد: ایشان در مسائل مختلف نمونه و مثال دارند، در بحث حکومت اسلامی ایشان راهکارهای زیادی در صحبت‌هایشان دارند که اگر همه این سخنان منتشر شود مطمئنا راهگشا خواهد بود.

* تعامل خوب موسسه ایمان جهادی با دفتر حفظ و نشر آیت الله خامنه‌ای


ادیب‌زاده درباره موازی‌کاری و هماهنگی‌ها با فعالیت دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه ای اظهار داشت: ما با این دفتر تعامل خوبی داریم. به لحاظ قانونی هر کاری در این راستا باید دارای مجوز باشد. البته برای کارهایمان مشورت هم می‌گیریم. از طرفی جایگاه دفتر را درک کرده‌ایم و به حمدلله تعامل خوبی را مشاهده می‌کنیم و کتاب‌های ما در لیست این دفتر وجود دارد.

وی پیرامون اینکه با توجه به اینکه خصوصی هستید و از لحاظ سرمایه مشکلی ندارید توضیح داد: شاید به لحاظ بیرونی با توجه به قیمت اندک کتاب‌ها به خصوصی بودن ما برخی یقین نداشته باشند، اما استقلال مالی مؤسسه شعار ماست؛ یعنی ما به هیچ جا به لحاظ تشکیلاتی و مالی وابسته نیستیم. ابتدا کار را با سرمایه خیریه آغاز کرده‌ایم اما کم کم به یاری خدا تا به امروز هزینه از راه خیرین فرهنگی تأمین می‌شود. به خاطر همین به آثار هم استقلال داده‌ایم. از این رو کتاب‌های ما نسبت به قیمت های بازار ارزانتر منتشر می‌شود.

* پول فروش کتاب برای انتشار کتاب‌های آتی هزینه می‌شود

این مسئول فرهنگی ادامه داد: پول فروش کتاب برای انتشار کتاب‌های آتی هزینه می‌شود. در غیر این صورت پول حاصل از فروش برای هزینه‌های خودمان و کارمندان استفاده نمی‌شود.

ادیب‌زاده با اشاره به اینکه حضرت آقا فرموده‌اند کار فرهنگی باید سوبسید داشته باشد توضیح داد: کتاب نباید به قدری گران شود که مخاطب خود را از دست بدهد، از این رو تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم کتاب ارزان داشته باشیم زیرا ما از گرانی کاغذ و چاپ واقعاً ناراحت می‌شویم.

* بخش فروش پیشانی موسسه است/ ۳۰ درصد فروش سازمانی داشته‌ایم


مدیر مؤسسه فرهنگی و هنری ایمان جهادی پیرامون بازخورد آثار منتشره انتشارات بیان کرد: قسمت فروش مؤسسه برای ما مهم است چون پیشانی مؤسسه بوده و در ارتباط با مردم است. تقریباً از کتاب های ما کمتر از ۳۰ درصد فروش سازمانی داشته است، البته ما از خرید سازمان‌ها فرار نمی‌کنیم اما راغب هم نیستیم و تنها به آن به عنوان تور عمومی قابل پخش نگاه می‌کنیم.

وی درباره تیراژ هم گفت: مخالف این شعار هستیم که مردم کتاب نمی‌خوانند شاید ما نتوانسته‌ایم به خوبی کتاب را معرفی کنیم و با قیمت خوب به دست مخاطب برسانیم در غیر این صورت مردم نشان داده‌اند اگر موانع برطرف شود کتاب خوان هستند و اگر بیانات رهبر انقلاب به درستی منتشر شود تشنگان فراوانی برای آنها وجود دارد. ما تنها انگشت به دریا زده‌ایم.

* رهبر انقلاب در تک تک سخنرانی‌های خود یک نظام فکری ارائه می‌کند


ادیب زاده در ادامه با بیان اینکه رهبر انقلاب در تک تک سخنرانی‌های خود یک نظام فکری ارائه می‌کند گفت: ایشان در هر موضوعی وارد شوند، آن موضوع را در پازل سخنرانی‌ها خود می‌چیند.

وی گفت: کتاب انسان ۲۵۰ ساله تیراژ کمی داشت اما از مرداد ۱۳۹۰ تا به امروز به چاپ سی و دوم رسیده است و ۹۶ هزار نسخه از آن روانه بازار کتاب شده، تیراژ این اثر مهم نیست زیرا همچنان در روند صعودی عجیبی قرار دارد البته ما کتاب درباره ائمه کم نداریم اما نظام فکری حضرت آقا در موضوع ائمه بی‌نظیر است. ایشان از ولادت تا رحلت حضرت رسول را در راستای تشکیل حکومت اسلامی به نحوی شایسته بیان می‌کند.

مدیر این موسسه درباره کتاب «بصیرت و استقامت» آن را تنها مربوط به فتنه ۸۸ ندانست و گفت: بصیرت در ادبیات رهبر انقلاب مربوط به پیش از انقلاب است و از سال ۵۳ در سخنان ایشان دیده می‌شود.

* «دغدغه‌های فرهنگی» نخستین کتاب محتوایی موسسه جهادی

مدیر مؤسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی، کتاب «دغدغه‌های فرهنگی» را از دیگر آثار مفید برشمرد و گفت: صحبت‌های این اثر در حال تبدیل شدن به گفتمان در میان بچه‌های حزب‌اللهی است. این کتاب را به یکدیگر هدیه داده و از نگرانی‌ها و دغدغه‌های رهبر انقلاب مطلع می‌شوند. البته این اثر نخستین کتاب محتوایی بود که مؤسسه منتشر کرد. ۷۵ هزار تیراژ داشته و چاپ بیست و سوم را پشت سر گذاشت.

وی در ادامه به کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» اشاره کرد که در نمایشگاه سال ۹۲ ارائه شده بود و توضیح داد: طرح کلی اندیشة اسلامی در قرآن» پنجمین اثر مکتوب حضرت آیت الله خامنه‌ای بود که قبل از انقلاب، در سال ۱۳۵۴ به چاپ رسید. این کتابچه مجموعة همان پلی‌کپی‌هایی بود که در جلسات روزانة ماه رمضان مسجد امام حسن در سال ۱۳۵۳ در اختیار حاضران قرار داده مى‏شد؛ به علاوة مقدمه‌ای که خود معظم‌له، قبل از چاپ بر آن نوشته بودند. مقدمه‌ای که در آن به خوبی ضرورت و لزوم ارائة طرحی کلی از اندیشة اسلامی مبتنی بر قرآن، بیان، و اهداف و ثمرات آن ذکر و دستاوردهایش برای مخاطب توضیح داده شده است .

ادیب زاده بیان کرد: مدتها، دستیابی به محتوای این جلسات، یکی از آرزوها و دعاهای قلبی‌مان بود که روزی، مصاحبه‌ای دیدیم از آقای سادات فاطمی دربارة فعالیت قرآنیشان پیش از انقلاب، و دربارة مرکز نوارفروشی‌ای که در خیابان سناباد داشتند. ایشان از قاریان و اساتید قرآنی ممتاز کشور هستند که در دوران قبل از انقلاب، از یاران و نزدیکان و معتمدان مقام معظم رهبری بودند و بعد از انقلاب نیز همچنان مورد توجه و عنایت ایشان قرار دارند.

وی تصریح کرد: آقای سادات فاطمی در مصاحبة خود، به احیاگری های قرآنی مقام معظم رهبری در آن دوره اشاره کرده بودند. البته هر کس دیگری هم که بود و می خواست از قرآن و فعالیت قرآنی در آن دوره سخنی بگوید، سخنش به حضرت آقا و جلساتشان، و در میان همة آنها، به طرح کلی می‌رسید. در جایی از مصاحبه نیز اشاره به جلسات طرح کلی داشتند و تصریح کرده بودند که مسئول ضبط صوت جلسات بوده‌اند. درنگ نکردیم. به مشهد رفتیم. هیچ نشانی نداشتیم جز مسجد امام حسن مجتبی و مسجد کرامت. هنگام نماز، به مسجد رفتیم و دنبال پیرمردها و قدیمی‌ها گشتیم. سراغ آقای سادات فاطمی را گرفتیم، نشانی مساجد دیگر را دادند. از این مسجد به آن مسجد. آنجا متوجه شدیم که بین دو برادر، آقا سید مرتضی و آقا سید جواد، باید دنبال آقا سید مرتضی بگردیم. بالاخره پرسوجوها به نتیجه رسید و وارد محل کار یا بهتر بگوییم، مرکز آموزش قرآن آقای فاطمی شدیم.آقای فاطمی بدون هیچگونه چشم‌داشتی، آن نوارهای کاست را در اختیار ما قرار دادند.

* کتاب «از حراره تا تهران» در نمایشگاه کتاب سال آینده/ فیدل کاسترو متن سخنان رهبر انقلاب را گرفت

کتاب «خانواده» از دیگر آثاری است که از مرداد ۹۲ تاکنون هشت چاپ را پشت سر گذاشته که ادیب‌زاده درباره آن گفت: تاکنون ۲۴ هزار عنوان روانه بازار کتاب شده است، مخاطب آن خانواده‌ها هستند و به این دلیل که در نمایشگاه قرآن هستند خریدار اصلی آن خانواده‌ها بوده‌اند.

این مدیر فرهنگی در پاسخ به سؤال فارس پیرامون آثار آماده شده برای نمایشگاه کتاب هم بیان کرد: «از حراره تا تهران» عنوان کتابی است که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال ۹۳ ارائه می‌شود. در این اثر سخنان رهبر انقلاب از حراره پایتخت زیمبابوه تا سال گذشته اجلاس عدم تعهد در تهران درج شده است.

وی گفت: این کتاب ۳۲۰ صفحه است و سبک روایتگری دارد، ابتدا سفر حضرت آقا را به زیمبابوه روایت می‌کند چرا که این روایت طی هشت روز حضور حضرت آقا در حراره عجیب بود. ایشان در این سفر دیدارهای تأثیرگذاری دارند که تمام آنها در این کتاب آمده. این سخنرانی یک ساعت و ۲۰ دقیقه بوده که بسیار محتوایی است.

پس از سخنان ایشان فیدل کاسترو از این بیانات تعریف کرد و می‌گوید؛ متن سخنان معظم‌له را گرفتم تا بارها و بارها آن را مطالعه کنم. این دیدار در دوران جنگ رخ داد و حاوی داستان‌های عجیبی است که میان تیم حفاظت رهبر انقلاب رخ داده بود. حواشی به دست آمده هم بهانه‌ای برای انتقال محتوا شده است.

نگاه اجمالی این کتاب از سال ۶۵ تا ۹۱ است. آپارتاید، فلسطین، نظام سلطه در این کتاب بیان می‌شود و در ادامه سخنرانی رهبر انقلاب در تهران و در این اجلاس درج شده است.

وی در پایان سخنرانی خود ضمن تأکید بر اینکه رهبر انقلاب مجموعاً ۲۵۰ نماز جمعه داشته‌اند که گنجینه‌ای بی‌نظیر به شما رمی‌رود اضافه کرد: آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازگشت از حراره پایتخت زیمبابوه در هفتم محرم همزمان با دهه عاشورا در نماز جمعه حضور یافتند و در خطبه اول درباره قیام امام حسین(ع) سخنرانی فرمودند، ولی پایه تحلیل قیام این است که هر ظلمی که ایجاد شده دارای سه پایه ظالم، مظلوم و تماشاچی بی‌تفاوت بوده. ایشان در خطبه دوم، گزارشی از حراره می‌دهند. از این رو خطبه اول مقدمه کتاب شد و موارد دیگر پس از آن گرد آمده است. این اثر در نمایشگاه سال آینده ارائه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *