يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۹
۶۶

3 نکته درباره اظهارات عراقچی در محضر خبرگان ملت/ لطفا سنجیده‌تر!

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 348004
اظهارات آقای عباس عراقچی در اجلاس نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تا حدود زیادی تعجب آور بوده است.
3 نکته درباره اظهارات عراقچی در محضر خبرگان ملت/ لطفا سنجیده‌تر!
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، اظهارات آقای عباس عراقچی در اجلاس نمایندگام مجلس خبرگان رهبری تا حدود زیادی تعجب آور بوده است.

وی که اخیرا ماموریت توجیه جریان های اصولگرای منتقد توافق ژنو را بر عهده گرفته در این سخنرانی ۳ ادعای کلیدی مطرح کرده است که همه آنها عمیقا زیر سوال است.

نخست- عراقچی گفته است توافق ژنو حق غنی سازی ۳/۵ درصد ایران را تثبیت می کند. بدون اینکه بخواهیم وارد جزئیات شویم و در یک بررسی بسیار اجمالی و سریع این سخن، در بهترین حالت چیزی جز بیان یک آرزو نیست.

اولا، توافق ژنو صرفا یک توافق ۶ ماهه است و وضعیت فعلی غنی سازی ۵ درصد ایران طبق این توافق حداکثر تا یک سال می تواند طول بکشد و بعد از آن مطابق ضوابطی که در همین توافق آمده این وضعیت حتما باید تغییر کند.

ثانیا، ایران در توافق ژنو پذیرفته است که در گام نهایی –که سال ها طول خواهد کشید- یک برنامه محدود از جنبه سطح، ذخایر، گستره، مکان و ظرفیت، آن هم بر اساس نیازهای عملی اش داشته باشد و نیاز عملی هم طبق توافق دو طرفه -و در واقع یک طرفه- تعریف خواهد شد. این هیچ معنایی جز این ندارد که ایران رد این توافق حق غنی سازی خود طبق ماده ۴ ان پی تی را که فاقد هرگونه محدودیت است وانهاده و یک بدعت حقوقی را جایگزین آن کرده است. مهم تر از این، آقای عراقچی نگفته است که تیم مذاکره کننده در توافق ژنو برچیده شدن بخش های مهمی از برنامه غنی سازی فعلی ایران را پذیرفته است.

ثالثا، طبق توافق ژنو تمامی ذخایر مواد ۵ درصد ایران هم که از روز ۳ آذر به این سو تولید می شود باید اکسید شود و بنابراین غنی سازی ۵ درصد ایران به انباشت مواد قابل غنی سازی منجر نمی شود و این عملا با عدم انجام غنی سازی تفاوتی ندارد

رابعا- هیچ چیزی در توافق ژنو وجود ندارد که بتوان نام آن را به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران گذاشت و همه چیز در این توافق به تعریف دو جانبه یک برنامه غنی سازی درآینده از سوی امریکا برای ایران ختم می شود.

دوم- آقای عراقچی ادعا کرده است ایران غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کرده چون به آن نیاز نداشته است. این هم ادعای حیرت انگیزی است.

اولا، آقای عراقچی نگفته است که ایران نه فقط تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد را پذیرفته بلکه دولت آقای روحانی در حال از بین بردن ذخیره مواد ۲۰ درصد ایران است که برای کشور در حکم یک سرمایه ملی است.

ثانیا، آقای عراقچی توضیح نداده است که در ازای متوقف کردن غنی سازی ۲۰ درصد ایران –که به اعتراف همه منابع و مراکز غربی مهم ترین برگ برنده ایران در مذاکرات بوده است- چه چیزی به دست آورده است. در حالی که به گفته اوباما بخش بزرگی از تحریم های غرب مانند خرید نفت و تحریم های بانکی به قوت خود باقی است ایران مهم ترین برگ برنده خود را صرفا در ازای ۴/۲ میلیارد دلار پول اقساطی از دست داده است.

ثالثا، آقای عراقچی نگفته است که اگر غربی ها تعهدات خود را نقض کنند ایران به زمانی حدود یکسال نیاز دارد بتواند ذخیره مواد ۲۰ درصد خود را جایگزین کند در حالی که امریکا و اروپا می توانند با یک قیام و قعود تحریم ها را بسیار سخت گیرانه تر کنند.

سوم- آقای عراقچی گفته است بسیاری از حرف هایی که امریکایی ها و اسراییلی ها می زنند برای مصرف داخلی خودشان است.

اولا- ظاهرا این تنها توجیه تیم ایرانی برای سکوت در مقابل سخنان اهانت آمیز پی در پی غربی هاست و با آنها در این مورد در وین توافق هم کرده اند.

ثانیا- تردیدی نیست که بخشی از آنچه غربی ها می گویند برای مصرف داخلی خودشان است، اما آیا بهتر نیست دوستان تیم مذاکره کننده ایرانی هم برای مصرف داخلی ملت ایران کمی سخنان محکم و با صلابت بر زبان جاری کنند.

ثالثا- چرا بسیاری از آنچه امریکایی ها می گویند بعد از مدت کوتاهی راست از آب در می آید. چرا عدد های واقعی توافق ژنو باید از Fact sheet کاخ سفید استخراج شود؟ چرا تحلیل امریکایی ها از واژه Current در بند مربوط به تحقیق و توسعه در توافق ژنو باید دقیقا درست از آب دربیاید و آقایان عملا برنامه تحقیق و توسعه را هم Halt کنند؟ و ... این نشان دهنده آن است که درون این سخنان باید چیزی بیشتر از تلاش برای آرام کردن افکار عمومی داخلی را جست وجو کرد.

شاید بهترین توصیه به جناب آقای عراقچی آن باشد که در محضر خبرگان ملت اندکی سنجیده تر سخن بگوید در هزینه کردن از توان و اعتبار خود برای توافقی به شدت قابل انتقاد کمی احتیاط کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید
خدا عاقبت ما را با این تیم مذاکره کننده ... به خیر کند
با این بی خیالی مفرط ما، ختم به خیر نمی کند
ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم...
حر
مجلس در زمینه بیان وشفاف سازی توافق ژنو کوتاهی کرده است چرا؟چرا؟چرا؟!!!!!!!!!!!!
دست چه کسانی در کار است
ایا در اینده این افراد محاکمه می شوند یا باید منتظر عدل الهی باشیم
تبیانی
من هم موافقم .برخلاف ادعای ظاهری دولتمردان که مردم را با هوش ونکته سنج می خوانند حرفهایشان مخالف آن را نشان می دهد واگرروزی مردم درمقابل گول زدنشان واکنش سختی نشان دهند ....چه می شود !!!
Iran, Islamic Republic of
شما در تیرگی روابط درست مثل تندرو های امریکا منافعی دارید که به خاطر ان هنجره پاره میکنید مگر نه سخنان عراقچی درست است
سرور
شما با سوادها بهتر است علاوه بر ادب کمی هم ادبیات بیاموزید.برای املا و انشای خود هم فکری کنید.
کــــــاسب مذاکره
ظاهرا یه عده هم کاسب مذاکره شدن ...
حالا یا این کاسبی مالیه و یا در صدد صدمه به انقلاب هستن ...
Iran, Islamic Republic of
شما به جای شعار دادن بیا حرفای بالا رو علمی نقد کند تا معلوم شه کی تندروئه و تمامیت خواهه
اگر حرف هایش درست است بر نقدی که نوشته شده است نقد بنویسید نه آنکه حرف های بیهوده بزنید؛ این یک
دوم هم آنکه ما با شیطان بزرگ هیچگاه دوست نخواهیم شد؛ اگر شما جیره یتان را از شیطان می گیرید به ما ربطی ندارد
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
شما چون دار و دسته خودتان با منطق منفعت طلبی فقط سرو کار دارید, در رابطه با دیگران هم همین منطق رو حدس می زنید

از قدیم گفتن, کافر همه را به کیش خویش پندارد
از وقتی این کامنت رو خوندم مدتیه دارم دنبال "هنجره" ام می گردم !!! خخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
میشه بگی چطوری فهمیدی صحبتاش درسته ؟ رفتی فکت شیت رو خوندی ؟
مثلا چه منافعی برادر ؟
Iran, Islamic Republic of
همون منافعی که یک نفر را میلیاردی کرد و یا همون منافعی که دارندگان انحصاری مجور واردات از خارج دارند
محمد
... خودتی!!!!
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
با کمال تأسف باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که تدبیر و صداقت آمریکاییها در قول و فعل باطلشان از تیم هسته‌ای دولت راستگویان به مراتب بیشتر و قابل اعتمادتر است.
ملت ایران با تیم هسته‌ای دولتی مواجه است که جز اتلاف حقوق ملت و کتمان حقایق و جری تر کردن دشمنان ایران و اسلام عزیز خاصیت دیگری ندارد.
حالا بهتر می توان فهمید حضرت امیر در جریان ضفین و حکمیت از طایفه ابوموسی اشعری‌ها چه کشیده است.
Iran, Islamic Republic of
بفرمائيد قرار داد1919 را دوباره آقايان زنده كرده اند!!!!
Iran, Islamic Republic of
مثلا ميخواي بگي تاريخ بلدي
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست محترم قرارداد 1919 را كه دولت قبل در مورد درياي خزر اعمال كرد سهم ايران رااز نصف به 11درصد تغيير دادند.
سیدی
احسنت...
لیاقت ملت همیشه در صحنه و جان بر کف ایران که این همه شهید را برای حفظ استقلال و آزادگی خود داده است این نیست که با تحقیر های پی در پی مقامات مغرور و مستکبر آمریکایی را بشنود. کاش مسوولان دولت از آمریکا نمی ترسیدند
کاش با صلابت و قاطعیت و از موضع بالا با آن ها حرف می زدند و کاش احساس حقارت و ترس از آمریکا را در دل کودکان و نوجوانان ایرانی به وجود نمیآوردند
یکی جلوی این راستگویان را بگیرد !!! م...
کاش روحانی بجای نابود کردن سرمایه ملی و ذخایر 20 درصدی مثل معجزه هزاره سوم چیزای بی ارزش دیگه ای رو که اینقدر تعدادشون زیاده نمیشه همشو گفت نابود می کرد.
معجزه کجایی که یادت بخیر.
اقلا اوناداخل رابه حساب میارن!اینامیگن نه حرف بزنیدنه بدونید!به خداازدست ظریف دیگه دستمال به سرمون بستیم!
منصوری
Finland
ای کاش برادران خنده روی دولتی در ازای این همه امتیاز یک آدامس خروس نشان از غرب میگرفتند.لا اقل یه چیزی بود. بابا یکی به اینا بگه این 4 میلیارد قسطی پول خودمونه نه اونا.زشته براتون یک صدم پول خودمونو بهتون دادن،بازم ادعاتون میشه؟؟
تازه در پرداخت قسط اول تاخير است
غح - ط
Iran, Islamic Republic of
با سلام : تاسف بالاتر از این نمیشود که در حضور خبرگان کشور این چنین گزارش داده شود و اگر میخواستند که واقعا خبرگان درجریان قرار گیرند باید گزارش کامل و جامع و تشریحی به صورت کتبی مدتها قبل از جلسه به آنها میدادند تا آنها در این جلسه ابهامات خود را سوال کنند نه یک سخنرانی که همه چیز را گل و بلبل تشریح کند و باد اعداد بازی کند
امیر
آنها ب رای مصرف داخلی همه هستی ما را زیر سوال بردند شما هم برای مصرف داخلی یه اخم بکنید یه جواب بدید! آخه چقدر بی مصرفید!
واقعا که............................
France
عراقچی این حرفای بظاهر قشنگت خودت را قانع کرد نه جون من رفاقتی جوات بده@@@@@@@@
یعنی تو توافق نامه کلاه سرمان رفته !
بلا بدور 1
این وصله ها به دولت تدبیر نمی چسبد. ناامیدمان نکنید.
جهان را توقیف می کنند!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اميدوارم توافق بهم بخورد و دلار به 6000 تومن برسد.
آها ! در دوران اصلاحات که نه ترحیم بود و نه توافق چرا دلار از 200 تومان رسید به هشتصد تومان؟
دولت تحقیر و توهین: 1- سبد کالا 2- توافق ژنو 3- ...
صادق موحد
یک بار گفته ام وباز هم می گویم دوستان ریگ وکفش را فراموش نکنند.
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی که داماد آقای عبداللهیان حزب موتلفه و از جناح راست هستند که این حرفها را زده اند علی الاصول باید مورد قبول اصول گرایان قرار گیرند
مگر امور مهم مملکتی داماد وعروس میشناسد که فلانی داماد حزب موتلفه یا فلان کس عروس آذرباییجان یا داماد لرستان باشد؟
این نظر با استفاده از نظر تاریخی داماد لرها و فرزند آذربایجان نوشته شده است
چه ربطی داره ! طرف خودش انقلابی نابه اما پسرش از ضد انقلاب چیزی کم نداره .حالا چه برسه به داماد! نمونه ش همین ایت الله جنتی خودمون که پسرش هر روز یه امتیاز به فتنه گرا وروزنامه های متصل به ضد انقلاب میده!
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
در مرام شما اینجور روابط جواب میده

اینور از این خبرا نیست
Finland
چه ربطی داره؟
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
تورو خدا این حرفهارو نزنید روح توافقنامه اذیت میشه،فقط تعریف تمجید کنید.
خخخخخخ روح توافق رو خوب اومدی
شمس
Iran, Islamic Republic of
آقایون ظاهرا" سرشون را کردن زیر برف و حاضر نیستند از خواب زمستونی بیرون بیان!
در زمان دولت قبل اگرچه انتقادات زیادی به عملکرد دولت وارد بود ولی حداقل در زمان مناسب پاسخهای محکمی به زیاده خواهیهای دولتهای متکبر و مستبد غربی داده می شد! اما در حال حاضر...
من نمیدونم اگر در زمان هشت سال دفاع مقدس
این تفکر غالب بود چه اتفاقی برای کشور می افتاد. خدا رحمت کنه امام بزگوارمون و شهدای عزیزمون را و حفظ کنه مولا و رهبرمون، آقا سید علی را که اگر به فرامین ایشون گوش فرا دهند دولتمردان عزت دنیا و آخرت همه تامین میشه!
Iran, Islamic Republic of
البته شرايط امروز ما مرهون همان صلابت و پاسخهاي محكمي است كه به امريكا دادند مثل كاغذ پاره و قطعنامه دان و ......
حسین
مسئول محترم سایت جهان نیوز خیلی زشته که برای خراب کردن ذهن خوانندهای محدودت در مورد آقای عراقچی بگویید "وی که اخیرا ماموریت توجیه جریان های اصولگرای منتقد توافق ژنو را بر عهده گرفته".
بهتره بدونید ایشان در حال باز کردن مسئله مذاکرات و ابهام زدایی هستند. و خیلی جالبه که ظاهران به شما فشار اومده. این عصبانیت شما جالبه و دلیلش معلومه بهرحال...
سامان
جواب خون شهریاری و ... رو کی میده...
نیما
United Kingdom
واقعا متاسفم
جهان چرا نمیگین که اینا رفتن و دوباره یه قرار دادترکمن چای بستن!
خلایق هرچه لایق!
انشالله به زودی رسوا میشن که چیکار کردن
Iran, Islamic Republic of
قبول همه توهینهای آنها مصرف داخلی دارد. حداقل شما هم برای مصرف داخلی خودمون به توهینهای آنها با عزت جواب بدهید نه با لبخند.!
بابا انرژي هسته اي چه گلي به سرمون زده ما ماشين وخونه وسيب زميني و...ميخوايم
آن کس که نداند ونخواهد که بداند بهتر آن است که اصلا زنده نماند!
حسین
فقط اطمینان مردم به هوشیاری رهبری ولاغیر وگرنه سکوت نمی کردند خدا بخیر کنه با وجود اینهمه سختیها که ملت مظلوم کشیده اند و هنوز هم ادامه دارد.
امیر
تابه حال دراین 7ماه چیزی جز خفت وخواری مثل سبد کالا وتوافق نامه ژنو ندیدیم جناب آقای روحانی نترسید هنوز هم مردم ما همان مردم دهه 50و60هستن وسعی کنید به ستون ولایت خودتان را ببندید با عمل نه با شعار هاشمی ودار ودسته اش چیزی جز فتنه 88و78 برای این مردم ونظام نمی خواهند
عباس
Iran, Islamic Republic of
انشاالله توافقنامه ژنو هم به مانند توافقنامه سعد آباد بزودي به هم بخورد واين كار اتفاق خواهد افتاد مطمئن باشيد البته با درايت رهبري وهمت مردم ولسورزان نظام نه مسئولين دولت تدبير واميد .
شهامت
ایت الله مصباح جواب سخن او را در دیدار با ایشان خوب دادند..
ایشان فرمودند اگر آنان برای مصرف داخلی این حرفها و رجزهای اهانت امیز را میزنند شما هم بزنید!!

ثانیا اگر بیست درصد را نمی خواستیم مگر مرض داشتیم احمدی روشن و شهریاری و علی محمدی و رضایی را از دست بدهیم؟

ملت را بی سواد که فکر کردید اما بی سوادی (بلانسبت) به معنای کودن بودن نیست!!
Iran, Islamic Republic of
بهترین مذاکره کننده اقایان زاکانی نقدی و امثالهم؟؟؟؟
دکترحاتمی
ازخیرانرژ ی هسته ای بگذریم.
عده ای اگر شرایط مهیا باشد ، قید ... خودشون رو هم برای خشنودی آمریکا خواهند زد ...
نوبخت
اقای عراقچی که ظاهرا ادم مهمی باید در مذاکرات باشد چون هم درتیم قبلی وهم درتیم فعلی حضور موثرداشته ودارد
علي
Iran, Islamic Republic of
جهان جون خيلي بيسوادي! ...
حتماً تحريريه شما يه مشت لبو فروش و راننده تاكسين! ...
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم امثال این آقای ظریف و عراقچی خیلی بدترند از نالایق هایی که عهدنامه های ترکمانچای و گلستان را بر گرده این مملکت تحمیل کردند
خدا نبخشد هر مسئولی را که رضایت دهد مملکت شیعه تا این اندازه جلوی استکبارگران خوار و خفیف باشد
Iran, Islamic Republic of
با قسمت دوم كامنتت شديدا موافقم
علی اصغر
عراقچی خبرگان را هم بی اطلاع گذاشت
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
واقعا تیم مذاکره کننده اینقدر مردم رو ساده فرض کردند یا اینکه خودشون به اون راه زدند...
آقای عراقچی چرا باید دشمن از تمام قرارداد خبر داشته باشد ولی نماینده های مجلس به جرم اینکه مبادا به مردم بگویند از اصل قرارداد بی خبر باشند؟
غیر از این است که اشتباه کردید و حالا می ترسید مردم تحمل نکنند؟
یه مشت افراطی....تو این سایت کامنت می زارن. چقدر میدی ما هم افراطی بشیم....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
دولت کلا برای خودش خیلی خوشحاله!! کجای این رفتارها به اعتدال شبیهه من که نمیدونم!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
کاش در این محبت و گرایش عجیب دولتمردان یازدهم نسبت به آمریکا و غرب یه ذره هم محبت نسبت به اسلام و ایران وجود داشت!!!!!!