سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۱۱
۵۱
اطلاعات تامل‌برانگیز از رفع تحریم‌ها در نامه توکلی به روحانی

چه توجیهی دارد شرکت‌هایی را که می‌خواهیم از آنان خرید کنیم به تایید آمریکا برسانیم؟

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 348662
احمد توکلی نماینده مردم تهران در نامه‌ای به روحانی نوشت: آیا جنابعالی اطلاع دارید که وزارتخانه ذیربط تنها ۸ شرکت خارجی را برای خرید کالاهای اساسی از طریق وزارت خارجه به ۱+۵ معرفی کرده و آنان تنها ۴ شرکت را پذیرفته‌اند؟ آیا خبر دارید که مالکین هر ۴ شرکت آمریکایی هستند؟
چه توجیهی دارد شرکت‌هایی را که می‌خواهیم از آنان خرید کنیم به تایید آمریکا برسانیم؟
به گزارش جهان، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز ۱۷ اسفند ۹۲ نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نوشت، که متن نامه به شرح زیر می باشد:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر حسن روحانی

رییس جمهور محترم

سلام علیکم

مستحضرید که عزت ملی کمال بخش شخصیت آحاد ملت و حفظ آن دستور موکد قرآن مجید است. حکمت این تاکید شایداین باشد که عزت ملی اسباب دوام و قوام استقلال و برانگیزاننده دفاع از ملت و سرزمین در مقابل حملات دشمنان و ضامن حفظ تمامیت ارضی و کسب منافع از خارجی است. در عین حال سرمایه اصلی در عرصه دیپلماسی نیز همین است. در وضعیت فعلی که در حال انجام مذاکرات مهم پیرامون حقوق ملت شریف ایران در مصافی ناعادلانه با دشمنان ایران و اسلام هستیم، هرچه این عزت­مندی بیشتر حفظ و تقویت شود، توفیق فرزندان انقلاب در مذاکرات افزون خواهد شد. واضح است که نحوه مذاکرات و حواشی آن، تعهداتی که پذیرفته می­شود و یا حقوقی که کسب می­گردد، در تقویت یا خدای ناخواسته تضعیف عزت موثر است و این امر نقش تعیین کننده در دور بعدی مذاکرات دارد.

بحمدالله جنابعالی مکررا بر این امر مهم تاکید فرموده­اید که به­هیچ­وجه خلاف عزت ملی و غیرحکیمانه، مصلحت­ها را تعقیب نمی­کنید که از سیاستمدار باسابقه­ای مانند شما که سال­های زیادی از عمرش را در عرصه سیاست خارجی و امنیت ملی به مردم، دین و وطن خویش خدمت کرده است، انتظاری جز این نیست. در این عرصه، دیپلماسی عمومی دشمن در صدد القای تذلل و تسلیم ماست و برای خط دهی به افکار عمومی، تهاجمی و قوی­تر از ما عمل می­کند. در مقابل، آفند و پدافند مناسب و کافی وجود ندارد. اگر بشود عذر سلطه خبری استکبار را تا اندازه­ای پذیرفت، برخی مسائل را که هیچ توجیه دیپلماتیک هم ندارد، نمی­توان پذیرفت، که تذکر یک مصداق را وظیفه دانستم.

یکی از
اگر در این اوائل راه ما سقف استیفای حقوق خویش را کوتاه بگیریم و تن به زورگویی دشمن بدهیم، قدرت چانه زنی ما در مسائل مهمتر کم نخواهدشد؟
تعهدات حریف، آزاد کردن بخش اندکی از دارایی­های بلوکه شده در کشورهای خریدار نفت از ما بوده است. اگر در مذاکرات از حریف بپذیریم که بانک­های داخلی و خارجی را در معاملات با این ارزها، باید با توافق او معلوم کرد، ممکن است وجهی از نظر توافقات پیشین داشته باشد. ولی چه توجیهی دارد که ما شرکت­هایی را که می­خواهیم از آنان خرید کنیم به تایید آمریکا برسانیم؟ آیا جنابعالی اطلاع دارید که وزارتخانه ذیربط تنها ۸ شرکت خارجی را برای خرید کالاهای اساسی از طریق وزارت خارجه به ۱+۵ معرفی کرده و آنان تنها ۴ شرکت را پذیرفته­اند؟ آیا خبر دارید که مالکین هر ۴ شرکت آمریکایی هستند؟ آیا می­دانید این چهار شرکت در دوران دفاع مقدس به ما کالاهای اساسی نمی فروختند؟ وقتی انتقال ارز زیر نظر آنان انجام می­­شود دیگر چه نگرانی هست که ما از کدام شرکت خرید می­‌کنیم؟ چرا آمریکا اصرار دارد چنین امر ی را بر ما تحمیل کند؟ جز این است که قصد تحقیر دارد و میخواهد مبادی خرید و واردات ما را، آن هم در کالای اساسی، محدود و به خودش منحصرکند و بدین وسیله اهرم فشار دیگری به دست آورد و شاید هم انحصارات داخلی را تقویت کند؟


جنابعالی به اقتضای تکلیف قانونی و با سرعت و اشتیاق از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی استقبال فرمودید. در بند ۶ این ابلاغیه چنین آمده است: "ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص". ملاحظه می­فرمایید که دشمن راه معارض را برگزیده و ما هم کوتاه آمده ­ایم. کار دشمن مقتضای طبیعت او است؛ ما چرا زیر این توقع ظالمانه جدید برویم؟ هنوز خیلی مانده تا مذاکرات به نتیجه نهایی برسد. اگر در این اوائل راه ما سقف استیفای حقوق خویش را کوتاه بگیریم و تن به زورگویی دشمن بدهیم، قدرت چانه زنی ما در مسائل مهمتر کم نخواهدشد؟ آیا جنابعالی در جریان این امر قرار گرفته­ اید و اگر جواب مثبت است، دستوری در اصلاح کار صادر فرموده­ اید؟ ما به سردارانی که در خط مقدم به دفاع از منافع ملت مشغول­اند، اعتماد داریم ولی آنان را مصون از اشتباه نمی­دانیم و از جنابعالی که فرمانده هستید انتظار مراقبت بیشتری داریم. لطفا دستور فرمایید اینجانب و ملت را از نتیجه اقدامات مطلع فرمایند.

با احترام
احمد توکلی
نماینده مجلس شورای اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ضيايي
آقاي توكلي آن روز كه در زمان انتخابات سايت شما يعني سايت الف قسمتي را گذاشته بود با عنوان
چرا به جليلي راي ندهيم
بايد فكر اين روزها را هم مي كردي به قول معروف خود كرده را تدبير نيست!
انتقاد کردی که دوباره بیام گوشتو بکشم.....
فقط انتقاد سازنده باشه
مهدی
United States
واقعاً سایت آقای توکلی زمان انتخابات حکم رسانه های اونور آب رو بازی میکرد! هر روز حداقل یه مطلب برا کوبیدن دکتر جلیلی! وقتی سایت ایشون اونطور به دکتر جلیلی حمله میکرد دیگه احتیاجی به هیاهوی اصلاح طلبان هم نبود! آخرش هم به هدف خودش رسید!
شما طرفداران جلیلی، هم آنوقت ها که قالیباف را می کوبید باید فکر این روزها رو می کردید که هر چه می کشیم از دست شماست........
محسن
آیا توکلی که اهل حلالیت گرفتن است نباید از دکتر جلیلی طلب حلالیت کند...
واقعا چقد تلخه که اونا برا پولای خودمون تعیین تکلیف میکنن
خیلی حرفه هااااااااااااااآا
خیلیییییی
واقعا تاسف اوره
تحقیر تحقیر تحقیر
خدایا خودت این دولتو هدایت کن
ای بابا اینا همشون با همن !
...
خخخخخ
خدایا شکرت نمردیم و معنی خودی و غیر خودی رو فهمیدیم...
موافقید دهن همه رو ببندیم کسی به دوستان شما انتقاد نکنه و اصلا حرفی از شما نزنه...
من دکتر جلیلی رو قبول دارم و دوستش هم دارم اما
حالا چون واسه ریاست جمهوری شخص دیگه رو اصلح دونستم و براش تبلیغ کردم... شدم اونور ابی و...
خخخخخخخخخ
دهن همه رو میخواین ببندین؟!!
Iran, Islamic Republic of
به نظرتون اگه همه اصولگراها اجماع میکردن جلیلی رای میاورد؟ یه کم واقع بین باشین؟ خداییش توکلی حرف حق زده توی این نامه و خیلی جاهای دیگه
آقای توکلی
سر چشمه شاید گرفتن به بیل ، چو پر شد نشاید گرفتن به پیل

ان وقتی که دولت قبل با حرکت های نابخردانه کشور را به سمت این بن بست وتحریم ها می برد وبا شعارهای در ظاهر ضد امریکایی و ضداسرائیلی ودر عمل به نفع اسرائیل میبرد می بایست مجلس و اصول گرایان فکری می کردند

...
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا ؟
بی وفا، بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا ؟

نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی
سنگدل این زودتر می خواستی حالا چرا ؟
حمید
جوابی بس هوشمندانه بود

اقای دانشمند 8 سال پیش که احمدی نژاد نبود هم همین روال بود

اقای دانشمند سیاستهای آمریکا در خاورمیانه را مطالعه کنید بعد اراد سخن کنید


البته لطفا

در ضمن اقای توکلی جناحی نیست که ایراد دولتی میگیرید در زمان احمدی نژاد هم در برابر اشکالات حرف میزد
برادر یا خواهر عزیز شما بهتر است بیشتر به همان حفظ اشعار بپردازی تا نظر سیاسی
چقدر بی انصافی احمدی نژاد در ظاهر ضد امریکا و اسراییل بود؟
Germany
... با اين حرفهاي صدتا يه قاز!!!!
رضا
آقای توکلی شما هم که فقط مرد مخالفت شده ای .
United States
حقیقت تلخه
درود بر توکلی
United States
همینایی که به توکلی گیر می دادن چرا از دولت انتقاد نمی کنی حالا اینطوری حرف می زنن
دوستان اینقدر کم طاقت نباشیم و در مقابل انتقاد ضعیف نباشیم و بهره برداری سیاسی نکنیم.
آقای توکلی دلسوز نظام است و روش خاص خودش را دارد. بالاخره گفتن مشکلات و انتقادات سازنده کار یک نماینده است و آقای توکلی چه در این دوران و دوره قبل و هم در دوره آقای خاتمی انتقاد می کردندو این را به فال نیک بگیریم چرا که توکلی و امثال توکلی از خود نظام اند.
مرد صراحت و حقگویی ...
Iran, Islamic Republic of
چطور وقتی اون موقع که رییس جمهور منتخب و مردمی! شما مملکت رو ته دره میبرد نگران نشده بودین و دم بدم نامه سرگشاده نمی نوشتین و دعای بصیرت افزایی! نمی فرمودین؟!
خوبه که ضدیت توکلی با احمدی نژاد اظهر من الشمس است؛ بعد کدام دره را می فرمایید؟ خیلی بدبخت شدیم؟ با اجازه یتان تازه برگشتیم به سیستم کوپنی هشت سال پیش
کدوم درّه؟ اين که صد ها هزار خانواده خانه دار شدند؟ اين که در توليد بنزين خودکفا شديم و آقای زنگنه دوباره خط توليد را متوقف کرد؟ اين که کمتر از حالا از اوباما لغز می شنيديم؟ ... خجالت بکشيد، درّه ای آن بود که اراذل فتنه گر در سال 88 برای کشور تدارک ديده بودند نه خدمات هشت ساله دولت نهم و دهم.
علی
Iran, Islamic Republic of
خندم میگیره...در تولید بنزین خودکفا شدیم!؟
شاید منظورت همون بنزینایی که تو پتروشیمیا تولید میشدو(البته به زور پتروشیمیا رو هم مجبور میکردن) و خدا میدونه چه مریضیایی ...
البته با وجود همونام فکر نکنم خودکفا شده باشیم
Iran, Islamic Republic of
بدبخت یعنی اگر مثلا این بنزین های وارداتی را مسموم کنند و به ما بفروشند باز شما می آیی این جوری لغز بخوانی مشکل شما این است که معتقدی بیگانه به ما دلسوزتر از خودی است دانشمند خودی را قبول نداری اما تولید خارجی حتی بنزین را قبول ندارید
بقیه کشورها تو اشپزخانه سلطنتی بنزین تولید میکنند؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
توکلی هم بیسواد شد رفت
سید جواد
Iran, Islamic Republic of
توافق نامه ژنو با این مفاد،بزرگترین خبط دیپلماتیک ما بعد از انقلاب بود...
سئا
Iran, Islamic Republic of
حتي از پذيرفتن پروتوكل الحاقي NPTهم افتضاح تر بود و جالب اينجاست كه هر دو چوب را يك نفر بر سر ملت ايران كوبيد
بیسواد
Iran, Islamic Republic of
آقای توکلی صبر می کردی 6 ماه بعد نامه می نوشتی!!!
United States
بابا همین الانشم یه عده می گن زوده
توکلی مچکریم!
Iran, Islamic Republic of
کاری به اصل حرفش ندارم، اما مودبانه، موردی و مصداقی، قابل پیگیری و قابل بحث و معطوف به منافع ملی بود. کاش همه یاد بگیرن اینجوری انتقاد کنن نه اینکه به یه سری حرفای کلی استناد کنن
راست گفتی اقای توکلی باید فقط با شرکتهای بنجل چینی کار کنیم
نه با چین نا با ارباب شما یعنی امریکا
امین
آقای توکلی را خدا خیر دهد که به فکر هستند و نظارت میکنند و مردم و مسئولین به خواب زده را هشدار میدهند
Norway
من نمی خواهم مصداق ان ضرب المثل باشم که طرف هم چوب را خورد و هم پیاز را . داریم مرارت و رنج را تحمل می کنیم . اقلا ادم غرورش حفظ شود
داوود
میگم نکنه لیست وزرا راهم قبلٱ برای تٱیید به آمریکایی ها داده باشه
نام افراد مفسد و ویژه‌خوار نباید در جیب رییس دستگاه اجرایی کشور باشد
Iran, Islamic Republic of
تو اين دولت كه به هيچ وجه من الوجود شخص ويژه خوار ومفسد گير نمياد!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عماد
آقای توکلی پیشنهاد سازنده و قابل اجرای شما
چیست؟
آنجه مرقوم نموده ایدبیشترنورانی نمودن خودتان است تا همراهی و همدردی با مردم.
درود بر روحانی
اصول گرای واقعی مردمی
وحید
فقط میشه گفت خدایا مارو در حرکتموان ثابت قدم بفرما.
....
توکلی
خدایا! آیا میشود عمر ما به مشاهده سقوط استکبار آمریکا همانند استکبار کمونیسم قد بدهد?
Iran, Islamic Republic of
ایشان یادشان رفته همراه با برخی به ظاهر اصولگرایان چپ وراست به جلیلی حمله میکردند حالا قدر تیم مذاکره کننده قبلی رو بدونن
Iran, Islamic Republic of
تبریک به جناب توکلی برای حضور شان در جمع ما بیسوادان
منصوری
Iran, Islamic Republic of
تا الان که به نظر میاد غربیها راستگوتر بوده اند تا مسوولین مملکت خودمون. یادمه یکی از مسوولین آمریکایی گفته بود این سبد کالا را مردم ایران مدیون ما هستند نگو راست میگفته. به هر حال تا الان هر چی اونا گفتن راست از کار در اومده. وقتی جان کری کلمه(ZERO) را سه مرتبه در لابی ایپک تکرار کرد تا اعماق وجود سوختم. ای کاش اصلا 20 درصد نداشتیم و اینجور تعطیلش نمی کردیم که این یانکی اینطوری در موردش صحبت کنه...
غفاری
با این اوصاف مشخص می شود که چرا هاشمی خوشحال و از این دولت راضی است!
اگر مفاد قرارداد ژنو علنی شود فکر کنم به پادشاهان قاجار که بخشی از مملکت را به روسها دادند باید افتخار کنیم.
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر - زمانی بود که با جرات از استقلال کشورمان حفاظت می کردیم و از این اعتماد به نفش کشورهای زورگو خوششون نمی اومد .
یادش بخیر زمانی شخصیت داشتیم و برای 80 هزارتومان پول که اسمشو گذاشتن سبد کالا وارد صف های طویل نمی شدیم .
یادش بخیر زمانی نیاز نبود قراردادهای نفتی ما رو کشور دیگه چک کنه و صلاح 80 میلیون انسان را تشخیص بدن .
یادش بخیر زمانی که رئیس جمهور ما توی سازمان ملل و دانشگاههای کشور دشمن از شخصیت تک تک مردم کشور دفاع می کرد.
یادش بخیر افتخار و آزادی که دنبالش بودیم برای عزت ایران عزیز بود و عزیزانی که دادیم ، نه برای پایین آمدن قیمت پراید و پژو و پاترول و پروشه و ...
Iran, Islamic Republic of
من واقعا متا سفم كه ايشون داره همچين مساله مهمي رو مطرح ميكنه بعد نگاه ما جناحيه!!!!!خيلي دردناكه
فراتر از روحاني و جليلي و احمدي ن‍ژاد فكر كنيد
قضيه مليه يه كم فكر كنيد ببينيد چه خطري ما رو تهديد ميكنه!!!
خوب بود .
اگر من جای مسئولین بودم اصلا خرید نمی کردم تا فکر نکنند ما منتظر رفع توقیف این پولها بودیم. بالاخره این هم نوعی مقاومت است از نوع اقتصادی.
منصور
Iran, Islamic Republic of
جهت اطلاع بیشتر آقای توکلی عرض میشود ،این تازه پذیزفتن قدرت بلامنازع امریکاست ...
حتما جز روح توافقنامست
روزي كه آقاي توكلي خودشت را به در مي زد تا در مجلس همين آقايان راي اعتماد بگيرند كاش كمي هم فكر عاقبت كار خودش را مي كرد ؟