سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۱

بایسته های سال ۹۳ با نگاه به دغدغه های امروز

علی رضا زاکانی
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 348810
در نگاه اسلامي به ‎جامعه، فرهنگ با معناي وسيع آن که حتي دربرگيرنده تعليم و تربيت نيز هست، زيرساختي اساسي است که پيشرو ساير حوزه‎هاست. اصالت دادن به فرهنگ در گفتمان پيشرفت اسلامي موجب مي‎شود راه‎حل‎‎هاي ارائه شده در همه حوزه‎‎ها از جمله اقتصاد تغيير کند. بنابراين بسياري از مشکلات اقتصادي کشور که موضوعات مهمي هستند، لزوما راه‎حل‎‎هاي اقتصادي ندارند يا لااقل بخشي از راه‎حل‎‎هاي آن‎‎ از جنس راه‎حل‎‎هاي اقتصادي نيست .
جهان نيوز- دکتر علیرضا زاکانی: درک درست صحنه کنوني جهان، منطقه و کشور از آن جهت بسيار با اهميت است که اطراف ما را از يک سو فرصت‎‎‎هاي بسياري فرا گرفته که دقت و بهره‎گيري از آنان موقعيت ايران اسلامي را ممتاز خواهد کرد و از سوي ديگر غفلت در برابر هجمه‎‎‎هاي نظام سلطه به رهبري آمريکا نيز ضربات جبران ناپذيري را به ما خواهد زد. از اينرو دقت در مسير پيش رو به‎ ويژه سال آتي را نبايد از خاطر دور داشت و بايد به نحو شايسته به دغدغه‎‎هاي جدي امروز و فرداي کشور پرداخت:

۱. انقلاب اسلامي در سير تکاملي خود، پس از محو استبداد و نفي استکبار به‎عنوان يک نظام سياسي فعال در جهان، نيازمند ارائه الگويي از پيشرفت است تا در درون خود همه مفاهيم مطرح شده در انقلاب اسلامي يا گفتمان‎‎‎هاي اصيل دوران حاکميت جمهوري اسلامي هم‎چون عدالت، استقلال، آزادي، عزت، مردم‎سالاري ديني، رشد اقتصادي، کارآمدي حاکميت و... را داشته باشد و آن‎‎ها را تعين بخشد .

از سوي ديگر ارائه مدل پيشرفت اسلامي، پيش‎ نيازي اساسي در شکل‎گيري تمدن اسلامي است تا با الگو گيري ساير جوامع اسلامي از آن، اين مهم تحقق يابد. در داخل کشور نيز توجه به‎ نظرات مردم نشان مي‎دهد که شرايط سخت اقتصادي و فشار‎‎هاي دشمن موجب شده تا مردم به راهکار‎‎هايي بينديشند که هم وضع معيشتي‎شان را بهبود بخشد و هم حفظ استقلال و عزت ملي را به‎همراه داشته باشد و ضمن سرعت‎بخشي به پيشرفت کشور، منطبق با فرهنگ و ذائقه ايراني و اسلامي باشد تا خساراتي که به‎دليل اجراي مدل‎‎هاي توسعه غربي، بر کشور در گذشته تحميل شده، تکرار نشود. از اين منظر از الگو‎هاي غربي تجربه شده قبلي بايد پرهيز کرد و به طراحي الگويي متناسب با شرايط ايران اسلامي پرداخت.

۲. مشکلات اقتصادي امروز جامعه و نبرد پيدا و پنهان اقتصادي که نظام سلطه بر ملت ايران تحميل کرده، در کنار برخي سهل ‎انگاري ‎‎ها و سوء ‎مديريت‎‎‎ها موجب شده تا ساماندهي اوضاع اقتصاد کشور به‎عنوان مهم‎ترين چالش دولت يازدهم مطرح شود. در رابطه با فوريت موضوع ساماندهي آشفتگي‎‎‎هاي حوزه اقتصاد، هيچ شکي نيست؛ لذا برون رفت از مشکلات فعلي نيز راهي جز تکيه بر سرمايه‎‎هاي مادي و معنوي درون کشور بر پايه سياست‎‎هاي اقتصاد مقاومتي نخواهد داشت.

متاسفانه آمار‎‎هاي اقتصادي نشان مي‎دهند کشور ما طي دو دهه گذشته، به‎شدت به‎ سمت مصرف بيشتر کالا، به‎خصوص کالا‎‎هاي لوکس و خارجي گرايش پيدا کرده؛‎ تا جايي که در شرايط سخت کنوني، طبق آخرين آمار گمرک جمهوري اسلامي ايران، واردات ماشين‎‎هاي لوکس خارجي افزايش غيرمعمولي يافته است. اين مسئله در فرهنگ توسعه‎گراي غربي نه‎تنها مذموم نيست، بلکه نشانه‎اي از رشد اقتصادي و رفاه بيشتر جامعه و مايه فخر و مباهات است. جمله مشهوري در اين زمينه وجود دارد که نشان‎دهنده نگاه مصرف‎گراي جامعه غربي به همه امور است: «توليد کنيد تا مصرف کنيد. مصرف کنيد تا توليد کنيد». اما در جامعه اسلامي مصرف بيش از حد، تکاثر، گرايش به تجمل و تفاخر به رفاه ممدوح نيست. اصلاح الگوي مصرف، توجه به‎ کار و توليد و دقت در رونق اين ارزش مطلوب در جامعه، در کنار مواجهه منطقي و قاطع با راهزنان مسير رشد و پويايي اقتصاد کشور يعني مفاسد اقتصادي بايد از سوي همه دلسوزان کشور مورد نظر قرار گيرد.

۳. در نگاه اسلامي به ‎جامعه، فرهنگ با معناي وسيع آن که حتي دربرگيرنده تعليم و تربيت نيز هست، زيرساختي اساسي است که پيشرو ساير حوزه‎هاست. اصالت دادن به فرهنگ در گفتمان پيشرفت اسلامي موجب مي‎شود راه‎حل‎‎هاي ارائه شده در همه حوزه‎‎ها از جمله اقتصاد تغيير کند. بنابراين بسياري از مشکلات اقتصادي کشور که موضوعات مهمي هستند، لزوما راه‎حل‎‎هاي اقتصادي ندارند يا لااقل بخشي از راه‎حل‎‎هاي آن‎‎ از جنس راه‎حل‎‎هاي اقتصادي نيست .

امروز عرصه فرهنگ به‎عنوان اولويت اول نظام اسلامي، عرصه تاخت و تاز مناديان فرهنگ غرب شده است و آن‎ها مي‎کوشند با استفاده از همه دستاورد‎هاي نرم افزاري و سخت افزاري خويش، انقلاب اسلامي را از درون تهي کنند و به تسليم بکشانند. تفاوت جدي فرهنگ اسلامي به‎عنوان پيشران پيشرفت جامعه با فرهنگ منحط غربي آنقدر چشمگير است که بي‎دقتي دستگاه‎‎هاي فرهنگي کشور، نه تنها مانعي براي رشد و تعالي جامعه اسلامي خواهد شد، بلکه خود هماوردي با دوستداران انقلاب در جنگ با دشمن و تقويت بدخواهان اسلام عزيز و ملت رشيد ايران خواهد بود. اظهارات وزير محترم ارشاد درباره موضوعات فرهنگي به‎ويژه فضاي مجازي و نوع عمل کارگزاران وي در جشنواره فيلم فجر يا اتفاقات تلخ و تکان‎دهنده رخداده در برخي از مطبوعات کشور، حکايت از سردرگمي و بي‎دقتي آن‎ها در تفاوت‎‎هاي اساسي بين دو فرهنگ اسلامي و غربي و باز نمودن راه براي توسعه فرهنگ مبتذل غرب در کشور اسلامي است؛ امري که بازگشت از آن ضروري مينمايد.

۴. يکي از امتيازات بالاي کشور عزيزمان، نرخ رشد علمي بالاي طي بيش از يک دهه تاکنون است که اسباب تحير مراکز علمي دنيا را فراهم کرده. امروزه با اندک تأملي در سطح بندي کشور‎هاي دنيا به نقش پايه‎اي علم و فناوري براي پيشرفت‎ها و قرارگيري آنها در جايگاه‎‎هاي ويژه شان، برابر‎ شأن و منزلت علمي هريک خواهيم رسيد. توجه به توسعه تحقيق و پژوهش، برابر نياز کشور و تحول در عرصه آموزش در سطوح مختلف آن در بستر رشد معنوي و پرورش دانش آموزان و دانشجويان، امري اجتناب ناپذير است. در کنار نکات ايجابي فوق، پرهيز از افراط و تفريط در محيط‎‎هاي دانشگاهي راه را براي سرعت بخشي به رشد علمي کشور باز خواهد نمود؛ به‎ويژه که دولت يازدهم با شعار اعتدال مي‎بايست از تنگ نظري دولت سازندگي - با اعتقاد به اعمال سياست‎‎هاي محدود‎کننده فعاليت‎‎هاي سياسي در دانشگاه‎هاـ و نيز افراطيگري حاکم بر بخشي از دانشگاه‎ها در دوره دوم خرداد که اسباب آشوب را در دانشگاه‎ها فراهم کرد، پرهيز نمايند؛ سياست مناسبي که در اين ايام بين مسئولان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فراموش شده و طليعه افراطکاري را نمايان ساخته است.
در صحنه اجتماع نيز يکي از محاسن همزمان شدن انتخابات خبرگان رهبري با انتخابات مجلس شوراي اسلامي و انتخابات رياست‎جمهوري با انتخابات شوراي اسلامي شهر‎ها، ايجاد آرامش جدي در کشور و ايجاد فرصت براي ساختن اساسي جامعه اسلامي بود. اينک علي‎رغم همه تجارب گذشته در ناموفق بودن راه طي شده توسط کارگزاران در دولت آقاي هاشمي رفسنجاني، مشارکت در دولت آقاي خاتمي و اطرافيان آقاي احمدي‎نژاد در دوره تصدي ايشان شاهد فعاليت زودرس تبليغات انتخاباتي برخي از مسئولان دولت يازدهم هستيم. از اينرو بي‎شک فعاليت‎‎هاي زودهنگام تبليغاتي معاونين آقاي روحاني به‎ويژه مشاور اقوام و اقليت‎‎هاي مذهبي وي جاي تعجب و تأمل دارد چراکه اين امر مرور و تکرار راه رفته غلط ديگران و سبب ايجاد مشکلات براي دولت يازدهم در ساير حوزه‎ها نيز خواهد شد.

۵. بهانه جويي آمريکا در حوزه هسته‎اي و توافق ژنو، براي ما و آمريکا شروع راهي با اهداف متفاوت است. آمريکا بنابر خوي سلطه طلبي خويش مي‎کوشد همه شکست‎‎هاي گذشته و حال خود را با پيدا نمودن روزنه اميدي در قرارداد جبران نموده و علاوه بر شکستن عزت ملت شريف ايران و محروم نمودن او از مواهب فناوري هسته‎اي، در ساير امور نيز بهانه جويي واهي خويش را ادامه دهد و اسباب هزيمت و شکست انقلاب اسلامي را فراهم آورد و در مقابل، ما مي‎کوشيم با شفاف‎سازي و همکاري منطقي مانع اثربخشي دروغگويي آمريکا و شرکاي بين‎المللي او گرديم. موفقيت در اين سرفصل، به تحرکات عزت‎مدارانه و حکمت‎آميز کارگزاران سياست خارجي بستگي دارد که با نرمشي قهرمانانه و با بهره‎مندي از اصل مصلحت بنـا بر نياز و براي تحقق آرمان‎‎هاي انقلاب از بين گسل‎‎هاي موجود بين صحنه گردانان بين‎المللي (اتفاقات اوکراين و...) و با تکيه بر قدرت نرم و نفوذ جمهوري اسلامي ايران، رقم خواهد خورد و در کنار آن و مقدم بر آن نيز در داخل کشور نياز به همکاري و همراهي همه آحاد ملت در سايه توکل به خداوند بزرگ براي ايجاد مصونيت درون‎زا داريم تا چشم طمع دشمنان برگرفته شده و آن‎ها مأيوس گردند. ان‎شاءالله
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *